چاره‌اندیشی برای شیوه فعلی آموزش مجازی قرآن ضروری است
کد خبر: 3930124
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
حجت‌الاسلام میریحیی:

چاره‌اندیشی برای شیوه فعلی آموزش مجازی قرآن ضروری است

مدرس و حافظ کل قرآن کریم گفت: هر چند مدام چنین مطرح می‌شود که آموزش‌ها به سمت فضای مجازی سوق داده شده است، اما قطعاً کیفیت آموزش حضوری را نخواهد داشت. بنابراین برای جلوگیری از وضعیت ضعیف فعالیت‌های قرآنی نباید به فضای مجازی بسنده کرد. ضمن اینکه افرادی که درآمدشان از طریق برگزاری کلاس‌ها بود نیز دچار آسیب شده‌اند و باید با هم‌فکری و چاره‌اندیشی، هرچه سریع‌تر راهکارهای جدی‎‌تری در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: این ویروس که بر کل جهان حاکم است، تأثیری منفی بر روی تمامی فعالیت‌ها داشته و فعالیت‌های قرآنی نیز از این شرایط مستثنا نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت حضوری به منظور برگزاری کلاس‌ها ضعیف‌تر شده است، افزود: افراد در کلاس‌ها حضور پیدا نمی‌کنند و این موجب می‌شود تا آموزش در بحث‌های مختلف علوم قرآنی ضعیف‌تر شود، هر چند آموزش‌ها به سمت فضای مجازی سوق داده شده است، اما قطعاً کیفیت آموزش حضوری را ندارد. همچنین، افرادی که درآمدشان از طریق برگزاری کلاس‌هاست نیز دچار آسیب جدی‌تری شده‌اند.

میریحیی گفت: شرایط کنونی برای فعالیت‌های آموزشی در سطوح مختلف علی‌الخصوص فعالیت‌های قرآنی خوب نیست، چراکه هدف خاصی برنامه‌ریزی می‌شود، هر چند در مجموع مخاطب آموزش قرآن کمتر است، اما آموزش آن نسبت به فعالیت‌های دیگر تأثیرگذارتر است. امیدواریم با همفکری و چاره‌اندیشی، هرچه سریع‌تر راهکارهای جدی‎‌تری در نظر گرفته شود.

چاره‌اندیشی برای شیوه فعلی آموزش مجازی قرآن ضروری است

این مدرس و داور مسابقات قرآن درباره سطح حفاظ شرکت‎کننده در چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اظهار کرد: حُسن حفظ شرکت‌کنندگان از سطح مطلوبی برخوردار بود و افرادی که تسلط بالایی بر روی محفوظاتشان داشتند، موفق به راه‌یابی به مرحله فینال شدند.

وی با اشاره به شنیدن صدای شرکت‌کننده از طریق تلفن ثابت و مشاهده تصویر آنها از طریق اسکای‌روم، بیان کرد: ارتباط تلفنی نیز تدبیر خوبی بود که به دلیل مشکلات احتمالی اینترنت یا سرعت پایین و قطع و وصل‌های احتمالی پیش‌بینی شده بود.

میریحیی با ذکر اینکه در مرحله مقدماتی سه یا دو سؤال هشت سطری (با در نظر گرفتن سؤالات انتقال صفحه‌ای به منظور راه‌یابی افراد مسلط‌تر به فینال) از حافظان کل و 10 و 20 جزء و در مرحله نهایی نیز سه سؤال 10 سطری پرسیده شد، درباره برگزاری مسابقات به صورت مجازی در تمامی سطوح حتی در رقابت‌های سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: قطعاً مسابقات مجازی کیفیت حضوری را ندارد، هر چند نقص‌هایی دارد، اما برگزاری آن غیرممکن نیست. اگر برای رفع نقص‌ها فکر شود، برگزاری غیرحضوری مسابقات لطمه‌ای به برپایی مطلوب آن نمی‌زند.

این داور حفظ با اشاره به اینکه کیفیت داوری به ویژه در رشته حفظ آنچنان تفاوتی با رقابت‌های مجازی ندارد، اظهار کرد: البته در مسابقات حضوری چون متسابق چهره داوران و جمعیت حاضر را می‌بیند، احتمالاً دچار استرس می‌شود. این امر به ویژه برای افرادی که بر روی تلاوت در جمع کار نکرده باشند ملموس است، اما در شیوه مجازی به دلیل کاهش این استرس، مسابقه راحت‌تر است، هر چند نمی‌توان گفت بخش مجازی مطلقاً بدون استرس است، چون اسم مسابقه استرس‌زاست.

وی که چند دوره در بین اعضای هیئت داوران مسابقات امام علی(ع) حضور داشته است، افزود: مسابقات امام علی(ع) انگیزه خوبی برای همه افراد است، به طوری که توانسته در میان جامعه قرآنیان، قاریان و حافظان انگیزه مطلوبی را ایجاد کند. پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان رشته مفاهیم قرآن نیز به طور ویژه در مسابقات گنجانده شود تا بتوانیم تحولی را در جامعه ایجاد کنیم.

چاره‌اندیشی برای شیوه فعلی آموزش مجازی قرآن ضروری است

یادآور می‌شود، رقابت‌های مرحله فینال چهاردهمین دوره مسابقات امام علی(ع) در بخش آقایان روزهای 26 تا 28 مهرماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل و اجزاء 10 و 20 در دو گروه سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال در دارالقرآن و خانه موزه شهید مدرس برگزار شد و بخش بانوان نیز روز گذشته، سوم آبان‌ماه، به کار خود پایان داد و بعدازظهر امروز، 5 آبان‌ماه، شاهد برپایی اختتامیه مجازی این مسابقات خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha