استاد شهریار، نماد شعر و ادب فارسی است
کد خبر: 4169714
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
اسماعیلی:

استاد شهریار، نماد شعر و ادب فارسی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عظمت و محبوبیت استاد شهریار، گفت: امروز شهریار در جایگاه نماد شعر و ادب فارسی نشسته و همه به ایشان افتخار می‌کنیم.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته، 27 شهریورماه، در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار در تالار پتروشیمی تبریز، با بیان اینکه تبریز و آذربایجان نقش مهمی را در همه داشته‌های فرهنگی و تمدن ایران باعظمت دارند، گفت: تبریز و آذربایجان تنها یک منطقه جغرافیایی نیست، بلکه در تاریخ پرعظمت ایران نقش بی‌بدیل و تمدن‌سازی داشته است. 

وی با اشاره به مجموعه‌ تاریخی مقبره‌الاشعرا تبریز، اظهار کرد: تدفین بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف در یک مجموعه، عظمت فرهنگی و هنری تبریز را به رخ جهانیان می‌کشد، چراکه آذربایجان و تبریز قلب تپنده‌ تمدن ایران بوده و در همه‌ تحولات مهم پیشگام بوده است. 

اسماعیلی، با اشاره به تاریخ ۵۰۰ ساله تأسیس ایران نوین، تأکید کرد: این گفتمان جدید که از قرن دهم هجری مجدداً هویت ملی ایرانی اسلامی را با محوریت مؤدت به مکتب اهل‌بیت(ع) شکل داد و مرزهای هویتی خود را تعریف کرد، مذهب و ارادت به خاندان آل‌الله را در محوریت قرار داد. 

وی با تأکید بر اینکه با این گفتمان، حوزه فرهنگ و ادب و زبان جلوه جدیدی یافته و تولیدات مهم فرهنگی هنری شکل گرفت، ادامه داد: بر این اساس، یک دوره جدید و زایش تمدنی در این منطقه از کشور آغاز شد و اتفاقی که در ۴۰۰ سال قبل در این نقطه از کشور شکل گرفت، بنای یک سازه جدید تمدنی را بر محور نظام مدنی شیعی شکل داد. 

اسماعیلی، با بیان اینکه امروز وقتی از موارث تبریز و آذربایجان‌ سخن می‌گوییم، در حقیقت صحبت از مواریث ایران است، یادآور شد: وقتی روز شعر و ادب فارسی را به یاد استاد شهریار نام می‌نهیم، وحدت و انسجام ملی ما ایرانی‌‌ها به اذهان ساطع می‌شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شهریار در دوره‌‌ای که ایران آماج ورود تفکرهای جدید بوده و احزاب و گرایش‌های چپ جولان می‌دادند، علمدار شعر آیینی می‌شود و در مدح مولایمان علی اشعاری می‌سراید، افزود: شهریار امروز در جایگاه نماد شعر و ادب فارسی نشسته و همه به ایشان افتخار می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه امروز یکی از نمادهای اصلی ایران فرهنگی شهریار و شعر این بزرگمرد است، اضافه کرد: شهریار برای همیشه در تارک تاریخ این مرز و بوم ایستاده و آذربایجان مملو از استعدادهای بزرگ در حوزه فرهنگ و ادب است که در انواع هنرها خوش درخشیده‌اند. 

اسماعیلی، با تأکید بر اینکه تبریز خود یک مکتب فکری، ادبی هنری و فرهنگی است، یادآور شد: شعاع اثرگذاری تبریز و آذربایجان تا قفقاز جنوبی، قفقاز شمالی، آسیای میانه و غرب اسیا رسیده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه در دولت مردمی بنای ما توجه ویژه به مفاخر و شناساندن آن به نسل جدید است، اضافه کرد: امروز فرزندان تبریز باید با این مواریث بی‌نظیر آشنا شوند و با آن انس بگیرند که هنرمندان تبریزی باید در این رابطه به میدان آیند و ما نیز در خدمت هنرمندان هستیم. 

وی تصریح کرد: دولت مردمی امروز برای توسعه فرهنگ و هنر در کشور گام برداشته و گره‌های کور گذشته در دو سال باز و راه برای شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و هنر فراهم شده است. 

اسماعیلی، در پایان به تخصیص اعتبار از محل سفرهای ریاست جمهوری به مقبره‌الاشعرا اشاره کرد و گفت: اعتبار مصوب سفر قبلی تخصیص داده شد و اعتبار مصوب در سفر اخیر هم در حال تخصیص بوده تا فضایی در خور شأن فرهنگ و ادب این دیار فراهم شود. 

انتهای پیام
captcha