والدین پیگیر پاسخ‌دهی به شبهات دینی فرزندان باشند + فیلم
کد خبر: 4091995
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
حجت‌الاسلام طباطبایی:

والدین پیگیر پاسخ‌دهی به شبهات دینی فرزندان باشند + فیلم

قائم مقام جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با تأکید بر اینکه باید فضای سالم تربیتی در خانه و خانواده پابرجا باشد، گفت: باید والدین به گونه‌ای از آموزش‌ها بهره‌مند شوند که همیشه پاسخگوی شبهات اعتقادی و دینی فرزندانشان باشند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام جامعة‌القرآن الکریمبه گزارش ایکنا، ویژه‌برنامه پیامبر مهربانی‌ شبکه اشراق زنجان با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) و معاونت آموزشی این مؤسسه برگزار شد.

طی این برنامه ضمن پخش فیلم‌هایی از دوران کودکی و تصاویری از اجرای وی همراه با پدرش، حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، در موسم حج در سال 1375 و همچنین دریافت مدرک دکتری افتخاری دانشگاه حجاز در شهر کاونتری انگلستان، گفت‌و‌گویی با وی درباره تبیین سبک زندگی قرآنی در خانواده، اهمیت حفظ و آموزش قرآن و همچنین مقام و منزلت والای پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) انجام شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، متولد سال 1369 و ساکن شهر مقدس قم است. وی داری دو فرزند پسر و یک فرزند دختر است. آنها مشغول به علم‌آموزی در مدارس قرآنی مؤسسه و همچنین حفظ جزء سی‌ام قرآن هستند.

وی درباره تأثیر فراگیری سیره نبوی و قرآنی فرزندان بر تربیت انسان‌های صالح و با ایمان گفت: افرادی که دغدغه تربیت دینی و تربیت شایسته فرزندان خود را دارند در عین اینکه باید به مانند سیره انبیا برای ذریه‌شان دعا کنند، باید تلاش کنند تا مطالب دین و آموزه‌های مذهبی را به فرزندانشان آموزش دهند یا برای فرزندانشان در این زمینه معلم بگیرند.

این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه باید فضاهای سالم تربیتی در خانه و خانواده دائما پابرجا باشد، گفت: باید والدین به گونه‌ای از آموزش‌های بهره‌مند شوند که همیشه پاسخگوی شبهات اعتقادی و دینی فرزندانشان باشند و نه اینکه در برابر سؤالات آنها تسلیم و دست‌بسته باشند به ویژه زمانه کنونی که شبهات، حتی اعتقادات بزرگسالان را نیز نشانه گرفته است چه برسد به خردسالان و فرزندان.

وی ادامه داد: یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر، تربیت نیک است. اگر این پدر و مادر متدین، به خوبی فرزند خود را تربیت نکنند، این فرزند در روز قیامت از والدین خود شکایت می‌کند.

علم‌الهدی درباره صفات و ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم(ص) گفت: ایشان بنابر نص صریح آیات «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ»، خلق عظیم داشت. ایشان آمده‌اند کمالات اخلاقی را ارتقا دهند. از ایشان در قرآن به عنوان «رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ» یعنی رحمت بودن ایشان برای تمام جهانیان نام‌ برده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ظهور و بروز ایشان برکات و خیراتی برای تمام جهانیان داشته است، اظهار کرد: خداوند با آوردن پیامبری از جنس بشر به آنها منت گذاشت «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم». مشکلات افراد برای ایشان بسیار سنگین بود، جهالت‌ها، خرافات و اختلاف طبقاتی بین اشراف و فقرا و برده‌داری‌ها پیامبر(ص) را آزار می‌داد، بنابراین در آیات آمده است «رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ» ایشان به هدایت مردم حریص بودند.

این حافظ کل قرآن کریم اضافه کرد: بنا بر نص صریح قرآن «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ» پیامبر اکرم(ص) الگوی نیک برای افرادی است که ایمان به خدا و معاد داشته باشند.

وی درباره امام جعفر صادق(ع) نیز گفت: در زمان ایشان بنی امیه در این مدت، گرفتار مشکلات سیاسی فراوانی بودند، فشار و اختناق نسبت به شیعیان کمتر بود و ایشان از این فرصت برای بسط جزئیات مذهب شیعه بهره‌مند شدند و شاگردان بسیاری را تربیت کردند.  

طباطبایی اضافه کرد: ایشان در لحظات پایان عمر خود، خواستند تا شاگردان و اقوام و آشنایان را جمع کنند. سپس فرمودند «شفاعت ما به فردی که تارک نماز باشد، نمی‌رسد». این یعنی اینکه فکر نکنید شیعه هستید و نماز را سبک بشمارید و نخوانید. بلکه هر عمل عبادی جای خود را دارد.

انتهای پیام
captcha