مأموریت‌های سازمان دیانت ترکیه؛ از توزیع نذورات تا اهدای قرآن به آفریقا + فیلم
کد خبر: 4142058
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
مسئول فرهنگی ترکیه در گفت‌‌وگو با ایکنا بیان کرد:

مأموریت‌های سازمان دیانت ترکیه؛ از توزیع نذورات تا اهدای قرآن به آفریقا + فیلم

مسئول غرفه سازمان دیانت ترکیه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده قرآنی این سازمان در ترکیه و سطح جهان، از پخش نذورات مردمی به کشورهای فقیر و چاپ و توزیع نزدیک به 5 میلیون جلد قرآن کریم در کشورهای آفریقایی خبر داد.

توزیع بیش از 5 میلیون نسخه قرآن ترکیه در آفریقا

به گزارش ایکنا، در گفت‌وگویی که در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مسئول غرفه سازمان دیانت ترکیه انجام گرفت، وی در ابتدا فعالیت‌های این سازمان را چنین معرفی کرد: سازمان دیانت ترکیه وظیفه سازمان‌دهی امور دینی را در این کشور بر عهده دارد. از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌ها، چاپ کتاب‌های دینی است که در چاپخانه تخصصی و بزرگ سازمان انجام می‌گیرد. علاوه بر این 40 فروشگاه عمده نیز فروش و توزیع این کتاب‌ها در ترکیه را بر عهده دارند.

وی افزود: در این فروشگاه‌ها علاوه بر کتاب‌های دینی چاپ شده در سازمان دیانت ترکیه سایر کتاب‌های مذهبی و دینی چاپ شده به زبان ترکی هم عرضه می‌شود.

این مسئول فرهنگی کشور ترکیه گفت: همان‌گونه که در ابتدا ذکر شد سازمان دیانت ترکیه، نهادی  تحت نظر دولت ترکیه است که وظیفه سازمان‌دهی امور دینی کشور را بر عهده دارد. ساماندهی و تنظیم فعالیت‌های تمام مسجدها و مراکز دینی، آموزش عالمان دینی، ائمه جماعات مساجد و مراکز صدور گواهی حفظ قرآن و حدیث در این سازمان صورت می‌گیرد و حدود 140 هزار نفر در این سازمان فعالیت می‌کنند.

در ترکیه ساماندهی و تنظیم فعالیت‌های تمام مسجدها و مراکز دینی، آموزش عالمان دینی، ائمه جماعات مساجد و مراکز صدور گواهی حفظ قرآن و حدیث از سوی سازمان دیانت صورت می‌گیرد

وی در زمینه فعالیت‌های قرآنی این سازمان به‌ویژه در زمینه چاپ و توزیع قرآن کریم تصریح کرد: در ترکیه چاپ قرآن کریم بر عهده این سازمان است. علاوه بر این ترجمه قرآن کریم به زبان ترکی نیز ارائه می‌شود. در کنار این اقدامات، فعالیت خیریه بزرگی نیز از سوی این سازمان ترتیب داده شده است که به چاپ و اهدای قرآن به کشورهایی اختصاص دارد که توانایی تهیه قرآن کریم را ندارند.

مسئول غرفه سازمان دیانت ترکیه با بیان اینکه بیشتر این کشورها در آفریقا قرار دارند، تصریح کرد: هرکجا که به نسخه‌های قرآن کریم احتیاج باشد، این سازمان نسبت به تهیه و توزیع آن اقدام خواهد کرد.

سازمان دیانت ترکیه

وی گفت: سازمان دیانت ترکیه تاکنون موفق به چاپ و توزیع 5 میلیون نسخه قرآن کریم در کشورهای مختلف آفریقایی شده است. در این کشورها قرآن کریم به شکل مصحف چاپ شده در اختیار مسلمانان قرار ندارد و بسیاری با نوشتن بر روی لوح‌های چوبی قرآن را تعلیم دیده و حفظ می‌کنند. اتیوپی، اوگاندا، نیجریه، نیجر، تانزانیا، توگو و جمهوری دموکراتیک کنگو بیشترین اهدای قرآن را شاهد بوده است.

 این مسئول فرهنگی ترکیه خاطرنشان کرد: علاوه بر این توزیع گوشت قربانی و نذورات از سوی خیرین و پخش آن در کشورهای نیازمند دنیا از دیگر فعالیت‌های این سازمان است. در سال گذشته در 149 کشور دنیا پخش نذورات انجام و توزیع شده است که بیشتر این کشورها در آفریقا قرار داشتند.

وی گفت: سازمان دیانت ترکیه علاوه بر چاپ قرآن کریم نسبت به ترجمه و توزیع این ترجمه‌ها برای گروه‌هایی که قادر به فهم متن اصلی قرآن کریم نیستند، نیز اقدام کرده است. هدف نهایی، ترجمه به 70 زبان است تا کنون توانسته‌ایم قرآن کریم را به 27 زبان ترجمه کنیم.

مسئول غرفه سازمان دیانت ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه از قدیم یکی از مراکز کتابت و هنر خوش‌نویسی قرآنی بوده است، در پاسخ به این پرسش که آیا این فعالیت‌ها هم‌اکنون نیز از طرف دولت ترکیه و به‌ویژه سازمان دیانت مورد حمایت قرار می‌گیرد، گفت: این فعالیت‌ها از سوی دولت مورد حمایت قرار نمی‌گیرد اما این فعالیت‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری یافته است و علاقه‌مندان به این هنرها در دانشگاه و مراکز دیگری که ویژه این فعالیت‌ها است، آموزش می‌بینند.

سازمان دیانت ترکیه علاوه بر چاپ قرآن کریم نسبت به ترجمه و توزیع این ترجمه‌ها برای گروه‌هایی که قادر به فهم متن اصلی قرآن کریم نیستند، نیز اقدام کرده است

وی افزود: این سازمان کتب مرتبط به هنرهای قرآنی به‌ویژه تذهیب و خوش‌نویسی را نیز چاپ می‌کند و شماری از این آثار در غرفه سازمان دیانت ترکیه در نمایشگاه تهران هم عرضه شده است، در ترکیه خطاطان و خوش‌نویسان حرفه‌ای فعالیت می‌کنند که کتابت و آموزش خوش‌نویسی به‌ویژه کتابت قرآن کریم و متون دینی را حرفه خویش قرار داده‌اند.

او در پایان درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: من این نمایشگاه را بسیار پسندیددم و این رویداد مرا تحت تأثیر قرار داد، پیش از شرکت در نمایشگاه استقبال ایرانیان از کتاب و مطالعه را در این سطح تصور نمی‌کردم، سالن‌های نمایشگاه در مدت حضور ما همواره پر از افراد مختلف از گروه‌های سنی متعدد بود که برای تهیه و خرید کتاب مراجعه کردند و این امری بسیار زیبا و تأثیرگذار است. مطالعه و خواندن امری زیبا است و انسانی که اهل مطالعه و خواندن است، ذهنی فعال و منتقد خواهد داشت.

نمایی از غرفه سازمان دیانت ترکیه در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha