عیار تلاوت در رقابت حضوری بهتر سنجیده می‌شود
کد خبر: 3929812
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
محسن یاراحمدی:

عیار تلاوت در رقابت حضوری بهتر سنجیده می‌شود

داور چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به اینکه در مسابقات غیرحضوری، متسابق فرصت بررسی قرعه‌ها، آهنگ‌گذاری و فیلمبرداری‌های مجدد را دارد، گفت: مسابقات حضوری عیار تلاوت قاریان و مرتلان را بیشتر مشخص می‌کند. البته در حال حاضر چاره‌ای جز برگزاری غیرحضوری آنها نیست.

محسن یاراحمدی، داور بخش لحن چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره سطح رقابت‌ها گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، این مسابقات به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شد، ولی رقابت‌ها سطح بالایی داشت. البته هر کدام از دو شیوه حضوری و غیرحضوری ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارد.

یاراحمدی با اشاره به اینکه در مسابقات غیرحضوری چندین روز متسابق فرصت بررسی قرعه‌ها، آهنگ‌گذاری و فیلمبرداری‌های مجدد را دارد، اضافه کرد: البته مسابقات حضوری عیار تلاوت قاریان و مرتلان را بیشتر مشخص می‌کند، چراکه تلاوت قرآن هنری بداهه است و باید در همان لحظه خلق شود.

وی به ضعف‌ متسابقان در رشته قرائت ترتیل اشاره کرد و گفت: اغلب مرتلان از ویژگی‌های یک ترتیل استاندار مطلع نیستند. البته به نسبت سال‌های قبل که تصور همگان این بود که ترتیل اجرای تند همان قرائت تحقیق است، فاصله گرفتیم و این موضوع تفهیم شده است که قرائت ترتیل قرآن، اسلوب و ساختار خود را دارد، به طور مثال بحث آکسان‌ها، ضرباهنگ کلام و ریتم استعاذه و بسمله، مکث و توجه به سکوت بین نفس‌ها ویژگی خود را دارد.

یاراحمدی بیان کرد: در قرائت تحقیق، پردازش نغمات اهمیت بسزایی دارد که این امر با تقلید خوب حاصل می‌شود. افراد علاقه‌مند به عرصه تلاوت، بحث تقلید، پردازش نغمات، اندازه‌گیری‌ها و آکسان‌ها را جدی بگیرند. برخی از قاریان به سمت الحان غریبه می‌روند، یعنی لحن‌هایی که آشنا نیست و اسم آن را ابداع می‌گذارند، حال آنکه تلاوت قرآن، عرف و اسلوبی دارد و نمی‌توان به بهانه ابداع، هر ملودی و لحنی را استفاده کرد. همچنین، هنگامی سطح مسابقات ارتقا پیدا می‌کند که همراه با آموزش باشد و متولیان بخش دولتی یا مردمی به مبحث آموزش بیشتر بپردازند.

یادآور می‌شود، فینال چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان 26 تا 28 مهرماه در خانه‌موزه و دارالقرآن شهید مدرس برگزار شد و امروز فینال این مسابقات در بخش بانوان در دو بخش زیر 26 سال و بالای 26 سال برپا می‌شود.

انتهای پیام
captcha