تنوع واژگانی در مقالات پژوهشی بسیار بیشتر است
کد خبر: 4070664
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
سخنرانی‌های دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر/ 9

تنوع واژگانی در مقالات پژوهشی بسیار بیشتر است

«مقایسه دو ژانر کتب درسی و مقالات پژوهشی: بسته‌های واژگانی در گفتمان زبانشناسی کاربردی» عنوان سخنرانی راضیه غلامی‌نژاد سخنران سوم از پنل دوم در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر بود.

تنوع واژگانی در مقالات پژوهشی بسیار بیشتر استدومین کنفرانس پژوهش‌های نشر چهارشنبه ۲۲ تیر، به همت انتشارات جهاددانشگاهی در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افتتاح شد. در این کنفرانس در مجموع 17 سخنرانی ارائه می‌شود که خبرگزاری ایکنا گزارش مشروح آنها را به ترتیب ارائه کرده است.

پنل دوم دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر با عنوان «سیاستگذاری نشر و کتب درسی» در سالن دکتر ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

«مقایسه دو ژانر کتب درسی و مقالات پژوهشی: بسته‌های واژگانی در گفتمان زبانشناسی کاربردی» عنوان سخنرانی راضیه غلامی‌نژاد، دکترای زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی، سخنران سوم، پنل دوم در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر بود.

غلامی‌نژاد در این نشست با بیان اینکه منظور از بسته‌های واژگانی یعنی مجموعه‌ واژگان متوالی که در هر زبانی وجود دارد، گفت: برای اجرای این پژوهش ما دو پیکره لازم داشتیم؛ یکی برای کتب درسی و دیگری برای مقالات پژوهشی. برای این کار ۶۵۰ مقاله را گردآوری کردیم که این پیکره حدود شش میلیون کلمه حجم داشت. پیکره‌ کتب درسی رشته زبان‌شناسی کاربردی نیز شامل حجمی ۱۰ میلیون کلمه‌ای بود.

وی ادامه داد: نتیجه‌ به دست آمده در این پژوهش نشان داد بسته‌های واژگانی در هر دو ژانر مقالات پژوهشی و کتاب درسی وجود دارد اما در مقالات پژوهشی تنوع بسیار بیشتری دارد. در ژانر مقاله بسته‌های واژگانی با کاربرد ارجاعی یا بیان نتیجه‌ تحقیق، بسته‌های واژگانی برای تنظیم گفتمان یا برقراری ارتباط بخش‌های قبلی و بعدی متن و همینطور بسته‌های واژگانی با کاربرد «بیان قطعیت» از جمله بسته‌های واژگانی بود.

این پژوهشگر افزود: در ژانر کتب درسی بسته‌های واژگانی نگرشی یعنی بسته‌هایی که نظر شخصی نویسنده را بیان می‌کند بیشتر دیده می‌شود. بنابراین می‌شود گفت نویسندگان کتب درسی بیشتر به خود اجازه می‌دهند تا به متن ورود کنند و موضع خود را اعمال کنند اما در ژانر مقاله این امر برعکس است.

غلامی‌نژاد در پایان بیان کرد: بسته‌های واژگانی در ژانرهای مختلف به شکل‌های مختلفی ارائه می‌شوند و ژانرها از نظر نوع و کاربرد بسته‌های واژگانی که در آنها وجود دارد، متفاوت هستند.

انتهای پیام
captcha