تحولات سودان/ از اقامه نماز عید فطر در میان گلوله تا موافقت با آتش‌بس
کد خبر: 4135792
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

تحولات سودان/ از اقامه نماز عید فطر در میان گلوله تا موافقت با آتش‌بس

شهروندان سودانی در شهر «خارطوم»، پایتخت این کشور، امروز، اول اردیبهشت‌ماه، نماز عید فطر را درمیان درگیری‌های شدید ارتش و نیروهای واکنش سریع اقامه کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «العربی الجدید»، با جود توصیه مجمع فقه اسلامی سودان به نمازگزاران برای حفاظت از جان خود در مقابل بمباران مداوم، صدها نفر از ساکنان شهر خارطوم با حضور در مساجد و میادین عمومی نماز عید فطر را به جا آوردند.

خطیب نماز عید سعید فطر در منطقه «سوبا» در شرق خارطوم خواستار پایان جنگ و بازگشت امنیت به کشور شد و از نمازگزاران خواست در کنار حقیقت بایستند و از موضع بی‌طرفانه خودداری کنند. 

«عبدالفتاح برهان»، فرمانده ارتش سودان نیز در سخنانی به مناسبت عید فطر، با ابراز امیدواری برای بیرون آمدن ملتی منسجم تر و قدرتمندتر از از این آزمون سخت،  خطاب به سودانی‌ها گفت: «این کشور در سال جاری آسیب زیادی دیده است. برجاماندن کشته‌ها و زخمی ها، آوارگی و تخریب و ویرانگری جایی برای خوشحالی نگذاشته است و ما برای این اتفاق بسیار ناراحتیم».

وی ابراز اطمینان کرد: نتیجه عبور از این آزمون حفظ امنیت و وحدت کشور و انتقال امن قدرت به حکومت غیر نظامی است.

موافقت نیروهای واکنش سریع سودان با آتش‌بس 72 ساعته
     
نیرو‌های واکنش سریع سودان از موافقت خود با اجرای آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر خبر داد. این آتش‌بس از ساعت شش صبح امروز (به وقت محلی) آغاز شده است.
به گزارش العالم، فرماندهی نیرو‌های واکنش سریع، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی، با آتش‌بس بشردوستانه 72 ساعته موافقت شد.
تحولات سودان/ از اقامه نماز عید فطر در میان گلوله تا موافقت با آتش‌بس
در بیانیه این نیرو‌ها به فرماندهی «محمد حمدان قلو» معروف به «حمیدتی» آمده است: آتش‌بس به مناسبت عید سعید فطر و ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای خروج شهروندان از مناطق درگیری اجرایی می‌شود.

نیرو‌های واکنش سریع سودان پس از آن موافقت خود را با آتش‌بس 72 ساعته اعلام کردند که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه با حمیدتی و «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی این کشور تلفنی گفت‌وگو کرد. بلینکن آنها را به موافقت با آتش‌بس در تعطیلات عید سعید فطر تشویق کرد.

روز شنبه گذشته، سودان شاهد درگیری‌های سنگین میان دو طیف نظامی ـ ارتش و نیروهای واکنش سریع ـ است؛ درگیری‌هایی که بنا بر اعلام منابع پزشکی سودان، تا کنون بیش از 300 کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

انتهای پیام
captcha