«جهاد تبیین» این‌بار با قلم خبرنگاران
کد خبر: 4160944
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳
یادداشت

«جهاد تبیین» این‌بار با قلم خبرنگاران

ما خبرنگاران در جبهه تبیین مسئولیم، باید واقعیت‌ها را در قالب روایت‌های روشن بیان کنیم و در شرایطی که دشمن با تصویرسازی غلط و منفی از حقایق و واقعیت‌ها، به دنبال ناامیدی مردم نسبت به آینده و بی‌اعتمادسازی نسبت به نظام اسلامی است، تنها با یک جهاد عظیم تبیینی و روشنگری می‌توانیم به این توطئه پیچیده غلبه کنیم. 

ساناز صیدی، سردبیر ایکنای چهارمحال و بختیاری

انگار جنگ حق و باطل تمامی ندارد؛ یک روز حکایت کربلاست و یک روز حکایت قلم!

زمان‌شناس که نباشیم افسار کار از دستمان بیرون می‌رود و آن زمان دیگر تأثیری نخواهیم داشت. یک روز زینب(س) با جهاد روایت و تبیین نمی‌گذارد که روایت دشمن برتری یابد و امروز روایتش در تاریخ ماندگار می‌شود.

اگر عاشورا اوج مجاهدت و فدا کردن جان و عزیزان بود، چهل روز از عاشورا تا اربعین نیز اوج مجاهدت همراه با تبیین و روایت بود.

به تلاقی روز خبرنگار و ماه محرم و سرخط‌‌هایی که رهبر معظم انقلاب به ما داده‌‌اند فکر می‌کنم، آن روز یزیدیان می‌خواستند کربلا در کربلا بماند و امروز جبهه باطل با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها می‌خواهد از حق پیشی بگیرد؛ اینجاست که غیرت زینبی باید از قلم بتراود و در برابر ناحق قد علم کند.

عاشورایی که باشیم، زینبی عمل می‌کنیم، قلم را در دست می‌گیریم و با کلمات انقلابی برپا می‌کنیم. ما اگر روایت نکنیم دشمن روایت می‌کند؛ ما اگر قلم نزنیم دشمن هر طور که بخواهد می‌نویسد.

ما خبرنگاران در جبهه تبیین مسئولیم، باید واقعیت‌ها را در قالب روایت‌های روشن بیان کنیم و در شرایطی که دشمن با تصویرسازی غلط و منفی از حقایق و واقعیت‌ها، به دنبال ناامیدی مردم نسبت به آینده و بی‌اعتمادسازی نسبت به نظام اسلامی است، تنها با یک جهاد عظیم تبیینی و روشنگری می‌توانیم به این توطئه پیچیده غلبه کنیم. 

رهبر انقلاب در بیاناتشان از واژه جهاد استفاده کردند، جهاد حتماً ضرر و زیان دارد و اصولاً به خاطر همین سختی‌هایی که دارد نام جهاد بر آن گذاشته شده و خداوند پاداش فراوانی هم به جهادگران اختصاص داده است، اما همان‌طور که جهاد به واسطه سختی‌هایی که دارد از گردن مکلفین ساقط نمی‌شود سختی‌های «جهاد تبیین» هم باعث نمی‌شود که مسئولیت آن از دوش مردم برداشته شود.

جهاد تبیین در شرایط فعلی شاید قدری سخت باشد اما با پذیرفتن این سختی، می‌توانیم جامعه را بیمه کنیم؛ در اغتشاشاتی که سال گذشته صورت گرفت خلأ جهاد تبیین به خوبی قابل مشاهده بود و اثرات نامطلوب آن، اعم از گمراهی جوانان دامن‌گیر جامعه شد.

براساس تجربه چند ماه گذشته می‌توانیم بگوییم اگر تبیین، به موقع انجام نشود تبعاتی را برای جامعه به همراه دارد که تحمل آن از انجام جهاد تبیین دشوارتر است.

جهاد تبیین مجاهدت با زبان و قلم است، امروز رسالت رسانه‌های در تراز انقلاب اسلامی تلاش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بوده، بیانیه‌ای که مقدمه تمدن‌سازی نوین اسلامی و ظهور امام زمان(عج) است.

رسانه‌ها و خبرنگاران در عرصه جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین نقش محوری دارند، رسانه است که می‌تواند افکار عمومی را در جهت درست و منطقی پیش برده و در رفع مشکلات و توسعه کشور تأثیرگذار باشد. 

امروز رسانه‌ها اولویت‌ها را مشخص می‌کنند و مسئولان را در مسیر اجرای آن قرار داده و حتی بر فعالیتشان نظارت می‌کنند.

با نگاهی به تعبیر قرآنی خبر و خبررسانی در سوره مبارکه «نبأ»، می‌توان دریافت که شغل خبرنگاری در امتداد شغل انبیا بوده و این امر رسالت خبرنگاران را در جامعه اسلامی بسیار سنگین کرده است، خبرنگاران باید فارغ از گرایشات شخصی و سیاسی، روشنابخش مسیر امیدآفرینی، حق‌طلبی و عدالت‌خواهی مردم باشند.

برخورداری از هوش و سواد رسانه‌ای در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، جنگ رسانه‌ای یک جنگ ترکیبی و پیچیده است و در این جنگ روایت‌ها هر گروهی بتواند در جبهه رسانه‌ای خوب عمل کند به موفقیت می‌رسد پس وظیفه خبرنگار، مطالعه و تحقیق برای انجام درست جهاد تبیین است.

ساناز صیدی، سردبیر ایکنای چهارمحال‌و‌بختیاری 

انتهای پیام
captcha