عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دست‌انداز درگیری‌های داخلی سودان
کد خبر: 4136253
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دست‌انداز درگیری‌های داخلی سودان

مؤسسه واشنگتن در تحلیلی، به ثمر نشستن توافق عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی را در پی درگیری‌های داخلی در این کشور آفریقایی با چالش‌های زیادی همراه دانست.

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دست‌انداز درگیری‌های داخلی سودان

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، مؤسسه واشنگتن (Washington Institute) در تحلیلی به پیامدهای جنگ جاری در سودان بر تلاش‌های عادی‌سازی بین خارطوم و رژیم اشغالگر و احتمال کمرنگ شدن تلاش‌ها برای امضای توافقنامه رسمی بین دو طرف پرداخته است.

در این تحلیل که به قلم ایهود یعاری، روزنامه‌نگار اسرائیلی نوشته شده آمده است: یکی از پیامدهای متعدد وقوع درگیری در سودان بین «حامیان» دو ژنرال رقیب یعنی عبدالفتاح البرهان و حمیدتی احتمال از بین رفتن تفاهم‌های حاصل شده با اسرائیل خواهد بود.

در این تحلیل اشاره شده است که دو طرف در راه امضای توافقنامه صلح جامع اواخر سال جاری در واشنگتن و به دنبال آن تبادل سفرا و انعقاد پروتکل‌هایی برای همکاری در زمینه‌های مختلف در راستای توافقات حاصل شده در سال‌های 2020-2021 در مورد عادی‌سازی و مشارکت سودان در توافقنامه ابراهیم بودند. ایالات متحده با خارج کردن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم، لغو تحریم‌های مرتبط و ارائه کمک‌های مالی به آن، نقش مهمی در این تلاش‌ها ایفا کرد.

به گفته مقامات اسرائیلی، متن نهایی توافقنامه صلح ماه‌ها پیش با مشارکت واشنگتن تهیه شد و در سفر الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به خارطوم در ماه فوریه، به‌طور غیررسمی تصویب شد، هرچند مقامات سودانی از تأیید رسیدن مذاکرات به این مرحله خودداری کردند.

با این حال این مؤسسه تأکید می‌کند که تأخیر دو سال و نیمه در تبدیل بیانیه عادی‌سازی به یک توافق‌نامه صلح امضا شده، کل روند آن را به خطر انداخته است. حتی اگر سودان در کوتاه‌مدت یک دولت غیرنظامی تشکیل دهد، در انعقاد معاهده با آنچه مردم این کشور «دشمن صهیونیستی» می‌دانند، تردید خواهد کرد.

 اگر البرهان در رقابت خود با حمیدتی پیروز شود، متحدان اسلامگرای او ممکن است او را متقاعد کنند که عادی‌سازی را متوقف کند یا حداقل سرعت آن را کاهش دهد. به همین ترتیب، اگر حمیدتی در درگیری‌های جاری پیروز شود، باید احساسات حزب ملی امت و سایر شرکای احتمالی را در مورد اسرائیل در نظر بگیرد.

بنابراین، ادامه عضویت سودان در معاهده ابراهیم ممکن است ایالات متحده را ملزم به اصرار بر انجام تعهدات خارطوم و تکمیل توافقنامه صلح کند شاید حتی با هشدار به این کشور مبنی بر احتمال از دست دادن کمک‌های آمریکا که در ارتباط با اعلامیه اولیه عادی‌سازی اعطا شده است. 

کشورهای دیگر نیز در این روند تأثیرگذار هستند. امارات متحده عربی از نفوذ زیادی در خارطوم برخوردار است، همانطور که مصر نیز حضور نظامی محدودی در آنجا دارد و از وفاداری حزب اتحاد دموکراتیک، یکی از بزرگترین جناح‌های سودان، که توسط رئیس جمهور فقید احمد المیرغانی تأسیس شده، برخوردار است. به همین ترتیب، عربستان سعودی و کشور همسایه چاد می‌توانند دولت غیرنظامی آینده را از خروج از مسیر صلح که توسط ژنرال‌ها هموار شده است، منصرف کنند.

انتهای پیام
captcha