اشتباه استراتژیک در اعزام‌ قاریان به مسابقات بین‌المللی + صوت
کد خبر: 4095390
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
قصری‌زاده در برنامه افق رادیو قرآن مطرح کرد:

اشتباه استراتژیک در اعزام‌ قاریان به مسابقات بین‌المللی + صوت

مدیر رادیو قرآن در برنامه افق رادیو قرآن، گفت: اگر مسابقات قرآن مالزی را که اخیراً برگزار شد، تحلیل کنیم، درمی‌یابیم ریشه اصلی عدم موفقیت در کسب رتبه این است که ما اساساً در انتخاب‌ قاریان برای اعزام، دچار یک اشتباه استراتژیک هستیم.

آیا در مسابقات قرآن مالزی ناداوری شد/ اشتباه استراتژیک در اعزام‌ها

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، امروز هفتم آبان‌ماه با حضور کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، به منظور بررسی علل عدم توفیق نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و کویت و با اجرای کارشناسی جواد نصیری، به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

کریم دولتی در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه معمولاً بعد از اینکه مسابقاتی در سطح جهانی برگزار می‌شود و نمایندگان کشورمان رتبه نمی‌آورند، یک سربی بحث‌ها به وجود می‌آید، گفت: در چنین شرایطی مباحث مبنی بر اینکه حق شرکت‌کننده ما ضایع شده و ظلمی اتفاق افتاده است، مطرح می‌شود. از آن طرف هم وقتی نمایندگان کشورمان در مسابقاتی موفق به کسب رتبه می‌شوند بارقه‌های امید رقم می‌خورد. این وضعیت همواره وجود داشته است. امیدواریم هر نماینده‌ای که به مسابقات اعزام می‌کنیم، بتواند رتبه بیاورد.

وی با اشاره به اینکه رقبای ما بیکار ننشسته‌اند تا تمامی رتبه‌های نخست به قاریان و حافظان ایرانی برسد، افزود: همه کشورها در زمینه تلاوت و قرائت کار می‌کنند. اگر گاهی نمی‌توانیم در رویدادی رتبه کسب کنیم، باید برویم روند مسابقات داخلی، روند انتخاب و روندهای دیگر را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم در آن روندها بهترین عملکرد را داشته‌ایم یا خیر.

برنامه‌های ستاد عالی مسابقات برای هدفمند کردن اعزام‌ها 

دولتی در ادامه به مسئولیت خود در دوره جدید کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور که اخیراً انتخابات آن انجام شده است، اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های آتی ما در این کمیته باید به این سمت برود که خودمان را از حالت دفاعی خارج کنیم و به حالت حمله تغییر موقعیت دهیم. یعنی باید ببینیم هر رویداد و هر مسابقه‌ای چه اقتضائاتی دارد و شرکت‌کننده با چه قابلیت‌هایی می‌تواند در آن رقابت درخشش داشته باشد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته شاید مطالعه علمی کمتری بر روی عوامل رسیدن یا عدم رسیدن به رتبه در مسابقات بین‌المللی داشته‌ایم، گفت: ما نیامده‌ایم عواملی که باعث کسب رتبه یا عدم رتبه نمایندگان کشورمان در مسابقات مختلف شده است را به شکل علمی تحلیل کنیم و تمام عوامل مؤثر بر رتبه‌آوری یک فرد یا رتبه نیاوردن را تجزیه و تحلیل کنیم و در نهایت به یک خروجی و فرایند برسیم.

وی بیان کرد: حداقل برای اولین بار به صورت مکتوب این کار را در ستاد عالی مسابقات شروع کرده‌ایم و از تک‌تک نمایندگانی که به مسابقات اعزام شده و از آن رویداد برمی‌‌گردند، درخواست کرده‌ایم تا تمام مشاهدات خود از این مسابقات را به صورت مکتوب و در قالب پاسخ به سؤالاتی که ما از آن‌ها پرسیده‌ایم، ارائه دهند. مثلاً پرسیده‌ایم که داوران چه کسانی بوده‌اند، چه نظرات و دیدگاه‌هایی از آن‌ها در مسابقات برجسته بوده است و ...؛‌ امیدوارم وقتی همه این اطلاعات جمع شود، بتوانیم روند جایابی هر کدام از شرکت‌کنندگان برای مسابقات خاص را به شکل یک دستورالعمل خاص طراحی کنیم.

آنالیز تلاوت‌ها عادلانه یا ناعادلانه بودن نتایج را مشخص می‌کند 

دولتی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سؤالی در مورد عادلانه بودن نتایج مسابقات بین‌المللی قرآن که نمایندگان کشورمان در آن حضور دارند، گفت: با توجه به اینکه از پشت صحنه مسابقات خبر ندارم نه می‌توانم بگویم ناداوری بوده و نه می‌توانم بگویم نبوده است. ما به خروجی نگاه کرده و تلاوت قاریان و نمایندگان کشورمان را با بقیه مقایسه می‌کنیم. من دیدم تحلیل‌هایی در این زمینه در اینکا منتشر شد که این تحلیل‌ها باید به شکل دقیق‌تری آنالیز شود.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که نمایندگان ما با همان ملاک‌هایی که در مسابقات داخلی و بین‌المللی ایران داریم، به مسابقات دیگر کشورها می‌روند و بر همان اساس تلاوت می‌کنند. وقتی آیین‌نامه مسابقات مالزی را می‌بینید، متوجه می‌شوید با آیین‌نامه خاصی مواجه هستید. بنابراین به نظر می‌رسد نتایج که اعلام می‌شود، ناداوری نیست بلکه تفاوت آیین‌نامه است که این رتبه‌ها را رقم می‌زند. ما باید شرکت‌کنندگان را برای حضور در مسابقات با هر نوع آیین‌نامه‌ای آماده کنیم.

مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه لزوماً برخی سنت‌های قدیمی ما در اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی درست نیست، گفت: به عنوان مثال هر سال نفر اول مسابقات سراسری قرآن داخل کشور به مسابقات بین‌المللی خودمان و نفر دوم هم به مسابقات مالزی اعزام می‌شود. در حالی که ممکن است تلاوت فردی که رتبه خوبی هم در مسابقات داخلی به دست آورده با مدل نگاه و دید داوران مسابقات کشورهای دیگر سنخیت نداشته باشد.

دولتی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در دورانی کمیته اعزام انتخاب می‌کرد که چه کسی به کدام رویداد اعزام شود، گفت: در آن شکل از اعزام به مسابقات نیز با اعتراض‌هایی مواجه بودیم. با این وجود من اعتقاد دارم در مجموع طی آن چند سال شاهد کسب نتایج خوبی از سوی نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن بودیم. این اظهارات به معنای آن نیست که امسال یکباره نحوه اعزام را تغییر دهیم، این موضوع نیاز به یک کار کارشناسی و طی فرایندهای خاص خود دارد تا منتهی به تغییر شود.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز به صورت تلفنی به بیان نکاتی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن و به خصوص مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی پرداخت.

تحلیلی آماری از حضور نمایندگان ایران در مالزی 

وی در ابتدای به ارائه تحلیلی آماری از عملکرد قاریان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی پرداخت و گفت: از سال 1366 تا سال 1371 در چهار دوره قاریان ایرانی رتبه اول را به دست آورده‌اند. از سال 1371 تا سال 1401 هم شش رتبه اول به قاریان ایرانی رسیده است. یعنی تا قبل از سال 71 حدود 80 درصد رتبه‌های اول برای قاریان ایرانی بوده اما این آمار بعد از سال 1371 تنزل پیدا کرده است.

ابوالقاسمی در ادامه به تحلیل تلاوت برخی قاریان صاحب رتبه در مسابقات مالزی در دوره اخیر پرداخت و گفت: من تلاوت قاری عراقی که رتبه چهارم را کسب کرد، شنیدم، ایشان اگر در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن در یکی از استان‌های کشورمان هم شرکت کند، حذف خواهد شد. در آیین‌نامه مسابقات مالزی نوشته شده است که هر قاری باید هر مقام را در چهار نفس کامل کند. نفر اول مسابقات که از کشور بحرین بود، هیچ کدام از مقامات را کامل نکرد، نماینده عراق هم همینطور بود. یعنی در این وضعیت نماینده ایران باید 10 نمره بیشتر از این دو قاری کسب می‌کرد.

دو رویه‌ که باید در قبال مسابقات مالزی داشت 

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه ایران باید در مورد مسابقات مالزی دو رویه را در پیش بگیرد، گفت: من سال‌هاست این را گفته‌ام که ما به کشور مالزی قاری اعزام نکنیم و حداقل وقتی از ایران یک داور در مسابقات بود، در آن صورت ما نیز قاری اعزام کنیم. حضور قاریان ایران در مالزی و نرسیدن به رتبه باعث می‌شود بسیار اذیت شوند. این در حالی است که ما با اعزام قاری به مالزی، اعتبار این مسابقات را بالا می‌بریم و آن‌ها از ما سوء استفاده می‌کنند و به نحو ناجوانمردانه‌ای جایگاه و اعتماد به نفس قاریان ما را از بین می‌برند.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین سیاستی باعث منزوی شدن ایران در مسابقات نخواهد شد، گفت: وضعیتی که الان پیدا کرده‌ایم از منزوی شدن بدتر است، همه دنیا وقتی می‌خواهند قاری خوب دعوت کنند، از ایران و مصر دعوت می‌کنند؛ یعنی اکثر سکوهای جهانی، طالب قاریان مصری و ایرانی هستند، هیچ سکوی جهانی نمی‌آید قاری ترکیه‌ای دعوت کند، در چنین شرایطی ما چه نیازی به اعزام قاری به مالزی داریم؟

این قاری بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش داوری‌ در اعلام رتبه‌ها، گفت: یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقات مالزی از کشور افغانستان بود. پایه‌های تلاوت ایشان در ایران شکل گرفته است و اغلب اعتقاد داشتند استحقاق کسب رتبه داشته است اما هیچ رتبه‌ای به ایشان داده نشد، چرا؟‌ چون از این موضوع اطلاع داشتند.

این قاری بین‌المللی کشورمان بیان کرد: در همان سالی که به عنوان نماینده ایران در مسابقات مالزی حضور داشتم، کسی که رتبه دوم را کسب کرد، فقط ترتیل خواند اما به رتبه دوم رسید. چرا؟ چون یک نفر از گروه داوری از کشور لیبی بود و این شرکت‌کننده با یک ترتیل توانست رتبه دوم را بیاورد.

وی در مورد عادلانه بودن رتبه نماینده کشورمان در مسابقات مالزی، اظهار کرد: من بقیه تلاوت‌ها را نشنیدم اما وقتی تلاوت مسعود نوری را با نفر اول و چهارم مسابقات بر اساس آیین‌نامه مسابقات مالزی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم مسعود نوری از هر دو این قاریان بهتر خوانده و باید حداقل 10 نمره از قاری بحرینی که به رتبه اول رسید، به دست می‌آورد.

این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان بیان کرد: پیشنهاد دیگر من به اعزام کنندگان این است که در مسابقات مالزی از قاریان نوجوان استفاده کنید، یک قاری 16 ساله وقتی به مالزی برود، اگر رتبه بیاورد، موفقیت بسیار بزرگی کسب شده و اگر هم رتبه نیاورد، باز هم چیزی از دست نداده است و ما توانسته‌ایم صدای قاری نوجوانی را به گوش دنیا برسانیم.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از برنامه افق رادیو قرآن، در مورد شرایط اعزام استاد راهنما با قاریان به مسابقات بین‌المللی،‌ گفت: ما خیلی قائل به این نیستیم که به فرد همراه بگوییم استاد راهنما؛ ما بیشتر به عنوان یک همراه قائل به این موضوع هستیم که از سوی خود قاری اعزامی هم انتخاب می‌شود.

در بخش دیگری از این برنامه منصور قصری‌زاده، قاری بین‌المللی کشور و مدیر رادیو قرآن نیز به بیان برخی نکات پرداخت و گفت: اگر مسابقات اخیر را تحلیل کنیم، ریشه اصلی به این بر می‌گردد که ما اساساً در انتخاب‌ قاریان برای اعزام، دچار یک اشتباه استراتژیک هستیم.

وی افزود: همه ما شاهد بودیم که وقتی مسعود نوری در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن قرائت کرد، اضطراب شدیدی داشت، ولی ایشان به عنوان نماینده ایران برای اعزام به مالزی انتخاب شد. مسابقات مالزی مختصات خاصی دارد. من کسی را می‌شناسم در هر مسابقاتی شرکت می‌کرد، اینقدر اضطراب داشت که لرزش دست و صورت پیدا می‌کرد و هیچ‌گاه هم نتوانست به رتبه بالایی برسد چون لرزش و اضطراب در تحریر و نفس و صدا تأثیر می‌گذارد، لذا باید به اینها دقت شود.

دیپلماسی قرآنی ما ضعیف است

قصری‌زاده با اشاره به اینکه دیپلماسی قرآنی ما ضعیف است، اظهار کرد: الان حضور و ارتباطات ما در صحنه‌های بین‌المللی در کشورهایی که صاحب این رقابت‌ها هستند به چه صورت است؟ رایزن‌ها به چه صورت به این موضوع ورود پیدا می‌کنند و چقدر جلسات مشترک بین ایران و کشور برگزار کننده مسابقات برگزار می‌شود؟ اگر چنین جلسات و چنین اطلاعاتی به دست بیاید، ما با آداب و سنن و قوانین و روحیات برگزارکنندگان مسابقات بیشتر آشنا می‌شویم و اگر ضعفی هم وجود داشته باشد، از طریق این ارتباطات از بین می‌رود.

مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه اعزام ما به خارج از کشور نسبت به قبل چقدر کمتر شده است، گفت: حضور یا عدم حضور در مجامع بین‌الملی نکته مهمی است که به آن توجهی نشده است. وضعیت فعلی ما این است که عملاً از حضور در مجامع بین‌المللی محروم هستیم و تلاوت‌های کمتری از ما شنیده می‌شود که این امر یک ضعف بزرگ است.

قصری‌زاده با تأکید بر اینکه سال‌های سال بخش اعظمی از صدور انقلاب از سوی قاریان انجام می‌شد، به بیان وضعیت مسابقات مالزی در دوره اخیر و عملکرد نماینده کشورمان پرداخت و ‌بیان کرد: ما باید وضعیت مسابقات را تجزیه و تحلیل کنیم تا به پاسخ درستی برسیم. یک مرحله‌ای بودن مسابقات مالزی یک نقش منفی برای عملکرد نمایندگان کشورمان است. قاری به چه سختی و دشواری از مراحل مختلف مسابقات شهرستانی و استانی و کشوری عبور کرده تا به مالزی رسیده است و آنجا بلافاصله بعد از حضور می‌گویند تلاوت کن، معلوم است اضطراب به سراغ آدم می‌آید. اگر ارتباطاتی که به آن اشاره کردم، به وجود بیاید می‌توان پیشنهاد داد و گفت مسابقات خود را دو مرحله‌ای کنند.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه در بحث ورزش شاهد برگزاری مسابقات دوستانه در عرصه بین‌المللی هستیم، گفت: در ورزش برگزاری رقابت دوستانه زمینه را برای حضور قوی‌تر در رویداد اصلی فراهم می‌کند. ما می‌توانیم مسابقات را در قالب جشنواره و محافل قرآنی برگزار کنیم و از هر کشوری حضور پیدا کنند؛ آن وقت موج قرائت قرآن در جهان گسترده می‌شود و همه نسبت به هم قرابت بیشتری پیدا می‌کنند و چه بسا این امر، انگیزه‌ای برای تغییر شیوه برگزاری مسابقات شود.

کد
 
کد
انتهای پیام
captcha