انصارالله: بحران سودان ادامه بحران یمن است
کد خبر: 4136375
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

انصارالله: بحران سودان ادامه بحران یمن است

محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که بحران سودان امتداد بحران یمن است و کسانی که امروز در سودان می‌جنگند، پیش‌تر در یمن می‌جنگیدند.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، البخیتی در گفت‌وگویی با این شبکه، ضمن تأکید بر ارتباط کامل میان بحران کنونی سودان و بحران یمن افزود: اگر فرماندهان ارتش سودان، در جنگ یمن  دخالت نمی‌کردند، آنچه در سودان می‌گذرد اتفاق نمی‌افتاد و کار به درگیری نمی‌کشید، به‌ویژه اینکه کسانی که امروز در سودان می‌جنگند، پیش‌تر در یمن می‌جنگیدند.

البخیتی از ناتوانی دولت صنعا در کمک‌رسانی به یمنی‌ها در سودان ابراز تأسف کرد و این امر را ناشی از تجاوز، محاصره و وضعیتی دانست که دولت صنعا در آن به سر می‌برد.

وی همچنین این وضعیت را ناشی از ارتباط فرماندهان نظامی سودانی با ائتلاف متجاوز و نه دولت صنعا توصیف کرد.

عضو شورای سیاسی انصارالله با اشاره به اینکه سفرهای اخیر هیئت سعودی به صنعا بسیاری از موانع پیش روی مذاکرات را از میان برداشت، تصریح کرد: دستاوردهای زیادی حاصل شده است، اما هنوز بر سر صلح کامل و فراگیر توافقی نشده است.

البخیتی تصریح کرد: موضوعات زیادی با هیئت سعودی به‌ویژه در مورد وضعیت انسانی مورد توافق قرار گرفت. ما منتظر اجرای توافق هستیم و نسبت به تعلل در اجرای آن هشدار می‌دهیم، زیرا وضعیت کشور مردم یمن دیگر اجازه تأخیر در اجرای موارد توافق شده را نمی‌دهد.

وی همچنین اشاره کرد که مذاکرات با سعودی‌ها به دلیل عید سعید فطر متوقف شده و به‌زودی تکمیل خواهد شد.

البخیتی گفت: روی بسیاری از موارد توافق شده است و آنها و سعودی‌ها اکنون در مرحله تنش‌زدایی هستند و عربستان و امارات متوجه شده‌اند که هر گونه تنش با تشدید تنش مواجه می‌شود و از این‌ رو علاقه‌ای به افزایش تنش ندارند.  

وی تصریح کرد: مذاکرات در این مرحله برای گشایش فرودگاه‌ها و بندرها در حال انجام است تا در مراحل دیگر گفت‌وگوها برای دستیابی به صلح دائمی و همه‌جانبه تکمیل شود.

این عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» به المیادین گفت: در جریان مذاکرات بر خروج همه نیروهای خارجی از یمن و بر بازگرداندن حاکمیت یمن بر تمامی سرزمین‌هایش تأکید شد.

وی افزود: صلح به معنای خروج نیروهای آمریکایی از استان‌های اشغالی یمن است، ما هیچ‌گونه حضور خارجی در یمن را نمی‌پذیریم و با هر نیروی نظامی خارجی حاضر در خاک یمن در رویارویی مستقیم خواهیم بود.

البخیتی به یمنی‌ها و اعراب هشدار داد: ایالات‌ متحده آمریکا خواهان صلح در یمن نیست و این امر تأثیر منفی بر مذاکرات صنعا و ریاض داشته است.

انتهای پیام
captcha