استقبال گسترده از آثار قرآنی و دینی شیعی در ترکیه + فیلم
کد خبر: 4142339
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
غرفه‌دار ترکیه‌ای در نمایشگاه کتاب:

استقبال گسترده از آثار قرآنی و دینی شیعی در ترکیه + فیلم

مهدی بیردال، با اشاره به استقبال گسترده از ترجمه آثار شیعی به ویژه در حوزه اخلاق، تفسیر و عرفان در ترکیه، بر نقش عمده رویداد بزرگ نمایشگاه کتاب تهران در آشنایی مردم دو کشور با فرهنگ یکدیگر تأکید کرد.

مهدی بیردال، مسئول غرفه انتشارات کوثر ترکیه در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد فعالیت‌های این انتشارات مهم گفت: دفتر این انتشارات در استانبول قرار داشته و به نشر کتب دینی به ویژه کتب متعلق به مذهب و معارف شیعی اختصاص دارد. ما یک شبکه تلویزیونی نیز داریم که «اون دورد» (چهارده) نام دارد. از سویی در حوزه تألیف و انتشار کتاب‌های قرآنی و فقهی به زبان ترکی استانبولی از فارسی و عربی فعالیت می‌کنیم.

به گفته بیردال تاکنون کتاب‌هایی مانند تفسیر المیزان، مفاتیح‌الجنان، بزرگان هدایت، آثاری در مورد فقه، اخلاق کودکان، تاریخ شیعه، ادعیه و شخصیت‌های بزرگ شیعه و رمان‌های دفاع مقدس، آثار تفسیری از جمله آثار آیت‌الله جوادی آملی و تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی از قرآن کریم چاپ و منتشر شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان استقبال در ترکیه از آثار شیعی انتشار یافته در این کشور تصریح کرد: در ترکیه بین 3 تا 4 میلیون شیعه و بین 15 تا 20 میلیون علوی زندگی می‌کنند. استقبال از این کتاب‌ها در میان کل جامعه ترکیه چه اهل سنت و چه اهل تشیع بسیار زیادی بوده است و علاوه بر این آثار منتشر شده از سوی این انتشارات در میان جامعه ترکیه‌ای مهاجر در آلمان، بلژیک هلند و فرانسه پخش و توزیع می‌شود و فروش به شکل آنلاین و یا از طریق دفاتر این انتشارات صورت می‌گیرد.

به گفته وی مردم ترکیه نیز استقبال بسیاری از این کتاب‌ها داشته‌اند و آنها علاقه بسیاری به معارف، فلسفه و اخلاق اسلامی دارند و این پژوهش‌ها در هر مذهبی مورد استقبال مردم ترکیه قرار گرفته است. 

بیردال ارتباط میان پیروان مذهب مختلف در ترکیه را بی‌نظیر دانست و تصریح کرد: برای مثال تفسیر المیزان مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته است، به طور کلی می‌توان گفت با توجه به پیشینه تاریخی، آثار حوزه عرفان و اخلاق مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرد.

به گفته این مسئول انتشارات کوثر ترکیه نقش رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب تهران در تقویت روابط فرهنگی و تمدنی میان دو کشور تردیدناپذیر است.

به گفته وی این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه برای مثال نمایشگاه کتاب استانبول در واقع پلی است میان دو کشور در حوزه روابط فرهنگی و معرفتی و استقبال جوانان از این نمایشگاه و بازدید گسترده آنها از غرفه انتشارات کوثر را می‌توان نشانه‌ای آشکار از این امر دانشت.

 بیردال تصریح کرد: فرهنگ ایران و ترکیه اگرچه بسیار نزدیک است اما بخش بزرگی از مردم این دو کشور از این واقعیت آگاه نیستند و معرفی کردن آثار فرهنگی و دینی دو کشور گام بسیار مناسبی در معرفی این واقعیت است امری که غرفه انتشارات کوثر نیز تا اندازه زیادی در آن موفق بوده است.

این مسئول انتشارات کوثر ترکیه در مورد فعالیت‌های قرآنی در این کشور نیز گفت: در ترکیه نمایشگاه ویژه قرآنی وجود دارد و فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای صورت می‌گیرد، در سال‌های اخیر نوعی شکوفایی در زمینه فعالیت‌های قرآنی در ترکیه ایجاد شده است به ویژه اینکه رونق کتابت قرآن کریم، ترجمه قرآن کریم و تفاسیر آن به زبان ترکی، رونق مراکز حفظ قرآن کریم علاوه بر این مسابقات مختلف قرآنی حضور در نمایشگاه‌های قرآنی دیگر کشورها از قبیل مصر و روسیه و همچنین ارتباط با جوامع و انجمن‌های قرآنی دیگر کشورها از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌ها بوده است. می‌توان گفت ترکیه شاهد نوعی جنبش قرآنی بوده است که در سال‌های اخیر رونق و توسعه یافته است.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha