فرهنگ عمومی نسبت به بانوان مطلقه برخاسته از آموزه‌های دینی نیست
کد خبر: 3337989
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
محسنی بند‌پی:

فرهنگ عمومی نسبت به بانوان مطلقه برخاسته از آموزه‌های دینی نیست

گروه جامعه: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه نگاه جامعه ما نسبت به زن مطلقه و مردی که زنش را طلاق داده متفاوت است، گفت: نگاه جامعه به بانوان مطلقه برخاسته از آموزه‌های دینی نیست.

انوشیروان محسنی بند‌پی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأیید این مطلب که تعداد طلاق‌های صورت گرفته و دختران و زنان مطلقه در کشور افزایش یافته، اما فرهنگ عمومی و نگاه منفی جامعه به این بانوان همچنان وجود دارد و آسیب‌زا است، گفت: متأسفانه تحولات محیطی و تغییری که در ساختار رفتارهای ما صورت گرفته این است که نگاه ما به چنین مسائلی سیستمیک، همه‌جانبه و برخاسته از آموزه‌های دینی نیست.

وی ادامه داد: در خصوص فرهنگ جامعه همه دستگا‌ه‌های مسئول باید مطالعه و کار کنند تا ببینیم اصلاً چرا پس از گذشت چند ماه یا در سال‌های اول زندگی جدایی و طلاق رخ می‌دهد؟

نگاه جامعه ما نسبت به زن مطلقه و مردی که زنش را طلاق داده متفاوت است/ هر دو انسان‌اند!

محسنی بند‌پی با عنوان کردن این مطلب که در جدایی‌ها بیشترین ضربه به زن وارد می‌‌شود، گفت: خانم‌های مطلقه احساس می‌کنند به خانواده خود شرایط خاصی را تحمیل کرده‌‌اند از سوی دیگر نگاه جامعه ما نسبت به زن مطلقه و مردی که زنش را طلاق داده متفاوت است، پس باید تمرین و کار کنیم که هر دو انسان هستند و فرقی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بانوان جامعه ما به لحاظ موقعیت‌هایی که وجود داشته به چیزی که حقشان بوده نرسیده‌ و وارد مسئله اشتغال، نقش‌آفرینی، درآمدزایی، تصمیم سازی و تصمیم‌آفرینی نشده‌اند و فکر می‌کنم که برای اصلاح مسائل موجود کار موقت و کوتاه مدت پاسخ‌گو نیست و نیازمند برنامه‌ریزی دراز مدت هستیم تا ببینیم چه تدابیری باید اتخاذ شود که نگاه جامعه اصلاح شود و خانمی که از همسرش طلاق گرفته خود را بی‌پناه و بی‌یاور احساس نکند.

احساس بی‌پناهی بیشترین صدمه را به بانوان مطلقه می‌زند

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: آثار روحی و روانی این احساس بی‌پناهی بیشترین صدمه را به بانوان مطلقه وارد کرده و آنها را مستعد پذیرش آسیب‌های اجتماعی بعدی می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که پذیرش جامعه نسبت به افرادی که یک بار خطا کرده و یا دچار آسیب‌اجتماعی مانند اعتیاد، فرار از خانه و ... شده‌‌‌اند بسیار سخت‌گیرانه است، این مسئله چه صدمه‌ای به افراد آسیب‌دیده و جامعه می‌زند، گفت: هم بهزیستی و هم قانون در تلاش برای حمایت از افراد آسیب‌دیده است.

کار علمی نکرده‌ایم و نمی‌دانیم چرا معتادان ترک کرده باز هم به سراغ مواد مخدر می‌روند

محسنی بند‌پی افزود: باید ببینیم که چرا مثلاً معتادان پس از ترک دوباره (و یا چندباره) به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند؛ باید برای این مسئله کار عملی و فرهنگی کرد و دید آیا مشکل اشتغال است، آموزش است، اجتماع‌پذیری این افراد است، عدم پذیرش آنها در جامعه است و ... .

90درصد معتادان در کشور بعد از ترک دوباره به مصرف مواد مخدر بازمی‌گردند

وی با اشاره به اینکه در خصوص دلایل بازگشت افراد آسیب‌دیده به آسیب قبلی کارهایی صورت گرفته اما تاکنون کار علمی در این خصوص انجام نشده است، گفت: 90 درصد معتادان در کشور بعد از ترک دوباره به مصرف مواد مخدر بازمی‌گردند، آمار در کشورهای اروپایی 65 تا 70 درصد است، پس باید مشکل را به صورت علمی شناسایی کرد.

captcha