۳۰۰۰ کودک کار و خیابانی شناسنامه‌دار شده‌اند/ ۲۰۰ هزار پلاک نیازمند در تهران
کد خبر: 3453306
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
هوشیار پارسیان:

۳۰۰۰ کودک کار و خیابانی شناسنامه‌دار شده‌اند/ ۲۰۰ هزار پلاک نیازمند در تهران

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در تهران بیش از ۲۰۰ هزار پلاک نیازمند وجود دارد، از مصوبه جدید شورای شهر تهران در خصوص امتیاز ویژه به پیمانکارانی که در طرح‌ها و خدمات اجتماعی مشارکت می‌کنند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران امروز 25 ابان‌ماه برگزار شد.

وی در این نشست با اشاره به ماموریت‌های این سازمان گفت: بیش از 5 سال از تاسیس این سازمان می‌گذرد که ماموریت‌های آن در حوزه‌های پیشکری از آسیب‌های اجتماعی، گسترش رفاه عمومی و مبارزه با فقر است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه در تهران بیش از 15 هزار پلاک فقیر داریم که نیازمند نان شب هستند، افزود: در کنار این پلاک‌ها بیش از 200 هزار پلاک نیازمند هم در تهران وجود دارد.

وی اولین ماموریت این سازمان را مبارزه و کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی و گسترش رفاه اعلام کرد و گفت: توانمندسازی و کارآفرینی برای اقشار آسیب‌پذیر و در معرض خطر، سازماندهی سازمان‌های مردم نهاد هیئت‌ها و خیریه‌‌ها از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران خواهد بود.

هوشیار مسئولیت حاکمیتی شهرداری را در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تأمین زیرساخت برای کنترل کاهش این آسیب‌ها دانست و افزود: سه مخاطب هدف در حوزه آسیب‌ها که شامل متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر و درنهایت کودکان کار و خیابانی وجود دارد . برای کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر اقداماتی در نظر گرفته‌ایم و مددسراهایی در این زمینه احداث شده است.

8 مددسرا در تهران داریم که یک وعده غذا و حمام به معتادین متجاهر می‌دهد

وی در ادامه با بیان اینکه 8 مددسرا در تهران داریم که یک وعده غذا و حمام به معتادین متجاهر می‌دهد، خاطرنشان کرد: در کنار این مراکز12 مددسرای اضطراری نیز فعال هستند. در این خصوص و در شش‌ ماهه اول بیش از 3 هزار نفر و در نیمه دوم 6 هزار نفر از خدمات شهرداری در حوزه کاهش آسیب‌ها بهرمند شده‌اند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به گشت‌های فوریت‌های اجتماعی، ‌گفت‌: شهروندان می‌توانند با رؤیت کارتن‌خواب‌ها با 137 تماس بگیرند تا معتادین و کارتن‌خواب‌ها را به گرمخانه‌ها هدایت کنیم. در این خصوص بیش از 30 گشت فعالیت دارند.

مراکز کارآفرینی برای معتادین و کارتن‌خواب‌ها بعد از ترک

هوشیار از 12 کمپ ترک اعتیاد گفت و افزود: برای اولین بار مراکز کارآفرینی برای معتادین و کارتن‌خواب‌ها بعد از ترک در 30 نقطه طراحی شده است که دو مرکز آن افتتاح و در 70 روز آینده الباقی این مراکز افتتاح خواهد شد. این خانه‌ها که مجتمع کارآفرینی و حرفه‌آموزی بهاران نام دارد فعلاً در منطقه 15 و 19 راه‌اندازی شده و قرار است در تمامی مناطق شهر ایجاد شوند.

وی در ادامه در رابطه با ساماندهی کودکان کار و خیابانی خبر داد و گفت: در این خصوص 8 مرکز پرتو داشتیم که کودکان کار و خیابانی از آنها خدمات می‌گرفتند. در حال حاضر این مراکز به 18 مرکز رسیده است. در این مراکز یک وعده غذای گرم، آموزش‌های تحصیلی و مساعدت‌های روانشناختی انجام می‌شود و تمام هزینه‌های این مراکز توسط خیرین تأمین می‌شود که در مجموع 3 هزار کودک کار و خیابانی در این مراکز وجود دارد.

تکدی‌گری یک موضوع فرهنگی است

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش در خصوص متکدیان شهر تهران گفت: تکدی‌گری یک موضوع فرهنگی است تا اقدام امنیتی و پلیسی و طبق آمار‌های ما بیش از 50 درصد متکدیان ثروتمند، 35 درصد آنها به صورت خانوادگی و مافیا که عمدتاً خارجی هستند و 15 درصد متکدیان نیازمند واقعی هستند که اکثر آنها را سالمند تشکیل می‌دهند.

هوشیار در خصوص گدا غربتی‌ها هم گفت: این گدایان در منطقه جنوب بازار تهران، لب خط (شوش) و محله هرندی بیشتر دیده می‌شوند. همچنین روزانه 20 گدا در تهران جمع و به مراکز برده و توسط قاضی برای آنها حکم صادر می‌شود.

مردم به گدایان کمک نکنند

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از طرح شهر بدون گدا خبر داد وافزود: طرحی به صورت ویژه برای شهر بدون گدا طراحی کرده‌ایم البته نمی‌توانیم بگویم که تکدی‌گری را به صفر می‌رساند اما می‌توانیم تعداد آنها را کم کنیم و اولین اقدام در کم کردن تعداد متکدیان این است که مردم به گدایان کمک نکنند.

نمی‌توانیم تهران را به شهر بدون گدا و کارتن‌خواب تبدیل کنیم

وی ادامه داد: نگاه شهرداری به مقوله متکدیان این است که باید یک انضباط شهری ایجاد کنیم تا بتوانیم میزان گدایان در شهر را کاهش دهیم. البته نمی‌توانیم تهران را به شهر بدون گدا و کارتن‌خواب تبدیل کنیم اما با انضباط اجتماعی می‌توانیم تا حدودی این معضل را برطرف کنیم.

هوشیار با اشاره به اینکه شهرداری بیش از صد هزار متر مربع فضای کاهش آسیب اجتماعی ایجاد و در اختیار دولت  قرار داده است، گفت: این فضاها برای شهروندان تهرانی است که کارتن‌خواب شده‌اند و نباید شهرستانی‌ها از آن استفاده کنند به همین منظور افراد شهرستانی را در اولین قدم بعد از تشخیص هویت به شهرهایشان منتقل می‌کنیم.

کلانشهرها برای کارتن‌خواب‌ها مراکز خوبی برای زندگی است

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: 60 درصد معتادین متجاهر که به مراکز کاهش آسیب‌ها مراجعه می‌کنند شهرستانی هستند چرا که کلانشهرها برای کارتن‌خواب‌ها مراکز خوبی برای زندگی است و با تفکیک زباله می‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

دیجیتالی شدن شناسایی کارتن‌خواب/ 3 هزار کودک کار و خیابانی شناسنامه‌دار شده‌اند

وی از دیجیتالی شدن شناسایی کارتن‌خواب خبرداد و افزود : 3 هزار کودک کار و خیابانی شناسنامه‌دار شده‌اند و به صورت گشت‌بان کل کودکان کار و خیابانی را شناسایی می‌کنیم. بسیاری از کودکان کار فاقد شناسنامه و هویت هستند که در درازمدت می‌توان مشکلات آنها را نیز مرتفع کرد.

کمتر از 10 درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند/ زن کارتن‌خواب یعنی ایدز، کودک بی‌شناسنامه و هپاتیت

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به زنان کارتن‌خواب و ساماندهی آنان هم گفت: کمتر از 10 درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند. زن کارتن‌خواب یعنی ایدز، کودک بی‌شناسنامه، هپاتیت و قطعا این افراد تأثیرات تخریبی بیشتری در جامعه دارند. در ستاد توانمندسازی مرکز اتحاد را طراحی کرده‌ایم که با ظرفیت 30 هزار نفر بتواند به این افراد خدمت‌رسانی کند. البته این مراکز به‌زودی افتتاح خواهد شد و مددسرای بانوان چیتگر با ظرفیت 300 نفر هفته آینده نیز افتتاح می‌شود.

هوشار در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درخصوص عقیم‌‌سازی زنان کارتن‌خواب هم گفت: باید وزارت بهداشت در این زمینه مداخله و تدبیر کند و در این زمینه نیازمند این هستیم که مراجع فرادستی ازجمله قضایی، حقوقی و شرعی وارد و در خصوص آن حکم صادر کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنادر خصوص توزیع غذا بین محرومان گفت: در ایام محرم با هماهنگی صورت گرفته با هیأت‌ها از 7 محرم تا 7 امام حسین(ع) بیش از 50 هزار پرس غذا و درکنار آن لباس برای استفاده پلاک‌های فقیر و کارتن‌خواب‌ها در مددسراها ارائه شد. خیرین نیز می‌توانند از طریق تلفن 4379 نذر‌ها و غذا‌های گرم خود را به ما مخبر دهند تا آنها را در بین نیازمندان توزیع کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص استعداد‌یابی کودکان کار و ساماندهی‌ آنان نیز اعلام کرد: در پایان سال 94 اولین همایش مسئولیت‌پذیری بنیاد‌های اقتصادی و اجتماعی برگزار خواهد شد. این بنیاد‌های اقتصادی در زمینه استعداد‌یابی کودکان سرمایه‌گذاری خواهند کرد و به زودی مصوبه‌ای در شورای شهر تهران مبنی بر دادن امتیاز به پیمانکارانی که در اینگونه طرح‌ها و مشارکت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند، داده خواهد شد.

بیش از 60 سازمان مردم نهاد پیمانکار فعالیت‌های اجتماعی هستند

هوشیار در خصوص سازمان‌های مردم نهاد و کمک آنها در آسیب‌های اجتماعی هم گفت: بیش از 60 سازمان مردم نهاد پیمانکار فعالیت‌های اجتماعی هستند و به صورت قراردادی با ما کار کرده و به آنها بودجه می‌دهیم اما کمتر از 20 سازمان مردم‌نهاد بدون بودجه شامل از ما وارد مداخله کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌‌شود.

وی از جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار هم خبرداد و افزود: جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار، متکدیان و معتادین توسط شهرداری و پلیس انجام می‌شود حال اگر سایر سازمان‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند از خود آنها سؤال کنید.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص هزینه‌های مرکز بهاران نیز گفت: این مراکز باید خودگردان باشد ولی تا زمانی که خودگردان شوند رقمی به آنها می‌دهیم تا مشکلشان برطرف شود.

5 هزار فضای بی‌دفاع شهری بر روی نقشه به ثبت رسیده است

هوشیار پارسیان در رابطه با طرح کم کردن فضای بی‌دفاع شهری هم گفت: این طرح در دستور کار است، 5 هزار فضای بی‌دفاع شهری بر روی نقشه به ثبت رسیده که شهرداری‌های نواحی موظفند آنها را کم کنند که البته در یک سال گذشته 3 هزار نقطه ساماندهی شده است.

captcha