دانشگاه شهرکرد؛ میزبان همایش بین‌المللی «میرزا نورالله عمان سامانی»
کد خبر: 4072637
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

دانشگاه شهرکرد؛ میزبان همایش بین‌المللی «میرزا نورالله عمان سامانی»

نخستین همایش بین‌المللی «میرزا نورالله عمان سامانی» با هدف بررسی جایگاه و نقش عمان سامانی در گستره شعر و ادب آیینی فارسی در روز‌های ۱۲ و ۱۳ مردادماه سال‌جاری به میزبانی دانشگاه شهرکرد و با همکاری رادیو فرهنگ برگزار می‌شود.

همایش عمان سامانی در دانشگاه شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، نخستین همایش بین‌المللی «میرزا نورالله عمان سامانی» با هدف بررسی جایگاه و نقش عمان سامانی در گستره شعر و ادب آیینی فارسی، مطالعات تطبیقی عمان سامانی با دیگر شاعران در گستره شعر آیینی و فارسی، آشنایی با نفوذ فرهنگی و شعر آیینی عمان سامانی در فرامرزها، بررسی مطالعات علمی و پژوهشی شعر و اندیشه عمان سامانی در دانشگاه‌های ایران و جهان، آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی شهر سامان و استان چهارمحال و بختیاری پس از دوره عمان سامانی، آسیب‌شناسی و بازشناسی شعر عاشورایی و غنابخشی محتوایی این‌گونه شعر آیینی، کتاب‌شناسی و بررسی آثار و تألیفات عمان سامانی، بازتاب شعر و تأثیرات فرهنگی عمان سامانی در سایر هنرها و فعالیت‌های دیگر در روزهای 12 و ۱۳ مردادماه سال‌جاری به میزبانی دانشگاه شهرکرد و با همکاری رادیو فرهنگ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

یاسر پیرعلی، سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی و شاعران آیینی چهارمحال و بختیاری همزمان با ایام محرم الحرام امسال در استان، گفت: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این شاعر برجسته در دانشگاه شهرکرد در دستور کار قرار دارد.

پیرعلی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رادیو فرهنگ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آیین‌های بزرگداشت مفاخر استان‌ها به میزبانی دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود که بر این اساس، دانشگاه شهرکرد در محرم امسال میزبان نخستین همایش بین‌المللی میرزا نورالله عمان سامانی است.

وی بیان کرد: برگزاری شب شعر عاشورا، نشست علمی پژوهشی «بررسی جایگاه و نقش عمان سامانی در شعر و ادب آیینی»،آیین بزرگداشت «عمان سامانی، شاعر ولایی اهل‌بیت(ع)» از برنامه‌های این همایش در شهرهای شهرکرد و سامان با حضور شخصیت‌ها و مفاخر کشوری است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: از اقدامات ویژه این همایش، رونمایی از تابلوفرش بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به شهرکرد با موضوع عمان سامانی، تقدیر از سه تن از مفاخر فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری و اهدای نشان فرهنگ‌یار ملی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شبکه رادیویی فرهنگ با دانشگاه شهرکرد، رونمایی از مستند عمان سامانی توسط صدا و سیمای مرکز استان و راه‌اندازی صفحه اختصاصی عمان سامانی ذیل پورتال دانشگاه است.

میرزا نورالله عمان سامانی شاعر حماسه و عرفان ملقب به «تاج الشعرا» از مفاخر فرهنگی و شعر آیینی ایران و ادب فارسی است. از آثار عمان سامانی می‌توان به گنجینه الاسرا، مخزن الدرّر، معراج‌نامه و دیوان اشعاراشاره کرد. در این میان، مثنوی «گنجینةالاسرار» یکی از جالب‌ترین آثار عمان سامانی درباره عرفان عاشورا است. در این مثنوی نسبتاً کوتاه، نکته‌های ظریفی از عشق و عرفان با بیانی هنرمندانه و گرم طرح شده‌ است. عمان را باید اولین شاعری دانست که اشعار کربلایی را از قالب سوگ خارج و در قالب حماسی آمیخته به عشق و روشنگری ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha