جشنواره قرآنی خانواده طلاب؛ آنچه هست و آنچه باید باشد
کد خبر: 4083806
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳

جشنواره قرآنی خانواده طلاب؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) حوزه‌های علمیه با هدف ارتقای سطح آگاهی و به روزرسانی دانش و معلومات قرآنی خانواده‌های طلاب در مقاطع سنی مختلف و با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

جشنواره قرآن و عترت ع حوزه علمیه

تجربه برپایی جشنواره قرآن و عترت(ع) خانواده طلاب در سال گذشته در چهارمحال‌وبختیاری گویای مشارکتی خوب و مطلوب بود که این استان با بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده جزو پنج استان برتر کشور در میزان مشارکت بود و مورد تشویق قرار گرفت.

همچنین نخستین نشست ستاد راهبری استانی «پنجمین جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان» در چهارمحال‌وبختیاری چندی پیش با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه استان و برخی مسئولان و مدیران قرآنی استان در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار و ضمن برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان، از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این نشست با تأکید بر اینکه روحانیت و طلاب در گام اول باید خانواده خود را تحت تعلیم مبانی دینی و قرآنی قرار دهد، گفت: جای تأسف دارد که روحانیت در این امر مهم غفلت داشته و باعث تأسف است که بدنه حوزه گاه به غیر پرداخته اما از خود غافل بوده است؛ این از خودغافلی باید حتی‌الامکان رفع شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. خوب است که در برگزاری جشنواره‌های قرآنی از این دست، به غنای محتوایی نیز توجه شود و به نظر می‌رسد جشنواره قرآن و عترت حوزه علمیه محتوای ضعیفی داشته باشد که باید تقویت و غنابخشی شود. این دست رویدادهای قرآنی رقابتی سبب ایجاد انگیزه و مشارکت افراد می‌شود اما در عین حال ما نیز موظفیم غنای بیشتری را به محتوا ببخشیم».

برای آگاهی بیشتر از فرآیند برگزاری این جشنواره قرآنی در استان و بایسته‌های برپایی این رویداد قرآنی در مجموعه حوزه علمیه، گفت‌وگویی ابتدا با رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سپس با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

جشنواره‌ای برای آموزش و ترویج قرآن کریم

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسین مختاری بنی، مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای شرکت در پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) حوزه‌های علمیه آغاز شده است‌، اظهار کرد: این جشنواره با همکاری اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار می‌شود که ثبت‌نام از خانواده و فرزندان طلاب در استان آغاز شده است.

وی با ذکر اینکه توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) از مهم‌ترین اهداف اجرای جشنواره قرآن و عترت(ع) است، ادامه داد: این جشنواره در چند بخش از جمله دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، مسابقات قرآن و معارفی در مراحل استانی و کشوری و برگزاری محافل و جلسات قرآنی برنامه‌ریزی شده که فرآیند آن بر طبق جدول‌بندی زمانی اجرا خواهد شد.

مختاری با تشریح اهداف برگزاری جشنواره قرآن و عترت(ع)، گفت: ایجاد فضاهای قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی در میان خانواده‌های طلاب، شناسایی، رشد و هدایت استعدادهای قرآنی، ارتقای سطح معلومات قرآنی در میان خانواده‌های طلاب، رقابت سالم و سازنده بر اساس آموزه‌های قرآنی، قرائت صحیح نماز توسط همسران و فرزندان و آشنایی با فرهنگ و تعالیم قرآن کریم با استفاده از ابزار هنر از اهم اهداف جشنواره است.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان بیان کرد: در قالب این طرح که برای پنجمین سال اجرا می‌شود، همسران و فرزندان طلاب خواهر و برادر، شامل فرزندان زیر ۱۵ سال و از ۱۵ تا ۳۰ سال در رشته‌های حفظ، ترتیل، تحقیق، تفسیر، اذان، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، کتابخوانی، نقاشی و قرائت صحیح نماز متناسب با گروه‌های سنی مختلف با رویکردهای آموزش، مسابقه و محفل قرآنی در دو مرحله استانی و کشوری شرکت می‌کنند.

مختاری در خصوص چهارمین دوره این جشنواره قرآنی در استان، بیان کرد: سال گذشته، استان ما نسبت به جمعیت طلابی که مشغول تحصیل در مدارس علمیه سراسر استان هستند، جزو استان‌های برتر از حیث شرکت‌کنندگان بود و بیش از ۶۵۰ نفر در این جشنواره ثبت‌نام و در رشته‌های مختلف در بخش‌های شفاهی، کتبی و هنری شرکت کردند.

مشارکت مؤسسات قرآنی در جشنواره خانواده طلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه اجرای جشنواره قرآن و عترت(ع) خانواده طلاب از سال گذشته طی تفاهم‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه علمیه کشور به سازمان دارالقرآن الکریم واگذار شد، اظهار کرد: این جشنواره علاوه بر بخش مسابقه‌ای، دارای بخش‌های فرهنگی و آموزشی نیز هست و خدماتی به خانواده طلاب ارائه می‌شود که به‌ویژه ناظر به آموزش قرآن کریم در رشته‌های مختلف است.

وی با ذکر اینکه سال گذشته حدود ۶۵۰ شرکت‌کننده از خانواده‌های طلاب استان در رده‌های سنی و رشته‌های مختلف در جشنواره قرآن و عترت(ع) شرکت کردند، بیان کرد: بخش مسابقه‌ای جشنواره در دو سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود که سال گذشته مرحله استانی به‌صورت غیر حضوری برگزار شد اما امسال با توجه به بهبود وضعیت شیوع کرونا، حضوری خواهد بود.

کارگر با تصریح اینکه بخش آموزشی جشنواره قرآن و عترت(ع) خانواده طلاب نیز در دو بستر مجازی و حضوری برگزار می‌شود، افزود: علاوه بر آموزش‌های مجازی از طریق سامانه سازمان دارالقرآن، ما نیز در استان از ظرفیت مؤسسات توانمند برای ارائه آموزش و دوره‌های توانمندسازی استفاده خواهیم کرد تا برای مسابقات در مراحل استانی و ملی با آمادگی بهتری حضور یابند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: ستاد راهبری پنجمین جشنواره قرآن و عترت(ع) در استان فعال شده و تا کنون سه جلسه برگزار کرده‌ایم که نخستین جلسه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان با حضور مدیران حوزه علمیه و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

کارگر با تصریح اینکه این جلسات در راستای هماهنگی برای ثبت‌نام از مجموعه خانواده طلاب شامل طلاب، مبلغان، ائمه جماعات ادارات و غیره انجام شده است، گفت: پس از اتمام زمان ثبت‌نام و نهایی شدن آمار، فرآیند آموزش در رشته‌های گوناگون قرآنی آغاز خواهد شد.

آموزش‌ در تمامی شهرستان‌ها ارائه می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که چند مؤسسه قرآنی در این رویداد همکاری دارند، بیان کرد: تا نهایی شدن آمار ثبت‌نام نمی‌توان تعداد دقیق مؤسسات را اعلام کرد اما پیش‌بینی ما این است که در هر شهرستان حداقل یک مؤسسه و مرکز قرآنی وارد کار شود.

کارگر تأکید کرد: برای تقویت فضای قرآنی جامعه، طلاب و خانواده آنان یکی از مهم‌ترین اقشاری هستند که باید در زمینه سواد قرآنی بسیار تقویت و توانمند شوند و این موضوع باید با جدیت و دغدغه‌مندانه پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اقبال خانواده طلاب به جشنواره قرآن و عترت(ع) در ابتدا چندان مطلوب و در سطح انتظار نبود، تصریح کرد: اما وقتی مدیران مدارس علمیه پای کار آمدند، شاهد جهش در آمار ثبت‌نامی بودیم. در مجموع، اراده و دغدغه‌مندی مورد انتظار از طلاب و حتی گاه نهادهای حوزوی را در توانمندسازی در موضوعات قرآن شاهد نبودیم. آمار ثبت‌نامی سال گذشته در بدو امر به زحمت به یکصد نفر می‌رسید اما با ساز و کارهایی که انجام شد این تعداد به بیش از ۶۰۰ نفر رسید.

مخاطبان جشنواره قرآن و عترت(ع)

کارگر ادامه داد: مخاطب جشنواره قرآن و عترت(ع)، قشری مهم و تأثیرگذار است که باید در زمینه قرآنی توانمند و به‌روز شوند و لذا می‌طلبد که هم طلاب و هم خانواده‌های آنان و همچنین نهادهای حوزوی پای کار بیایند و استقبال و علاقه‌مندی نشان دهند؛ آمار خانواده‌های طلاب و مبلغان و ائمه جماعات ادارات که تحت پوشش مرکز خدمات حوزه علمیه استان قرار دارند گویای جمعیتی بالغ بر یک‌هزار و ۶۰۰ نفر و بلکه بیشتر است که البته آمار پرونده‌های راکد شده یا جدا شده از مرکز خدمات حوزه علمیه در این آمار دیده نشده است؛ مشارکت تنها ۶۵۰ نفر از این جمعیت در یک رویداد قرآنی زیبنده نیست و انتظار بسیار فراتر از این است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه از خانواده انتظار مشارکتی بسیار فعالانه و برگزاری جشنواره‌ای پررنگ و باشکوه می‌رود، تصریح کرد: این جشنواره قرآنی پیونده خورده به نام حوزه علمیه باید اثرات رسانه‌ای و اجتماعی فراگیر و قابل توجهی داشته باشد، ضمن اینکه خدمات ارائه شده به خانواده طلاب در موضوع آموزش قرآن نیز باید کیفی و قوی باشد.

کارگر بیان کرد: سال گذشته امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان به دلیل آمار ثبت‌نامی، نوع برگزاری جشنواره قرآن و عترت(ع) و دیگر مؤلفه‌ها مورد تشویق قرار گرفت، امسال نیز برپایی جلسه نخست ستاد راهبردی جشنواره در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان امتیازی بود که حاکی از وزین بودن جشنواره است. اگرچه ما جزو پنج استان برتر در میزان مشارکت بودیم اما معتقدیم که با توجه به جمعیت جامعه هدف، مشارکت طلاب و خانواده آنان باید بسیار بیشتر باشد و رضایت‌بخش نیست.

برکات مشارکت پررنگ در رویدادهای قرآنی

وی میزان استقبال از رویدادهای قرآنی را در ارتباط مستقیم با کیفیت برگزاری آن دانست و توضیح داد: هر چه میزان مشارکت و اقبال به جشنواره قرآن و عترت(ع) بیشتر باشد، طبعاً متولیان برگزاری این رویداد نیز با اختصاص هزینه‌های بیشتر در جهت برپایی با کیفیت‌تر آن گام بر می‌دارند و در بخش آموزشی، اساتید و مؤسسات و مراکز قرآنی توانمند را وارد کار می‌کنند.

کارگر در خصوص برکات مشارکت بالای طلاب و خانواده‌های آنان در جشنواره قرآن و عترت(ع)، بیان کرد: این مشارکت اولاً سبب ارتقای سواد قرآنی این مجموعه می‌شود و هم اثرات رسانه‌ای و جلوه بیرونی این رویداد قرآنی در بین عموم مردم سبب تقویت فضای قرآنی جامعه می‌شود؛ برنامه‌ریزی ما این است که افراد مشارکت‌کننده بعد از مسابقات رها نشوند و آموزش‌ها به آنان ادامه داشته باشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اعلام آمادگی این نهاد برای ارائه خدمات به مجموعه حوزه علمیه در زمینه مباحث قرآن و عترت(ع)، گفت: این نهاد با داشتن بسته‌های قرآنی متنوع می‌تواند و آمادگی دارد که خدماتی را در جهت ارائه محتوا، ارائه آموزش‌های مهارتی در رشته‌های گوناگون قرآنی، توانمند سازی و ارتقای سواد قرآنی طلاب و روحانیون و خانواده‌های آنان ارائه دهد، طبعاً اگر مجموعه حوزه علمیه پای کار بیاید و از این بسته‌ها استقبال کند می‌توان بستر همکاری را ایجاد کرد.

گفتنی است، ثبت‌نام پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، با مشارکت سازمان دارالقرآن‌ الکریم و نهاد‌های حوزوی، از روز گذشته، ۱۵ شهریورماه طی مراسمی با رونمایی از تیزر جشنواره به‌صورت رسمی آغاز شد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) حوزه‌های علمیه با هدف ارتقای سطح آگاهی و به روزرسانی دانش و معلومات قرآنی خانواده‌های طلاب در مقاطع سنی مختلف و با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

بخش‌های آموزشی این جشنواره شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، مفاهیم و تدبر در قرآن کریم، به‌صورت حضوری و غیر حضوری است و در پایان به نفراتی که حائز حد نصاب نمرات لازم شوند، گواهینامه رسمی و معتبر از سازمان دارالقرآن‌ الکریم اعطا می‌‌شود.

همچنین بخش‌های مسابقه‌ای جشنواره شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، تفسیر، صحیفه سجادیه، کتابخوانی و نقاشی است که در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود. در پایان رتبه‌های برتر مرحله استانی، به مرحله کشوری راه می‌یابند.

خانواده طلاب حوزه‌های علمیه کشور می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی www.telavat.ir و WWW.CSIS.IR نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. همچنین کانال اطلاع‌رسانی به نشانی @csis_quran در پیام‌رسان ایتا به این جشنواره اختصاص داده شده که شرکت‌کنندگان می‌توانند اطلاعات لازم را از این طریق دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha