ظرفیت مردمی را پای کار اعتکاف بیاوریم
کد خبر: 4192697
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری:

ظرفیت مردمی را پای کار اعتکاف بیاوریم

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف هم در بُعد تبلیغی و هم عملیاتی به‌صورت مردمی باید پیش برود، گفت: باید مدلی را ترسیم کنیم که مشارکت مردم بیشتر شود و در این راستا می‌توان محلات را پای کار پشتیبانی و طبخ غذا آورد و شهر را درگیر اعتکاف کرد.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، ۱۷ دی‌ماه در جلسه ستاد اعتکاف استان که با حضور نمایندگان مردمی اعتکاف شهرستان‌ها در اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد با اشاره به اینکه تعابیری همچون خلوت و انس با خدا با واژه اعتکاف پیوند خورده است، اظهار کرد: کلیدواژه مسجد جامع با بُعد معنوی اعتکاف در پیوند بوده و گویای آن است که اعتکاف در عین حال که انس و خلوت با خداست، یک امتداد اجتماعی دارد و لذا نمایش دادن اعتکاف موضوعیت پیدا می‌کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جا دارد که هر ساله مراسم اعتکاف پرشورتر از قبل برگزار شود و مباحث تبلیغی آن اهمیت دارد، ادامه داد: امسال ایام اعتکاف مصادف با پایان امتحانات دانش‌آموزان است و فرصت خوبی خواهد بود تا بتوان این مهم را عملی کرد. یک قسم از حوزه تبلیغی برای اعتکاف را رسانه‌ها و فضای مجازی بر عهده دارند، اما وجه غالب تبلیغ این مراسم معنوی را دانش‌آموزان به‌عنوان انسان‌رسانه می‌توانند عهده‌دار شوند که برای این منظور، باید مدلی را طراحی کنیم که دانش‌آموزان تبلیغ‌کننده برای اعتکاف باشند.

طاهری بیان کرد: در بُعد تبلیغی نیازمند کار چندجانبه هستیم که از جمله می‌توان از فضای مجازی، فضاسازی شهری، ائمه جمعه و مدیران شهرستانی و دیگر ظرفیت‌ها نیز استفاده شود.

وی با تصریح اینکه مراسم معنوی اعتکاف هم در بُعد تبلیغی و هم عملیاتی به‌صورت مردمی باید پیش برود، توضیح داد: باید مدلی را ترسیم کرد که مشارکت مردم بیشتر شود؛ در تجربه برپایی برنامه جشن غدیر پشتیبانی مساجد را شاهد بودیم و در این راستا می‌توان محلات را پای کار پشتیبانی و طبخ غذا آورد و شهر را درگیر اعتکاف کرد.

اهمیت مراسم معنوی اعتکاف تبیین شود 

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی شلمزاری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری با استناد به آیه 26 سوره حج «وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» اظهار کرد: در خصوص اهمیت اعتکاف همین آیه شریفه قرآن کفایت می‌کند که بر طبق آن، دو انبیای الهی مأمور می‌شوند تا خانه خدا را برای حضور معتکفان مهیا کنند. اعتکاف بر طبق این آیه معادل با طواف خانه خداوند قرار گرفته و معتکفان عبادت‌کنندگان خداوند متعال هستند که مؤمنان باید در مسجد و خانه خدا این مراسم معنوی را بر پا کنند.

وی ادامه داد: با همفکری و هم‌افزایی می‌توان اعتکاف را که عبادتی با وسعت فردی و اجتماعی است، باشکوه‌تر از گذشته برگزار کرد و این مراسم معنوی به‌ویژه در برهه کنونی می‌تواند برای جامعه بسیار اثرگذار باشد و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی را تقلیل دهد. آسیب‌های اجتماعی برخاسته از کاهش ارتباط با قرآن و عترت و معنویت است و اعتکاف بستری برای ارتقای این ارتباط معنوی است که برکات خود را هم در ساحت فردی و هم در سطح خانواده‌ها و اجتماع خواهد گذاشت.

صفی تصریح کرد: با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها در استان، جا دارد از ظرفیت خیران برای برپایی مراسم معنوی اعتکاف بهره گرفت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با یادآوری اینکه ایام اعتکاف رجب امسال مصادف با ایام امتحانات دانشجویان است، بیان کرد: این امر قاعدتاً باعث خواهد شد که استقبال کاهش یابد و بیشتر تمرکز باید معطوف بر اعتکاف دانش‌آموزی باشد. 

صفی در پایان گفت: جا دارد در فاصله باقیمانده تا ایام اعتکاف امسال، تبیین اهمیت و نیز فرهنگ‌سازی عبادت اعتکاف در بین آحاد مردم از سوی ائمه جمعه و جماعات و ظرفیت‌ها و تریبون‌های مختلف صورت گیرد. 

انتهای پیام
captcha