شیوه مجازی مسابقات قرآن در دارالقرآن امام علی(ع) آزموده شد
کد خبر: 3929681
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
پورزرگری:

شیوه مجازی مسابقات قرآن در دارالقرآن امام علی(ع) آزموده شد

داور بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه شرایط کرونا تهدیدی است که فرصت‌های زیادی در آن نهفته است، اظهار کرد: این مسابقه انتظار جامعه قرآنی را از سایر دستگاه‌های قرآنی بسیار بالا برد. نهادها باید در همین وضعیت سخت کشور، فعالیت‌های قرآنی را بهتر از قبل احیا کنند.

محمدرضا پورزرگریمحمدرضا پورزرگری، داور بخش تجوید چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های قرآنی کشور اظهار کرد: بدون تعارف، به بخشی از فعالیت‌های قرآنی مانند سایر فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و اقتصادی خدشه وارد شده و تحت تأثیر شرایط فعلی قرار گرفته است. متأسفانه جلسات قرآن در بسیاری از مؤسسات به ویژه مساجد تعطیل شده و این مراکز فاقد امکانات و زیرساخت‌های لازم برای حضور در فضای مجازی هستند.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: طی ماه‌های اخیر به عنوان یک معلم قرآن، برنامه‌هایی را در قالب مسابقه از جمله پویش تلاوت آیه مباهله داشتم که قاریان نوجوان، جوان و اساتید از آن استقبال کردند. جا دارد دستگاه‌هایی که بودجه و امکانات دارند، این فرصت را برای خدمت به قرآن مغتنم شمارند تا فعالیت‌های قرآنی بیشتر از این دچار وقفه نشود. باید آموزش قرآن در موضوعات و حیطه‌های مختلف اولویت ما باشد و نباید فرصت‌ها را از دست داد. نباید شاهد حرکات کوتاه‌مدت و کم‌اثر نهادها باشیم، بلکه دایره مخاطبانشان باید روزبه‌روز گسترده‌تر شود. دارالقرآن امام علی(ع) نیز این تهدید را به فرصت تبدیل کرده است و خوشبختانه مانع از آن شد که رقابتی که بیش از یک دهه برگزار می‌شود تعطیل شود. شیوه مجازی مسابقات با تعداد قابل قبول شرکت‌کنندگان و با دقت نظر داوران در حال انجام است.

این داور بین‌المللی کشورمان درباره اینکه چه میزان امکان برگزاری مسابقات قرآن در سطح مجازی فراهم هست؟ گفت: این مسابقه انتظار جامعه قرآنی را از سایر دستگاه‌های قرآنی بسیار بالا برده است. نصاب اجرا، سطح داوری‌ها و شرکت‌کنندگان و جوایزی که اختصاص داده شده در سطح خوبی است. در کشورمان کمتر مسابقه‌ای را دیده‌ایم که از سوی دستگاه‌های دولتی برگزار شود و این میزان مخاطب داشته باشد.

پورزرگری درباره تفاوت شیوه و کیفیت داوری در مسابقات مجازی بیان کرد: قطعاً رقابت‌هایی که پیش از این برگزار می‌شد و قاری و مستمعان در سالن مسابقات حضوری در محضر قرآن بودند، حسن و حال خود را داشت، اما از حیث کیفیت داوری تفاوتی ندارد. گاه در برخی مسابقات قاری در سالن تلاوت کرده و تصویر در اتاقی برای هیئت داوران پخش می‌شد. پس داوران سابقه این مدل داوری را داشتند. در این مسابقه نیز همین گونه بود؛ با این تفاوت که در مرحله مقدماتی فایل‌های تصویری از سوی متسابق ضبط و در مرحله نهایی نیز به صورت زنده پخش می‌شد.

شیوه مجازی مسابقات قرآن در  دارالقرآن امام علی(ع) آزموده شد

این داور بین‌المللی درباره سطح این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) تصریح کرد: با گزینش‌ اولیه از ثبت‌نام‌کنندگان، قاریانی با سطح تلاوت‌ خوب به مرحله بعدی راه پیدا کردند. از همین رقابت‌ها به خوبی می‌شد فهمید که سطح قرائت قرآن، به ویژه در میان نوجوانان، رشد چشم‌گیری داشته است. استعدادیابی و دوره‌های آموزشی در اغلب شهرها که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن وزارت ارشاد، شورای عالی قرآن، ادارات اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه و سایر مراکز و مؤسسات قرآنی برگزار شد باعث شد تا قاریان نوجوان و بزرگسال از لحاظ سطح فنی و علمی رشد خوبی کنند و انشاالله در زمینه معارفی نیز شاهد رشد باشیم.

پورزرگری که سابقه حضور چندین ساله در تیم داوری مسابقات امام علی(ع) را دارد، افزود: هرسال از لحاظ کیفیت سطح قرائت و حفاظ این مسابقات رو به پیشرفت بوده، اما انتظارمان بالاتر از اینهاست، یعنی هنوز به جایگاهی درخور از لحاظ معارف قرآنی آن هم بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دست پیدا نکرده‌ایم. میزان پیشرفت حفظ و قرائت خوب است، اما نباید به این اکتفا کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha