اتحادی که باید به فرصت‌سوزی‌ها پایان دهد
کد خبر: 3912043
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
یادداشت /

اتحادی که باید به فرصت‌سوزی‌ها پایان دهد

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بعد از مدت‌ها هیاهو و اما و اگر‌ها، روز گذشته تشکیل شد و دیگر وقتی برای فرصت‌سوزی باقی نمی‌گذارد و باید صرفاً به توسعه آموزش و تبلیغ و ترویج قرآن کریم پرداخت.

اتحادی که باید به فرصت‌سوزی‌ها پایان دهدمقرر بود از اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰، فرایند ادغام اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور(تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی) و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور (تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اجرا شود.

این جریان از تابستان سال 96 با ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت و فرایند ادغام اتحادیه‌های استانی طبق تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه استان‌ها از پنجم مرداد همان سال با استان‌های کردستان و ایلام آغاز شد و یکی یکی نوبت به ادغام دیگر اتحادیه‌های استانی رسید تا اینکه پس از حدود دو ماه یعنی تا مهرماه 96 ادغام در استان‌های بوشهر و تهران نیز انجام شد به امید اینکه پس از آن با ادغام در اتحادیه‌های کشوری نیز این امر سروسامانی بگیرد و مؤسسات و تشکل‌های قرآنی نیز بتوانند مطالبات خود را از کانال واحد دنبال کنند، انتظاری که مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها بارها خواستار آن شده‌ بودند.


بیشتر بخوانید:


این افتراق در حالی که مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مسرور از ادغام و به سرانجام رسیدن این جریان در استان‌ها بودند همچنان وجود داشت تا اینکه بالاخره با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان فصل‌الخطاب و واگذاری فرایند ادغام دو اتحادیه به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع روز گذشته، سوم مرداد 99 به سرانجام رسید و بالاخره نوای خوش ادغام در اتحادیه کشوری نیز پیچید.

رسیدن به ادغام در اتحادیه‌ها موجب ساماندهی بهتر و بیشتر فعالیت‌های تشکل‌های مردمی، پیگیری مطالبات و درخواست‌های مؤسسات قرآنی از مسئولان مربوطه، رفع معضل درخواست بودجه و توزیع آن، معرفی بیش از پیش ظرفیت تشکل‌های مردمی ـ قرآنی، بهره‌مندی از آن از سوی دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استانی، واگذاری برنامه‌ها به این اتحادیه‌ها و بکارگیری توان مؤسسات و خانه‌های قرآن می‌شود.


بیشتر بخوانید:


البته برخی از مؤسسات هنوز از اهمیت این جریان و ادغام در سطح اتحادیه‌های کشوری باخبر نیستند و یا طوری وانمود می‌کنند که حتی برایشان تشکیل این امر مهم نیست. ادغام در اتحادیه کشوری به اندازه‌ای فرسایشی شده بود که مسئولان مؤسسات قرآنی را از این کش و قوس‌ها خسته کرده بود و می‌توان این بی‌اعتنایی را حق آن‌ها دانست. بی‌اعتنایی‌ای که از سال‌ها فرصت‌سوزی و صرف هزینه‌ها حکایت دارد. لحظاتی که می‌شد برای بهبود امور استفاده بهینه از آن داشت.

منتخبان روز گذشته یعنی اعضای هیئت مدیره و هیئت بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بدانند که مسئولیت بسیار سنگینی را متقبل شده‌اند. امید است هر چه زودتر با تشکیل نخستین جلسه هیئت مدیره، نسبت به انتخاب مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و ... اقدام کنند و برای تحقق مطالبات مؤسسات قرآنی ـ مردمی از هیچ کوششی دریغ نورزند و برای پیگیری علل تعطیلی برخی مؤسسات، فعال کردن مؤسسات و خانه‌های قرآنی نیمه تعطیل و غیرفعال، گسترش فعالیت مؤسسات فعال و ترغیب و تشویق‌ آنان و ارائه برنامه‌های آموزشی مدون و اصولی به مؤسسات بکوشند.

یادداشت از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha