مؤسسات قرآنی از فرصت حمایت‌ برای تقویت طرح‌های پیشران استفاده کنند
کد خبر: 4189778
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳

مؤسسات قرآنی از فرصت حمایت‌ برای تقویت طرح‌های پیشران استفاده کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی از فرصت‌های حمایتی برای تقویت طرح‌های پیشران در دست اجرای خود استفاده کنند، گفت: از فعالان قرآنی انتظار می‌رود که فرصت حمایتی قرارگاه شهید آوینی را از دست ندهند و فعالیت‌های پیشران قرآنی خود را در قالب طرح‌ تدوین کنند و برای حمایت در این قرارگاه در این یک هفته باقیمانده ارائه دهند.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تشریح برخی موضوعات حوزه قرآن و عترت(ع) در استان و با اشاره به اینکه اعتبارات فرهنگی و قرآنی چندان مکفی نیست، اظهار کرد: رقم‌های دریافتی در قالب فصل پنج به میزانی است که یک گذران معمول امور را بتوان پیش برد؛ مثلاً برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی را تکلیف ثابت سالانه تعریف کرده‌ایم ولی رقم ویژه و کافی برای این رویداد لحاظ نمی‌شود و از محل اعتبارات اندک فصل پنج این نمایشگاه را در کنار دیگر فعالیت‌ها به پیش برده‌ایم.

وی با ذکر اینکه با نگاه فرهنگی دولت و مجلس در سال ۱۴۰۰ اعتباراتی تحت عنوان جدول ۱۷ ویژه مسائل اجتماعی تعریف شد و به دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت، افزود: رقم این اعتبارت برای استان‌ها با توجه به جمعیت متفاوت بود و صرفاً توسط مؤسسات قابلیت جذب داشت که با فراخوان طرح‌ها این اعتبارات توزیع شد.

احمدی تصریح کرد: در سال گذشته نیز مانند اعتبارات جدول ۱۷ در قالب تبصره ۱۴ حمایت‌هایی به ارزش قریب به ۲ میلیارد تومان صورت گرفت که هم این حمایت‌ها و هم حمایت‌های جدول ۱۷ با تشکیل یک کارگروه در استان متشکل از دفتر نماینده ولی‌ فقیه در استان، حوزه علمیه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تبلیغات اسلامی و دفاع از طرح‌های دریافت شده در این کارگروه تصویب می‌شد و اختصاص می‌یافت.


بیشتر بخوانید:


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد: از اواخر ۱۴۰۱ و در سال‌جاری بنده در مصاحبه‌های خبری و نیز جلسات با مؤسسات فرهنگی، هنری و قرآنی و اصحاب فرهنگ و هنر استان به کرات تأکید کردم که فعالان این حوزه‌ها طرح‌هایی را آماده داشته باشند زیرا سیاستگذاری وزارتخانه این است که حمایتی مگر در ازای ارائه طرح‌ها به مؤسسات اختصاص نمی‌یابد. همچنین تأکید شد که هرگونه مشکل اعم از تمدید مجوز یا دیگر مشکلات قانونی مؤسسات رفع شود تا این مجموعه‌ها بتوانند از حمایت‌های پیش‌رو بهره‌مند شوند.

وعده یک میلیارد تومان حمایت در قالب قرارگاه شهید آوینی

احمدی همچنین افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک مجلس در قالب بودجه سال ۱۴۰۲ اعتباراتی فراتر از تبصره ۱۴ یا جدول ۱۷ توانست تعریف کند که تخصیص آن ذیل «قرارگاه شهید آوینی» به پیش خواهد رفت. قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تخصیص یک میلیارد تومان به انجمن‌های هنری و ادبی نیز با ارائه طرح توسط انجمن‌ها از همین محل صورت خواهد گرفت. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: شرط جمعیت ملاک عمل این قرارگاه نیست و استان‌ها بر طبق نهایی شدن و تصویب یا عدم تصویب برش استانی سند مهندسی فرهنگی، به دو دسته تقسیم می‌شوند و مشمول دریافت اعتبارت خواهند شد که سهم استان را نسبت به اعتبارات جدول ۱۷ و تبصره ۱۴ ارتقا خواهد داد.

وی با بیان اینکه مهلت فراخوان طرح‌های فرهنگی، هنری و قرآنی برای قرارگاه شهید آوینی یک هفته تمدید شده است، توضیح داد: از مؤسسات خواسته شده که مشخصات طرح خود شامل عنوان، توضیح مختصر از ساز و کار طرح، گستره عملیات و... را در فُرم مربوط تکمیل کنند و به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دهند. پس از بررسی اولیه، طرح‌های برتر برای دفاع فراخوان خواهند شد و پس از تجمیع، جمع‌بندی نهایی و تصویب نهایی طرح‌ها در قرارگاه شهید آوینی مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت خواهد گرفت. در نهایت پس از تصویب، تبادل قرارداد با ارائه طرح‌نامه کامل در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

احمدی با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی از این فرصت حمایتی برای تقویت طرح‌های پیشران در دست اجرای خود استفاده کنند، گفت: از فعالان قرآنی انتظار می‌رود که این فرصت را از دست ندهند و فعالیت‌های پیشران قرآنی خود را در قالب طرح‌ تدوین کنند و برای حمایت در قرارگاه شهید آوینی در این یک هفته باقیمانده ارائه دهند.

دعوت از مؤسسات قرآنی برای ارائه طرح

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با ابراز گلایه از عدم همراهی برخی مؤسسات و مراکز قرآنی در برنامه‌ها و طرح‌های این اداره کل، گفت: بارها پیش آمده که ما از مدیران و فعالان مؤسسات برای هم‌اندیشی در مواردی همچون نمایشگاه علوم قرآنی دعوت کردیم اما از بالغ بر ۵۰ مؤسسه قرآنی فعال تعداد اندکی در این نشست‌ها حضور یافتند. این نهاد هیچ تفاوتی بین مؤسسات قرآنی تحت پوشش اداره کل‌فرهنگ و ارشاد اسلامی یا تبلیغات اسلامی قائل نیست و وظیفه خود می‌داند از تمامی مجموعه‌های قرآنی حمایت کند. حتی مؤسسات و مراکزی هم که عنوان قرآنی ندارند اما می‌توانند در حوزه قرآن و عترت(ع) کمک‌رسان باشند، از حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

احمدی تصریح کرد: یک بازه زمانی از تاریخ اعلام طرح تا تحویل جزئیات جامع طرح برای فعالان قرآنی پیش‌بینی می‌شود تا با فراغت بال طرح‌نامه‌های خود را نیز ارائه دهند و به سمت قرارداد نهایی گام برداریم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تصریح اینکه تا روز گذشته ۱۲ طرح از مجموعه‌های قرآنی برای ارائه به قرارگاه شهید آوینی دریافت شده است، گفت: همچنین تا کنون قریب به ۱۰ طرح از کانون‌های مساجد استان به دست ما رسیده است که انتظار می‌رود تعداد بیشتری طرح در فرصت باقیمانده دریافت کنیم.

تأکید بر شکل‌گیری خرد جمعی در حوزه قرآنی استان

 احمدی با بیان اینکه لازم است یک خرد جمعی برای پوشش کامل مسائل استان در حوزه قرآن شکل بگیرد، افزود: باید با همدلی و هماهنگی و با یک خرد جمعی، مؤسسات خود را در قبال موضوع حفظ، صحیح‌خوانی، ترتیل و تواشیح و کادرپروری و تربیت قراء تراز ملی مسئول دانسته و با تقسیم کار این مسائل پوشش داده شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه اکثر مؤسسات قرآنی فعال استان در شهرستان‌های نسبتاً برخوردار قرار دارند، افزود: این در حالی است که برخی مناطق کمتر برخوردار همچون اردل، کوهرنگ یا لردگان از وجود مؤسسات و مراکز قرآنی فعال محروم هستند؛ بنده بارها از فعالان قرآنی و طلاب گرانقدر این مناطق درخواست کرده‌ام که در این مناطق مؤسسات قرآنی را فعال کنند.

برنامه‌ریزی هفته قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری

احمدی درباره برنامه‌های هفته قرآن و عترت(ع) با اشاره به اینکه روز چهارمحال و بختیاری از امسال وارد تقویم ملی شده و برای اولین بار این روز در ۲۰ بهمن‌ماه به صورت رسمی و با نام روز استان گرامی داشته خواهد شد، افزود: هفته قرآن و عترت(ع) نیز در همین ایام قرار دارد. در این ایام همه ظرفیت‌ها و تاریخ و پیشینه استان باید به صحنه آورده شود که از جمله به ظرفیت‌ها و سوابق فعالیت‌های قرآنی و دینی نیز باید پرداخته شود؛ چهارمحال و بختیاری یک استان صد در صد شیعی‌نشین است که قدمت تشیع در این خطه بر طبق آنچه به‌صورت رسمی و قابل استناد در دست داریم، به سده پنجم هجری باز می‌گردد لذا ما در حوزه قرآن و عترت(ع) یک پیشینه طولانی داریم.

وی افزود: این پیشینه قوی و پرافتخار دینی و قرآنی، ما را بر آن داشت که به‌مناسبت روز استان و هم‌زمانی آن با ایام هفته قرآن و عترت، یک رویداد بزرگ قرآنی را در استان داشته باشیم که جزئیات آن پس از بررسی و مشورت مشخص خواهد شد و اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعلام اینکه برپایی نمایشگاه علوم قرآن نیز جزو برنامه‌های پیش روی این نهاد است، بیان کرد: جزئیات این رویداد فرهنگی و قرآنی نیز در دست بررسی است و متعاقباً اعلام خواهد شد.

احمدی در خصوص آخرین وضعیت برگزاری دوره ملی تربیت مربی طرح آموزش نوین قرآن کریم موسوم به «طرح بشری» به همت معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت ارشاد در استان، توضیح داد: فراخوان مربیان قرآن استان برای شرکت در این طرح بارها منتشر شده است اما متأسفانه تاکنون آمار ثبت‌نام از ۸۱ نفر فراتر نرفته و این در حالی است که حدنصاب تخصیص اعتبار و اعزام استاد به استان حداقل ۱۰۰ نفر است. 

راهکارهای اجرایی شدن طرح بشری در استان

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و آثار این طرح ملی که در بسیاری از شهرهای کشور مورد استقبال قرار گرفته و اجرایی شده است، یک راهکار این است که طرح را با استفاده از اعتبارات قرارگاه شهید آوینی برای همین تعداد مربی ثبت‌نام شده برگزار کنیم. یا اینکه باید بتوانیم هر چه زودتر ۱۹ مربی را به طرح اضافه کنیم تا اجرای آن در استان مورد حمایت قرار گیرد، ضمن اینکه پیگیری و رایزنی با معاونت قرآن و عترت وزارتخانه برای برگزاری طرح با همین تعداد نیز در جریان است که امیدواریم به نتیجه برسد.

احمدی تأکید کرد: می‌توان گفت که هیچ کوچه‌ای در این استان نیست مگر آنکه یک فعال قرآنی ساکنش باشد و فعالان و مؤسسات قرآنی بزرگ‌ترین مجموعه مردمی استان به شمار می‌روند. جا دارد که این فعالان قرآنی به سامانه‌ها و طرح‌های فعال در نهادهای فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد ملحق شوند و این باعث خواهد شد که شرایط مهیاتری را برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم؛ از جمله طرح مهم و مؤثر بشری که اگر استقبال از سوی قرآنیان صورت گیرد، می‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی امکان استفاده از برخی فرصت‌های حمایتی دیگر در حوزه اشتغال در قالب تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ را نیز دارند، توضیح داد: این طرح‌ها با محوریت اشتغال‌زایی فعال هستند و به مؤسسات پیشنهاد می‌شود که از این فرصت استفاده کنند. 

وضعیت بیمه فعالان قرآنی استان

احمدی در خصوص بیمه فعالان قرآنی استان، تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۴۰ فعال قرآنی استان بیمه بودند که این رقم در حال حاضر به ۱۴۰ نفر افزایش یافته است و این بیمه همه قرآنیان دارای شرایط را چه در مجموعه تبلیغات اسلامی و چه فرهنگ و ارشاد اسلامی پوشش می‌دهد و هیچ تفاوتی ندارند. بار دیگر از مجموعه‌های قرآنی مردمی اعم از مؤسسات و خانه‌های قرآن و فعالان جلسات خانگی درخواست می‌شود که در سامانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شوند و ثبت‌نام کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود بهره گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان گفت: مدتی قبل یک ظرفیت برای ما ایجاد شد که ۱۰ نفر از قرآنیانی که درگیر مشکل و مسئله‌ای حاد هستند به وزارتخانه معرفی شوند تا مورد حمایت قرار گیرند، پس از رایزنی و بررسی فراوان یک لیست حدود ۶۰ نفره آماده شد اما چون این حمایت منوط به عضویت در صندوق اعتباری هنر بود عملاً تا کنون ۵ نفر را توانسته‌ایم معرفی کنیم و نظیر این اتفاقات به ضرر جامعه قرآنی است؛ لذا جا دارد قرآنیان ورود جدی‌تری به طرح‌ها و سامانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند سامانه حمد داشته باشند.

انتهای پیام
captcha