متولیان برجام به دنبال محروم‌سازی ایران از سوخت هسته‌ای هستند
کد خبر: 4007100
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
آیت‌الله عاملی:

متولیان برجام به دنبال محروم‌سازی ایران از سوخت هسته‌ای هستند

امام‌جمعه اردبیل گفت: متولیان برجام می‌خواهند با محروم کردن ایران از سوخت هسته‌ای، هم بازار آن را در انحصار بگیرند و هم ایران را محتاج کنند و سپس به قیمت خون به ایران سوخت هسته‌ای بفروشند.

رضازاده// متولبان برجام به دنبال محروم‌سازی ایران از سوخت هسته‌ای هستندبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام‌جمعه اردبیل، 30 مهرماه، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل، ضمن قدردانی از حضور رئیس‌جمهور در استان اردبیل، اظهار کرد: از رئیس‌جمهور به خاطر حضور در استان از طرف خودم و اهالی مکرم استان اردبیل تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: حضور در استان‌ها و ملاقات با اقشار مختلف مردم، آشنا شدن با مشکلات منطقه و اهالی و وقوف بر قابلیت‌ها بسیار ارزشمند است و این اقدام سیره جد او امیرالمؤمنین(ع) است؛ آن حضرت در انواع بازار‌ها حاضر می‌شدند بازار خرمافروشان، ماهی‌فروشان، لباس‌فروشان و با مشکلات آن‌ها از نزدیک آشنا می‌شدند و برای هر طایفه‌ای مناسب با خودشان موعظه می‌کردند و تذکر می‌دادند و جلوی خلاف‌ها و اجحاف‌ها را می‌گرفتند؛ حتی با خود ریسمان به بازار می‌آوردند تا اگر کسی احتیاج به مساعدت داشت او را یاری کنند.

سفر رئیس‌جمهور به اردبیل را به فال نیک می‌گیریم

عاملی ادامه داد: این سفر را به فال نیک می‌گیریم و آن را موجب خیر و برکت برای استان می‌دانیم و برای رئیس‌جمهور و دولت ایشان آرزوی موفقیت بیشتر داریم؛ البته سفر‌های استانی مقدمه کار اصلی ایشان است. سفر‌های استانی جهت اشراف بر مشکلات و قابلیت‌ها است، ایشان برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت برای معماری اقتصادی ایران دارند البته تحریم ظالمانه، کرونا و خشکسالی تأثیر اقتصادی خاص دارند، اما باغبان متبحر باید هنر باغبانی خود را در زمین مشکل دار زراعی نشان دهد.

لحن تهدیدآمیز کشور‌های آمریکایی و اروپایی در دعوت ایران به مذاکره

امام‌جمعه اردبیل با اشاره به لحن تهدیدآمیز کشور‌های آمریکایی و اروپایی در دعوت ایران به مذاکره، تصریح کرد: این روز‌ها آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بار‌ها با تهدید، ایران را به مذاکره دعوت کرده‌اند گاهی می‌گویند وقت به نفع ایران نیست گاهی می‌گویند فرصت در حال تمام شدن است، گاهی می‌گویند مهلت در حال اتمام است، گاهی به کشور همسایه می‌گویند برای ایران مشکلات خاصی درست بکند؛ مذاکره‌ای که از سر تهدید باشد نتیجه آن از قبل معلوم است، مذاکره از سر تهدید یعنی باید در پشت میز مذاکره هر چه را که ما می‌گوییم آن را امضاء کنید، آن‌ها هنوز نمی‌دانند که زمان تهدید گذشته است.

وی تصریح کرد: از عجایب امور این است که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها پی در پی این هفته تکرار کردند که ما برای مذاکره آماده‌ایم یا برای مذاکره آمادگی کامل داریم و این بسیار جای تعجب است، چون آن‌ها باید بگویند ما برای عمل به برجام آمادگی داریم برای رفع تحریم‌ها آمادگی داریم برای احترام به امضای خودمان آمادگی داریم.

هیچ پیش شرط را برای مذاکره در ایران نمی‌پذیریم

امام‌جمعه اردبیل افزود: آن‌ها می‌گویند ما هیچ پیش شرط را برای مذاکره در ایران نمی‌پذیریم در حالی که ایران هیچ پیش شرط ندارد حرف ایران فقط عمل به بند‌های برجام است؛ دولت‌هایی که بند‌های برجام را پیش شرط نامیده‌اند از اول سوء نیت خود را نشان می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، پاسخ رئیس‌جمهور را به کشور‌های آمریکایی و اروپایی شایسته دانست و بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور جواب خوبی به آن‌ها دادند ایشان گفتند: «ما در مذاکره جدی هستیم شما هم جدی باشید» یعنی ما برای سرگرمی و گذراندن وقت و فرصت به پای مذاکره نمی‌آییم.

وی تصریح کرد: برای همه ما سؤال است که چرا کشور‌های توسعه یافته برای محدودیت هسته‌ای ایران و برای خلع سلاح ایران و برای زدن بال و پر ایران در منطقه آنقدر حساس هستند که می‌خواهند با تهدید ایران را پای مصالحه بیاورند.

عاملی با ذکر دو دلیل به تبیین چرایی ایجاد محدودیت برای ایران توسط کشور‌های توسعه یافته پرداخت و افزود: یک علت آن، حساسیت آن‌ها به بمب اتمی است، در این صورت سؤال می‌شود که پس باید بیشتر از ما به اسرائیل حساس باشند که بالفعل بمب‌های هسته‌ای دارد پس معلوم می‌شود که با معیار دوگانه و با حق ویژه و با نیت تأمین امنیت اسرائیل دنیا را اداره می‌کنند و لذا جای صاحب عدالت حضرت، ولی عصر صاحب‌الزمان(عج) به جد خالی است.

وی اظهار کرد: علت دوم کارکرد بسیار حیاتی توان هسته‌ای در آینده اقتصادی و امنیتی دنیا است. توان هسته‌ای کاربرد‌های فراوانی دارد یکی از آن‌ها تأمین انرژی است؛ آینده دنیا حذف انرژی فسیلی و حرکت به طرف انرژی پاک، سبز و تجدیدپذیر است و از حالا می‌گویند عصر نفت تمام شده است، با توان هسته‌ای هم برق تولید می‌شود هم گرمایش دنیا تأمین می‌شود و هم کاربرد بسیار حساس دارویی دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ادامه داد: از حالا لوله‌های بسیار بزرگ نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور‌های پیشرفته در همه جا به چشم می‌خورند، آن‌ها آب را با توان هسته‌ای گرم و گرمایش شهر‌های بسیار بزرگ را با آن تأمین می‌کنند؛ بر خلاف ما که گاز را به جای کارخانجات به خانه‌ها آورده‌ایم.

عاملی افزود: متولیان برجام می‌خواهند با محروم کردن ایران از سوخت هسته‌ای، هم بازار آن را در انحصار بگیرند و هم ایران را محتاج کنند و سپس به قیمت خون به ایران سوخت هسته‌ای بفروشند. آن‌ها مخصوصاً می‌دانند که ایران با سابقه عظیم امپراطوری و هیمنه‌ بزرگ تاریخی خیز بزرگی برای بازگشت به عزت قبلی خود برداشته است و در این بازگشت از قابلیت‌های ویژه برخوردار است و این برای آن‌ها بسیار نگران‌کننده است.

انتهای پیام
captcha