پخش مسابقات بین‌المللی قرآن از شبکه‌های مختلف رسانه ملی + صوت
کد خبر: 4107678
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
حمید مجیدی‌مهر:

پخش مسابقات بین‌المللی قرآن از شبکه‌های مختلف رسانه ملی + صوت

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه یکی از رسالت‌های شبکه قرآن و معارف سیما پخش مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم است، گفت: با تجربه‌ای که در زمینه مسابقات کشوری به دست آوردیم، در حال رایزنی هستیم تا برای مسابقات بین‌المللی از سایر شبکه‌ها استفاده کنیم.

اولویت‌ در پخش زنده مسابقات قرآن را گم نکنیم

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، بعدازظهر امروز، 26 آذرماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای کارشناسی جواد نصیری به منظور بررسی بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که هفته گذشته در شهر قزوین برگزار شد، به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.

مجیدی‌مهر در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به بخش‌های مختلف چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: مسابقات امسال در بخش‌های نغمات دینی، آوایی و معارفی برگزار می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها، رشته‌های مربوط به خود را دارد. مرحله نهایی بخش نغمات دینی طی روزهای گذشته به میزبانی استان قزوین برگزار شد و مرحله نهایی بخش آوایی شامل رشته‌‌های قرائت و حفظ نیز اواخر دی‌ماه به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی شده بود تا داوری مرحله مقدماتی کشوری در بخش آوایی در استان کرمانشاه برگزار شود که به دلیل برخی مسائل این کار در تهران و در مجتمع امام خمینی به صورت پخش فایل تصویری شرکت کنندگان برگزار شد.

دلایل بازگشت مسابقات بین‌المللی به سالن اجلاس 

مجیدی‌مهر در ادامه با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن نیز اواخر امسال در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، در پاسخ به سؤالی در مورد بازگشت مسابقات به این فضا، افزود: ما برای سالن محل برگزاری مسابقات باید استانداردهای مختلفی را مورد توجه قرار دهیم. مصلای امام خمینی(ره) که طی سال‌‌های گذشته میزبان مسابقات بود نیز مکان مناسبی برای میزبانی از این رویداد است اما برای برگزاری مطلوب‌تر مسابقات به یک سری زیرساخت‌های دیگر هم نیاز است.

وی افزود: اگر روزی به مرحله‌ای برسیم که سالنی فراتر از سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی وجود داشته باشد و با معیارهای ما هم‌خوانی داشته باشد، حتماً آنجا برگزار خواهیم کرد. با همه این تفاسیر امیدواریم سازمان اوقاف خود وارد عرصه شود و یک دهکده قرآنی تأسیس کند تا در فضای این دهکده قرآنی اقدام به برگزاری مسابقات و رویدادهای قرآنی کنیم. مطمئناً ساخت این دهکده بودجه زیادی را می‌طلبد، شاید در دوره‌ای امکان ساخت این فضا با بودجه‌ای کمتر امکان‌پذیر بود اما امروزه حدود هزار میلیارد تومان هزینه خواهد برد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه درخواست‌های زیادی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در فضای سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی وجود داشته است، اظهار کرد: اینکه مسابقات بین‌المللی به سالن اجلاس آمده، به این امید بوده است که میزبانی از این رویداد مبارک، حالت گردشی داشته باشد. اگر نگاهی به سوابق مسابقات داشته باشید، متوجه خواهید شد که در ادوار مختلف این مسابقات در سال‌های مختلف در حسینیه ارشاد، برج میلاد، سالن اجلاس سران و مصلی تهران برگزار شده است.

چرا مسابقات در بازه زمانی جدا از هم برگزار نمی‌شود

مجیدی‌مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه در پاسخ به سؤالی در مورد نزدیکی زمان برگزاری بخش‌های مختلف مسابقات به هم و دور شدن از ایده گستردگی مسابقات در طول سال، گفت: اگر نگاهی به تقویم مسابقات داشته باشید، متوجه خواهید شد که از نیمه دوم سال درگیر مرحله کشوری و بین‌المللی مسابقات بوده‌ایم. بخش‌هایی از مرحله کشوری مسابقات در مهر و آبان برگزار شده، آذرماه نیز بخش نغماتی برگزار شده است، دی‌ماه نیز شاهد برگزاری بخش آوایی هستیم و اواخر بهمن و اوایل اسفندماه نیز مسابقات بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه در مورد دلایل تعویق بخش معارفی این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: بخش معارفی قرار بود اواخر آبان‌ماه به صورت آنلاین برگزار شود، اما به خاطر اختلالات اینترنتی که در آن ایام در کشور ایجاد شده بود، مرحله نهایی این مسابقات به تعویق افتاد.

سازمان اوقاف چه رویکردی به مسابقات معارفی دارد 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤالی در مورد رویکردهای متفاوت مرکز امور قرآنی این سازمان به بخش معارفی و تصمیم‌گیری در مورد این بخش از حیث برگزار شدن یا نشدن، گفت: برگزاری مجزای بخش معارفی به این معنی است که بخش معارفی یک بخش مجزا بوده و پیوست به بخش آوایی و ... نیست. این بخش سال‌های قبل به صورت تلفیقی بود و همراه با مسابقات بخش‌های دیگر برگزار می‌شد اما در این دوره آن را جدا کردیم. اگر بتوانیم در اجرا موفق باشیم سال آینده اقبال به این بخش بسیار بیشتر خواهد شد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه مجیدی‌مهر در مورد پخش‌ رسانه‌ای بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، اظهار کرد: برای پخش رسانه‌ای مسابقات چند جلسه با رئیس شبکه و مدیر گروه مربوطه برگزار و ابعاد مختلف بخش‌های مختلف مسابقات مورد بررسی قرار گرفت. یکی از مسابقات بخش نغمات دینی بود. به دوستان شبکه قرآن اعلام کردیم قصد داریم با استفاده از ظرفیت استانی مسابقات را پخش کنیم، بر همین اساس مقرر شد یک گروه از شبکه به استان محل برگزاری مسابقات اعزام شود. از طرف دیگر هم مکاتباتی بین شبکه قرآن و شبکه استانی قزوین صورت گرفت تا این مسابقات به صورت زنده پوشش داده شود.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه تعیین استانداردهای پخش با ما نیست، گفت: ما برای پخش زنده مسابقات امکاناتی اعم از سالن استاندارد، دکور، صحنه‌آرایی، کنداکتور و ... داریم که باید در میدان فراهم کنیم و این کار را به طور کامل انجام دادیم، اما برخی از هماهنگی‌ها به مجموعه رسانه ملی بر می‌گردد. دوستان شبکه قرآن اعلام کرده‌اند که شبکه استانی در حوزه معاونت استان‌ها قرار دارد و ما در حوزه معاونت سیما هستیم، یک مکاتبه می‌توانست این مشکل را برطرف کند کما اینکه مرکز امور قرآنی در اوقاف با ادارات کل اوقاف نیز چنین وضعیتی دارند ولی با یک مکاتبه کار برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی، کمیت و کیفیت تجهیزات و تشکیلات رسانه‌ای که در تهران است با استان‌ها قابل مقایسه نیست، گفت: پس از پخش مراسم افتتاحیه دوستان شبکه قرآن ایرادهایی گرفتند مبنی بر اینکه قاب‌های خوبی بسته نشده است و ...؛ آیا مطلوب‌تر نبود که نماینده‌ای از تهران در صحنه حضور می‌یافت و برخی نکات را به دوستان استانی اعلام می‌کرد؟ مجموعه رسانه ملی در برخی موارد معمولاً آخرین لحظات خود را به رویداد می‌رساند، با وجود اینکه ما روزِ قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه به دوستان گفته بودیم تجهیزات را مستقر کنند، اما روز بعد و دو ساعت قبل از افتتاحیه وارد کار شدند.

تجربه‌ای که از مسابقات سراسری به دست آمد 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه یکی از رسالت‌های شبکه قرآن و معارف سیما پخش مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم است، گفت: با تجربه‌ای که در زمینه مسابقات کشوری به دست آوردیم، در حال رایزنی هستیم تا برای مسابقات بین‌المللی از سایر شبکه‌ها استفاده کنیم. نکته جالب‌تر اینکه دوستان ما در رادیو قرآن هم قصد اعزام داشتند اما در آخرین لحظات اعلام کردند برای پخش از خروجی شبکه قرآن استفاده می‌کنند، طبیعتاً وقتی شبکه قرآن چیزی پخش نکند، رادیو هم از این کار محروم شد.

مجیدی‌مهر در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد بی‌توجهی به گزارشگر اعزامی از سوی رادیو قرآن به محل برگزاری مسابقات،‌ اظهار کرد: این موضوع که ما به گزارشگر رادیو اعلام کرده باشیم جایی برا اسکان و پذیرایی نداریم را قویاً تکذیب می‌کنم. ما برای مسابقات هزینه چند صد میلیونی در نظر گرفته‌ایم و اسکان و پذیرایی از یک نفر نمی‌تواند هزینه چندانی به دنبال داشته باشد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه در دوره‌های مختلف مسابقات قرآن همواره شبکه‌های استانی واحد سیار مستقر کرده و صرفاً نماینده‌های شبکه قرآن در استان میزبان حضور می‌یافتند، گفت: اعلام شده است که یکی از دلایل پخش نشدن مسابقات، کیفیت تصاویر بوده است، اگر تصاویر خوب نیست پس چگونه شبکه خبر همین تصاویر را پخش می‌کند؟. دوستان باید به رسالت خود در این زمینه عمل می‌کردند.

اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ مسابقات تواشیح بانوان افتاد 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از برنامه افق رادیو قرآن، پرنیان عصابخش، سرپرست گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی صهبا از استان تهران که در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش نغمات دینی رتبه اول را به دست آورده است، روی خط برنامه آمد.

وی در ابتدا به معرفی اجمالی از گروه صهبا پرداخت و گفت: این گروه فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرد و تاکنون شش رتبه کشوری کسب کرده است، امسال کار آهن‌گسازی اثری که در مسابقات اجرا شد را شخصاً انجام دادم،‌ در دورانی که تواشیح برای بانوان برگزار می‌شود برای اولین بار بود که یک اثر از سوی بانوان ساخته و تولید می‌شد. اعضای گروه صهبا 30 نفر و متشکل از قاریان برگزیده کشوری و بین‌المللی هستند.

عصابخش در ادامه به گلایه از تفاوت میزان جوایز گروه‌های برتر در بانوان و آقایان در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم پرداخت و گفت: تبعیض بین بانوان و آقایان همواره وجود داشته است و امسال هم شاهد بودیم در بخش جوایز این مسئله وجود داشت.

در ادامه این برنامه حمید مجیدی‌‌مهر در مورد میزان جوایز و تفاوت این جوایز بین بانوان و آقایان، گفت: مسابقات بخش بانوان بعد از حدود شش سال تعطیلی مجدد از سر گرفته شد، در این دوره از مسابقات صرفاً در یک رشته میزان جوایز بانوان و اقایان متفاوت بود. میزان جوایز مسابقات همیشه تابعی از آیتم‌های مختلف اعم از میزان استقبال گروه‌ها از مسابقات و ... است، تعداد گروه‌های شرکت کننده در مسابقات در بخش آقایان حدود سه برابر بخش بانوان‌ بوده است. ضمن اینکه حساسیت مسابقات آقایان به لحاظ پخش رسانه‌ای، صحنه اجرا و ... بیشتر است با توجه به این موضوعات، تصمیم ستاد بر این بود رابطه‌ای بین جایزه و تعداد نفرات گروه‌های ثبت نام شده در نظر گرفته شود.

وی افزود: بر اساس برنامه باید سه گروه برتر مسابقات معرفی و تجلیل می‌شدند اما برای حمایت از گروه‌های تواشیح پنج گروه معرفی شد. تمام اختلاف میزان جوایز آقایان و بانوان در رشته مدیحه‌سرایی 10 میلیون تومان بوده است، از طرف دیگر حدود 200 میلیون تومان جوایز اضافه برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه بار دیگر بحث به پخش رسانه‌ای مسابقات کشیده شد، در این بخش حمید مجیدی‌مهر در پاسخ به سؤالی در مورد برگزاری جلسات هماهنگی بین مدیران دو مجموعه و مسائلی از این دست، گفت:‌ وقتی مسابقات مالزی برگزار می‌شود، آیا مسئولان برگزارکننده مسابقات درخواستی طرح می‌کنند یا جلسه‌ هماهنگی با شبکه قرآن برگزار می‌کنند که شبکه قرآن تبدیل به کمیته اطلاع‌رسانی مسابقات مالزی شده است؟ من مخالف پخش این مسابقات نیستم اما اولویت را گم نکنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه رسانه ملی یار اصلی ما در مسابقات قرآن بوده است، ‌گفت: ما تا پایان سال حداقل دو رویداد ملی و بین‌المللی دیگر داریم؛ از همینجا از شبکه قرآن و رادیو قرآن دعوت می‌کنم برای انعکاس این مسابقات ما را یاری کنند، این مسابقات مربوط به سازمان اوقاف یا سازمان دیگر نیست، بلکه مسابقات نظام است.

 
انتهای پیام
captcha