اولین سوگواره استعدادیابی تعزیه‌خوانی در یزد به‌ کار خود پایان داد
کد خبر: 4187999
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳

اولین سوگواره استعدادیابی تعزیه‌خوانی در یزد به‌ کار خود پایان داد

اولین سوگواره استعدادیابی تعزیه‌خوانی نوجوانان و جوانان استان یزد با عنوان «راوی رزم» با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان در حسینیه گرمسیر شهرستان تفت به‌ کار خود پایان داد.

اولین سوگواره تعزیه‌خوانی در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، اولین سوگواره استعدادیابی تعزیه‌خوانی نوجوانان و جوانان استان یزد با عنوان «راوی رزم» با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان در حسینیه گرمسیر شهرستان تفت به‌کار خود پایان داد.

علی دهقان‌نیری، فرماندار تفت، شامگاه پنجشنبه‌، 23 آذرماه در این مراسم گفت: شهرستان تفت دارای پیشینه فرهنگی غنی در برگزاری مراسم عزاداری به‌ویژه تعزیه‌خوانی است که مستندات آن براساس نسخ خطی و ادوات برگزاری مراسم که بیشتر در منطقه گرمسیر رایج بوده، وجود دارد.

وی افزود: سوگواره راوی رزم با استقبال مردمی مواجه شد چون تعزیه‌گردان‌های قدیمی برای برگزاری آن وارد عرصه شدند و توانست در راستای تشویق نسل نوجوان و جوان برای زنده نگه‌داشتن هنرهای بومی و آئینی همانند تعزیه‌خوانی نقش مؤثری ایفا کند.

فرماندار تفت توجه به اصل ولایت و ولایتمداری در هنر تعزیه را یادآور شد و بیان کرد: این هنر مظلومیت امام حسین(ع) و قضای ولایت در قیام امام حسین(ع)‌ را به نمایش می‌گذارد چون هر کجا ولایت قضا شد، ادای آن امکان‌پذیر نبوده است.

حجت‌الاسلام علی‌محمد گلوردی، امام جمعه تفت نیز در این مراسم گفت: تعزیه‌خوانی مصیبت و عزای اهل بیت(ع) را به‌صورت سمعی و بصری و به‌صورت صحیح بیان می‌کند و آنچه روح عزای حسینی را حفظ می‌کند زنده نگه‌داشتن راه اباعبدالله‌الحسین(ع) است و این مهم باید در تعزیه‌خوانی حفظ شود.

تعزیه‌خوانی نباید به دست فراموشی سپرده شود

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم بیان کرد: تعزیه و شبیه‌خوانی از هنرهای آیینی و نمایشی کهن ایرانیان است که قدمت چند صدساله دارد و از هنرهای ثبت و شناخته شده ایرانیان است.

وی با اشاره به اینکه هنر تعزیه مورد استقبال مردم قرار دارد که در قالب آن به یاد واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) به سوگواری می‌پردازند، اظهار کرد: استان یزد گروه‌های مختلف تعزیه‌خوانی دارد و کمتر شهر و روستایی در استان است که گروه تعزیه نداشته باشد.

عابدی افزود: این ظرفیت عظیم که نسل به نسل منتقل شده و تداوم دارد، را باید به جهانیان نشان دهیم و با ورود نسل جدید به این عرصه تقویت شود و نباید اجازه دهیم با تغییر نسل، شاهد این باشیم که این هنر تضعیف شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به برنامه‌ریزی اولین سوگواره استعدادیابی شبیه‌خوانی نوجوانان و جوانان در استان بیان کرد: با توجه به سبقه شهرستان تفت در زمینه تعزیه‌خوانی، این شهرستان میزبان نخستین سوگواره استانی شد.

وی ادامه داد: این سوگواره با اهدافی از جمله استعدادیابی نوجوانان و جوانان در شبیه‌خوانی، رونق بخشیدن به نمایش آیینی مذهبی شبیه‌خوانی در بین نوجوانان و جوانان و زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا و حماسه قیام امام حسین(ع) و یاران با وفایش در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه تعزیه هنر اصیل ایرانی و دارای قدمت است، گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری رویدادهای مختلف این هنر به فراموشی سپرده نشود.

سیدعباس دهقان، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: تعداد 97 اثر به دبیرخانه سوگواره راوی رزم ارسال شد. از این تعداد 61 اثر به مسابقه نهایی راه پیدا کردند که 30 اثر در بخش نوجوانان و 31 اثر در بخش جوانان به رقابت پرداختند.

وی ادامه داد: هیئت بازبینی و انتخاب سوگواره متشکل از سیدجواد نقیب، مهدی بیکی و حمیدرضا راستی زیر نظر محمد رسول شجاعی دبیر تخصصی این سوگواره، کار بازبینی و انتخاب آثار ارسالی به دبیرخانه سوگواره را بر عهده داشتند.

دهقان یادآور شد: نخستین سوگواره شبیه‌خوانی «راوی رزم» در سه بخش و با حضور نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال و جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال و در قالب شخصیت‌های اولیا یا اشقیا به میزبانی شهرستان تفت برگزار شد و بخشی از این سوگواره به موسیقی تعزیه اعم از نوازندگی سازهای کوبه‌ای و بادی اختصاص یافت.

محمدرسول شجاعی، دبیر تخصصی نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی «راوی رزم» استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری مسابقه نهایی در حسینیه گرمسیر تفت گفت: این مسابقه با حضور  راه‌یافتگان به این بخش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۲ و ۲۳ آذرماه برگزار و 35 نفر توانستند حائز رتبه‌های اول تا سوم که در برخی مشترک بود، و همچنین شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شوند.

انتهای پیام
captcha