دانشجوی عامل به اخلاق قرآنی برنده اصلی هر مسابقه‌ای است + فیلم
کد خبر: 4108993
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
رئیس عقیدتی _ سیاسی دانشگاه افسری امام علی(ع):

دانشجوی عامل به اخلاق قرآنی برنده اصلی هر مسابقه‌ای است + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری گفت: برنده واقعی مسابقات قرآن، فرد و افراد و دانشجویانی خواهند بود که اخلاق قرآنی داشته و عامل به قرآن باشند. مسابقات بهانه‌ای برای بهره‌مندی ازتجربیات است.

مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه های افسریبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه مرحله سراسری بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های آجا، امروز، دوم دی‌ماه با حضور فرماندهان و مسئولان قرآن، عترت و نماز نیروهای پنجگانه ارتش در سالن اجتماعات شهید جوانشیر دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش برگزار شد.

این مراسم با تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی و داور این دوره از مسابقات آغاز شد و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.


بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش


در ادامه حجت‌الاسلام سیداصغر غفاری، رئیس عقیدتی _ سیاسی دانشگاه افسری امام علی(ع) ضمن ابراز خرسندی از میزبانی چهره‌های قرآنی در این دانشگاه، گفت: این حضور مایه افتخار و مباهات است که قطعاً موجب برکات بسیاری برای دانشگاه خواهد بود. 

وی ادامه داد: برنده واقعی مسابقات قرآن، فرد و افراد و دانشجویانی خواهند بود که اخلاق قرآنی و زینت قرآنی داشته باشند و عامل به قرآن باشند. مسابقات بهانه‌ای برای بهره‌مندی از تجربیات است.   

غفاری با تاکید بر اینکه بهترین الگوی قرآنی، اهل‌ بیت(ع) هستند، اظهار کرد: چنانکه سر مبارک امام حسین(ع) بر نیزه آیاتی از قرآن را تلاوت کردند. بنابراین هرچه از سیره اهل‌بیت(ع) بهره‌مند شویم و مزین به اخلاق آنها باشیم به سعادت خواهیم رسید.

سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز بود، نیز طی سخنانی گفت: امسال برای اولین بار است که مسابقات قرآن دانشجویان به صورت مستقل از بخش کارکنان وظیفه و پایور با فاصله زمانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از مراحل، جشنواره‌ها و مسابقات، مقام نخست را دارد. چنانکه شاهد برگزاری نمایشگاه دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح در هفته آینده خواهیم بود که بخشی از آن مربوط به اولین‌های ارتش است. ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین سازمان در برگزاری مسابقات قرآن در کشور (سال ۱۳۶۰ در نیروی زمینی با ۳۰ متسابق) است.

دانشجوی عامل به اخلاق قرآنی برنده اصلی هر مسابقه‌ای است + فیلم

میدانی افزود: تعداد فعالان قرآنی در ارتش ۳۲ هزار حافظ یک جزء تا کل و بیش از ۲۵ قاری و آشنا به مفاهیم تخصصی عرصه قرآنی است. چنانکه در فرهنگ عمومی قرآن با عنوان «تنویر» که با محوریت یک سوره از قرآن برگزار می‌شود، بیش از ۱۷۰ هزار شرکت‌کننده داشتیم. 

وی بیان کرد: در روزهای سه‌شنبه بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کلاس روخوانی، تجوید و تفسیر قرآن در سطح ارتش برگزار می شود. ارتش نخستین سازمانی است که مسابقات قرآن ارتش‌های اسلامی در سال‌های ۱۳۷۲، ۱۳۷۷ و ۱۳۷۹ را برگزار کرد و سپس عربستان به فکر برگزاری آن افتاد و در خاک عربستان در این مسابقات، ارتش ایران حائز رتبه اول شد که این افتخاری برای ارتش جمهوری اسلامی ایران است. 

میدانی با تاکید بر اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران، نخستین سازمانی است که اداره قرآن، عترت و نماز خود را مستقل کرده است، افزود: در هیچ کدام از بخش‌های نیروهای مسلح نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، وزارت دفاع شاهد این استقلال اداره نیستیم، به طوری که بودجه، نیروی انسانی و طرح و برنامه‌ها، همه و همه مستقل شده است و شاهد نهضتی در حوزه قرآت، عترت و نماز ارتش هستیم. 

وی با تاکید بر ضرورت توجه به عترت در کنار ثقل قرآن، اضافه کرد: ارتش جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های حوزه مهدویت، انتظار و عصر ظهور از سوی بنیاد مهدویت، مقام اول را کسب کرد. کارگاه مهدویت، جلسات جذب فرزندان به نماز و کارگاه‌های نهج‌البلاغه و آموزش اساتید در ارتش از دیگر برنامه‌های حوزه عترت و نماز در کنار قرآن است.

میدانی تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با دستی قرآن و با دست دیگر سلاح از سرحدات نظامی، ملی و معنوی ما دفاع کرده است. بنابر این هر کدام از شما قرآنیان لشکری در مقابل دشمن هستید و شما به عنوان عدل متصل به وحی می‌توانید در کشور تغییر ایجاد کنید، چرا که انس با قرآن و باور به مفاهیم قرآن لازمه زندگی است.  

وی با اشاره به پرتگاه‌ها و جنگ روانی دشمن علیه کشور پیشنهاد داد: چنانکه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان اشاره کردند، جوانان ما از ۲۰ سال گذشته کشور به طور دقیق مطلع نیستند و نمی‌دانند منافقین و دشمنان چه برسر نظام و کشور آوردند، بنابراین طی برنامه‌ریزی مشخص با تابلونگاری‌هایی و با هماهنگی ادارات عقیدتی _ سیاسی، در یگان‌ها و دانشگاه‌ها جنایات، خیانت‌های دشمن و نیز دستاوردهای نظام را از روز اول انقلاب یا حداقل ۲۰ سال گذشته تا کنون را به نمایش بگذاریم.

دانشجوی عامل به اخلاق قرآنی برنده اصلی هر مسابقه‌ای است + فیلم

در ادامه محمدرضا کشتگر، جانشین مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش به ورود دانشجویان دانشگاه‌های افسری به عرصه حفظ قرآن به ویژه حفظ یک و سه جزء با زمینه‌های تشویقی اشاره کرد و گفت: این دانشجویان محصول فعالیت قرآنی دانشگاه‌های ارتش هستند و به دلیل بستر مناسب فراهم شده در عرصه قرآنی به رشته‌های حفظ و قرائت براساس استعدادهای خود راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: در زمینه پیشرفت فعالیت‌های قرآنی با وجود مجموعه‌های مدیریتی در دانشگاه‌ افسری امام علی(ع) هم در سامانه فرماندهی و هم در عقیدتی، پیشرفت و همکاری خوبی داشتند. نتیجه این فعالیت‌ها افزایش نفرات قرآنی در سطح دانشگاه‌ها است.

بنابر گزارس ایکنا، سپس رقابت‌ها در دو سالن مجزا با قرائت تحقیق و ترتیل و سپس اذان و در سالنی با رقابت‌های حافظان ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و 25 جزء و حفظ کل آغاز شد و تا ساعت ۱۷ امروز با قضاوت داوران ملی و بین‌المللی ادامه داشت.

رقابت متسابقان رشته مفاهیم براساس جزء ۲۵ تفسیر نمونه به صورت حضوری و همزمان در سالنی مجزا، رأس ساعت ۱۰:۳۰ انجام شد.

طی رقابت‌های مفاهیم، شرکت‌کنندگان به ۳۶ سؤال چهارگزینه‌ای (با لحاظ کردن نمره منفی در صورت پاسخ نادرست) و یک سؤال تشریحی برگزار شد.

 این دوره با رقابت منتخبان قرآنی دانشگاه‌های ارتش با قضاوت دو گروه داوری و با قضاوت مهدی غلام‌نژاد، سیدمحمد کرمانی در بخش تجوید، نصرت‌الله حسینی، حامد ولیزاده در بخش صوت، سعید رحمانی و محمدجواد جابری در بخش وقف و ابتدا، معتز آقایی در بخش حفظ، محسن قاسمی و مسعود نوری در بخش لحن همراه بود.  

انتهای پیام
captcha