عملکرد ضعیف مسئولان حوزه آسیب‌های اجتماعی‌/ معضلی که تهران را از درون می‌پوساند
کد خبر: 3488896
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
ناصحی تصریح کرد:

عملکرد ضعیف مسئولان حوزه آسیب‌های اجتماعی‌/ معضلی که تهران را از درون می‌پوساند

گروه جامعه: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد ضعیف نهادها و سازمان‌های مربوط در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: این موضوع معضلی است که امروز تهران را از درون می‌پوساند و اگر ادامه و دوام داشته باشد، در آینده خطرات مهمتری برای جامعه ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، در‌ گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که عملکرد شهرداری تهران و دستگاه‌های مربوط در حوزه آسیب‌های اجتماعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ما در شهر با عظمتی همچون تهران زندگی می‌کنیم که در آن شهروندان بومی و غیر بومی با قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و با گویش‌های مختلف و متفاوت شکل گرفته و زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه صورت فطری تهران می‌طلبد که مورد هجوم انواع آسیب‌های اجتماعی قرار گیرد، افزود: امروزه آسیب‌های اجتماعی به‌وسیله رسانه‌های گروهی مثل ماهواره‌ها، اینترنت‌، سایت‌ها و امکاناتی که ابرقدرت‌ها در اختیار دارند، در کشور گسترش یافته و ملت ما مخصوصا نسل جوان، روزانه با هزاران گلوله مسموم آتشین بمباران می‌شوند. عمده این موضوعات در رابطه با انحراف از حق و راه راست است و این موارد آسیب‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد.

80 آسیب اجتماعی آشکار در جامعه وجود دارد
ناصحی ادامه داد: آنگونه که ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بررسی کردیم نزدیک به 80 آسیب اجتماعی آشکار در جامعه وجود دارد که جدای از این موارد، 100 آسیب اجتماعی دیگر هم پنهان هستند؛ لذا اگر این موارد برطرف نشود یکی پس از دیگری ظهور و بروز پیدا می‌کنند و مردم و نسل جوان را مبتلا می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به برخی از آسیب‌های اجتماعی، گفت: اعتیاد، تکدی‌گری، کودکان کار، طلاق و انواع و اقسام آسیب‌ها امروز، جامعه ما را بیمار کرده است. متاسفانه اعتیاد یکی از مهمترین آسیب‌هایی است که گریبان جوانان ما را گرفته و آینده و حال آنها را در معرض تهدید قرار داده است.

وی بیان کرد: شهرداری تهران با وجود اینکه به لحاظ قانونی مسئولیتی نسبت به آسیب‌های اجتماعی ندارد اما در این حوزه ورود پیدا کرده تا بخشی از این مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را کم کند. البته باید گفت مسئولیت اصلی این حوزه بر عهده سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد و سایر دستگاه‌های مربوطه از جمله قوه قضائیه و وزارت بهداشت است. اما آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم این است که دستگاه‌های مسئول نسبت به شهرداری تهران ورود کمتری داشته‌ و این کار عمدتا به دوش شهرداری افتاده است.

کاهش آسیب‌های اجتماعی وظیفه قانونی شهرداری نیست
ناصحی گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی وظیفه قانونی شهرداری نیست و این مسئولیت‌ها متوجه سازمان‌ها و نهادهای دیگر است اما شهردار تهران ورود پیدا کرده و این مسئولیت را به دوش گرفته است. لازم است نهادها و سازمان‌های مربوطه به همراه شهرداری تهران حضور پیدا کنند و با همکاری و همراهی، برای رفع معضلی که امروز تهران را از درون می‌پوساند، اقدامات اساسی و گسترده انجام دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی، خطر زیر پوستی است که باید به هر صورت علاج شود، ادامه داد: اگر این موضوعات ادامه و دوام داشته باشد، در آینده خطرات مهمتری برای جامعه ما ایجاد می‌کند.
captcha