خبرنگاران در مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا می‌‎کنند
کد خبر: 4169736
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
محمدمهدی اسماعیلی:

خبرنگاران در مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا می‌‎کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شفاف‌سازی شعار دولت است، گفت: با فساد در هر اندازه‌ای مبارزه می‌کنیم و خبرنگاران قطعاً در پیشبرد این مأموریت نقش مهمی دارند. 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه، 27 شهریورماه، در نشست صمیمی با تشکل‌ها و جمعی از فعالان رسانه‌ای آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه ویژگی دوره‌ ما صراحت لهجه بوده و با عدد و رقم اعلام می‌کنم که پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور رقم خورده است، گفت: تعداد مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری، تعداد برنامه‌های اجرا شده، آمار فیلم‌های تولید شده، فروش فیلم‌ها و... مؤید این مطلب است. 

وی با اشاره به اینکه در دو سال باقی مانده از دولت باید نواقص موجود در حوزه فرهنگ و هنر برطرف شود، افزود: تا اکنون نیز بسیاری از برنامه‌ها انجام شده است. 

اسماعیلی با اشاره به مصادیقی از رونق حوزه‌های فرهنگی در دولت، اظهار کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده در نوروز سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۰۰ هزار ایرانی برای اجرای صحنه‌ای به کشورهای همسایه رفته بودند که این رقم در یک سال اخیر به زیر ۱۰۰۰ نفر کاهش یافت و یک میلیون اجرای صحنه‌ای در کشور رقم خورد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر افزایش کتب چاپ شده به ۱۱۰ هزار عنوان کتاب طی سال اخیر، از شرکت یک و نیم میلیون نفر ایرانی در لیگ مسابقات بازی‌های رایانه‌ای خبر داد. 

وی با تأکید بر اینکه از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه مثل خانواده خود صیانت کرده و دغدغه‌هایشان را همانند دغدغه‌های خانواده خود می‌پندارم، ادامه داد: در این رابطه هیچ منتی بر کسی نیست، چراکه مسئول هستیم و مسئولیت به معنی ریاست نیست، بلکه به معنای پاسخگویی است. 

اسماعیلی با اشاره به تأکیدات خود در رابطه با رسیدگی به مشکلات حوزه فرهنگ و هنر و حل این مسائل در سطوح مختلف وزارتخانه، اظهار کرد: مسائل مرتبط با حوزه‌های مختلف وزارت ارشاد را با یک برنامه جامع پیگیری می‌کنیم و درحال حل مسائل ساختاری هستیم. 

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی شعار دولت بوده و دولت سیزدهم یک دولت ضدفساد است، تأکید کرد: با فساد در هر اندازه‌ای مبارزه می‌کنیم و خبرنگاران قطعاً در پیشبرد این ماموریت نقش مهمی دارند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همت دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اصلاح رویه‌ها، اظهار کرد: سه آیین‌نامه اصلی نظام توزیع یارانه‌ها، نظام توزیع آگهی‌ها و بحث کاغذ را به‌صورت کاملاً شفاف در حال انجام بوده و مراحل پایانی را طی می‌کند که موارد ظرف چند روز آینده ابلاغ خواهد شد. 

آماده‌سازی صدور پروانه روزنامه‌نگاری

وی با اشاره به اینکه دنبال آن بودیم که تمامی خبرنگاران هویت صنفی روشن و مشخصی داشته باشد و برای هر فرد پروانه روزنامه‌نگاری صادر شود، افزود: برای تحقق این ایده، به‌جای ارائه لایحه به مجلس و طولانی بودن روال، از ظرفیت آیین نامه‌های مرتبط(مصوب ۱۳۵۴) استفاده کرده و گروهی از نخبگان روی آن کار کردند که این مورد نیز در حال آماده‌سازی بوده تا بتوانیم هویت صنفی مشخصی را به خبرنگاران بدهیم. 

اسماعیلی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی اعضای صندوق اعتباری هنر طی دو سال اخیر، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر برابر با ۴ هزار نفر بود که اکنون این آمار به ۸ هزار و ۴۰۴ نفر رسیده و افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. 

وی با اشاره به گستره‌ فعالیت‌های‌ رسانه‌‌ای در فضای مجازی نیز گفت: به لحاظ قانونی کانال‌های بالای ۵ هزار نفر باید ثبت شود و همانگونه که یارانه و آگهی نشریات باید شفاف باشد، ضروری است که کانال‌ها ثبت شده و منبع اخبار نیز در کانال‌ها و رسانه‌ها مشخص باشد، چراکه امروز بحث اخبار جعلی و سواد رسانه‌ای اهمیت بسیاری دارد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تبریز یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های فکر و اندیشه در سده‌های اخیر بوده است، افزود: دولت نوین ایرانی ابتدای قرن ۱۶ در این منطقه شکل گرفته و این منطقه کانون شکل‌گیری دولت ملی در ایران بوده و بسیاری از متفکران آغاز تاریخ معاصر ایران را همگام با تشکیل دولت ملی می‌دانند. 

وی با اشاره به تاریخ گهربار خطه آذربایجان، تأکید کرد: اهالی رسانه باید در چنین فضایی، روایتگران مقوم هویت ملی ایرانی‌ها و منافع عمومی مرد ایران باشند، چراکه به‌عنوان جامعه نخبگانی وظیفه داریم مرزهایی که مانع رویت عمق جامعه ایرانی است را کنار زده و روایت‌های اصیلی از جامعه ایرانی ارائه دهیم. 

اسماعیلی با بیان این‌که گاه مواردی در فضای رسانه‌ای ما برجسته می‌شود که نسبت غیرقابل قیاسی با فضای واقعی جامعه دارد که آسیب است، افزود: از جامعه رسانه‌ای تبریز که نماینده‌ این فرهنگ عظیم و ارزشمند است، انتظار داریم که رویکردی مهم، کاربردی و ناظر بر حل مسائل و مشکلات کشور داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به دلایل جانمایی رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی، اظهار کرد: این جایگاه به دلیل نقشی است که رسانه‌ها می‌توانند در تسهیل مسائل عمومی کشور داشته باشند و زمانی رسانه در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرد که با پرسشگری، دغدغه و حل مسئه کار خود را آغاز و به سرانجام برساند. 

وی ادامه داد: شایسته‌ جامعه رسانه‌ای تبریز است که فرزندان خبری این استان بتوانند در جایگاه تاریخی خود قرار گرفته و در حوزه رسانه و روایتگری پیشتاز باشند، همانگونه که تبریز در بسیاری از حوزه‌های تحولی کشور پیشتاز بوده است. 

آذربایجان‌شرقی؛ دومین استان در تعدد رسانه‌ها 

سید محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به ثبت ۵۵۰ رسانه رسمی استان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: به لحاظ عددی دومین استان بعد از تهران در تعداد رسانه‌ها هستیم. 

وی با اشاره به قرارگیری حدود ۱۲ پایگاه خبری استان در بین ۱۰۰ رسانه‌ برتر کشور طبق ارزیابی اخیر معاونت مطبوعاتی، یادآور شد: این ارزیابی نشان دهنده ظرفیت بالای رسانه‌ای در آذربایجان‌شرقی است. 

بلاغی، تعالی بخشی، مطالبه گری، تبیین گری و امیدبخشی را به‌عنوان محور اصلی فعالیت رسانه‌ای در استان مطرح کرد و افزود: فضای رسانه‌ای استان دارای پنج تشکل رسانه‌ای فعال بوده که شامل خانه مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه نگاران، انجمن سرپرستان روزنامه‌های سراسری در استان، انجمن مدیران مسئول روزنامه‌ها و همچنین سازمان بسیج رسانه هستند. 

در این نشست صمیمی نمایندگان تشکل‌های رسانه‌ای به بیان دغدغه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. 

انتهای پیام
captcha