مشکلات مالی دفاتر اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها را نیمه‌تعطیل کرد
کد خبر: 3907590
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

مشکلات مالی دفاتر اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها را نیمه‌تعطیل کرد

تعدادی از اتحادیه‌های مدغم مؤسسات قرآنی استان‌ها برای تأمین کادر اجرایی دفاتر خود با مشکلات عدیده مالی مواجه شده‌اند.

به گزارش ایکنا، با وجود اینکه هنوز ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور نهایی نشده و روزهای پیش رو در تابستان 99 را برای تشکیل مجمع عمومی اتحادیه مدغم وعده داده‌اند(سوم مردادماه)، اما اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها سال گذشته با تلاش و پیگیری‌های اعضایشان و حمایت رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، موفق شدند که استقلال خود را به دست آوردند و در قالب یک اتحادیه، چتری بر سر تمامی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان‌شان باشند. شیوع ویروس کرونا، گرانی و تورم‌های اخیر، نرسیدن اندک بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، فشار مضاعفی به کادر اجرایی دفتر اتحادیه‌ها در استان‌ها وارد کرده و آن‌ها را در معرض تعطیلی قرار داده است.

ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر، با اشاره به اینکه این اتحادیه بر آن است تا چتری بر سر 88 مؤسسه قرآنی و 270 خانه قرآن شهری و روستایی استان باشد، گفت: حمایت‌ها بسیار ناچیز بوده و الان مشکل اصلی اتحادیه بوشهر، تأمین هزینه‌های دفتر اتحادیه است و کادر اجرایی را کاهش داده و دفتر به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

تعطیلی اتحادیه‌های استانی در پی نبود اعتبارات

ظاهرا این مشکل به جز در استان بوشهر در استان خراسان جنوبی نیز مشهود است. همچنین محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان جنوبی، گفت: باید تدابیر مناسبی برای چنین بحران‌هایی (شیوع کرونا) اندیشیده شود تا مؤسسات و مراکز آموزشی دچار آسیب نشوند.

وی ادامه داد: اتحادیه قرآنی خراسان رضوی با کمبود اعتبار روبه‌رو شده و نمی‌تواند برخی از نیازهای مالی مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده را تأمین کند. حتی در هزینه‌های جاری اتحادیه با مشکل مواجه است. طی سال‌های گذشته نیز شاهد تعطیلی اتحادیه‌های استانی نیز بودیم و این به دلیل عدم حمایت مسئولان است. با رسیدن هر بودجه‌ای به اتحادیه، بین مؤسسات توزیع می‌شود و مبلغی برای اتحادیه‌ باقی نمی‌ماند. بنده در دفتر اتحادیه خراسان جنوبی امور حسابداری، منشی‌گری و غیره را برعهده دارم.

کاهش تعداد پرسنل در دفتر اتحادیه

حجت‌الاسلام والمسلمین مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی، گفت: اتحادیه قرآنی استان خراسان رضوی از ابتدای شیوع کرونا به صورت ماهانه و مجازی جلسات هیئت‌مدیره را برپا می‌‌کند.

وی بیان کرد: مسائل مالی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی تقریباً چهار ماهی است که با مشکل روبه‌رو شده و پس از شیوع کرونا، فعالیت‌های اتحادیه در فضای مجازی قوت گرفت. البته این فضا نیازمند برنامه و اختصاص اعتبار است. این اتحادیه برای تأمین اعتبارات، به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با سازمان‌های دیگر کمر همت بسته است. در وضعیت شیوع کرونا و تعطیلی برنامه‌های حضوری، اتحادیه استان بالاجبار به تعدیل چهار نیروی اجرایی و کاهش ساعات کاری اقدام کرد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی افزود: در حال حاضر اتحادیه با جایگزینی یک فرد اجرایی به صورت پاره‌وقت مشغول فعالیت است. وضعیت کنونی باعث شد که اتحادیه از هزینه‌های شخصی نه از اعتبارات قرآنی استفاده کند. البته باید در این شرایط اعتباری از سوی دو نهاد (سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای  بحران کرونا پیش‌بینی می‌شد.

کمرنگ شدن فعالیت‌های مؤسسات قرآنی

محمدعلی عباسی، مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان زنجان، گفت: هدف اتحادیه قرآنی پرورش و توانمندسازی مؤسسات قرآنی در استان است، اما متأسفانه بودجه و اعتبار لازم برای حمایت از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های اجرایی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت زنجان به حداقل رسید. ساعات کاری کارکنان پاره‌وقت و حقوق دریافتی کاهش یافته است. امیدواریم حداقل حمایت مالی از اتحادیه‌های قرآنی صورت گیرد.

گفت‌وگو از سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha