بررسی آیین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن / گفت‌وگو بر سر تعیین مصادیق اعزام
کد خبر: 3927980
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱

بررسی آیین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن / گفت‌وگو بر سر تعیین مصادیق اعزام

چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بررسی آیین‌نامه این ستاد اختصاص یافت. اعزام قاریان و حافظان به مسابقات قرآن سایر کشورها، مهم‌ترین موضوعی بود که بیشترین بحث را به همراه داشت و در نهایت نیز مقرر شد در جلسات مشترک بین ستاد و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن بررسی بیشتری روی آن انجام شود.

مهدی قره شیخ لو رئیس مرکز امور قرآنی به گزارش خبرنگار ایکنا، چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، امروز، ۱۶ مهرماه به منظور بررسی دو دستور و همچنین رأی‌گیری برای عضویت یک عضو حقیقی در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

این جلسه که بدون حضور رئیس و نایب‌رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور برگزار شد، ابتدا مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد به بیان توضیحاتی درباره دستور جلسه پرداخت و گفت: در این جلسه در مورد آیین‌نامه ستاد و نیز طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن تبادل نظر خواهد شد. در شورای معین، در مورد این دو موضوع مباحث مبسوطی انجام شده است.

وی به فعالیت کمیته‌های مختلف ستاد اشاره کرد و افزود: درخواست دارم تا جلسات کمیته‌ها به صورت کیفی برگزار شود تا خروجی‌های قابل استفاده‌ای داشته باشد.


گزارش تصویری چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور


قره‌شیخلو در مورد اولین دستور جلسه اظهار کرد:  آیین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور، در سال 76، از سوی معاون اول رئیس جمهور وقت ابلاغ شد. در دوره مدیریت قبلی، مرکز امور قرآنی احساس کرده بود که آیین‌نامه نیاز به بازنگری دارد، لذا تغییراتی اعمال کرده بودند که البته به تصویب نهایی نرسیده بود. بر همین اساس، بازبینی مجددی را انجام دادیم و در چند جلسه شورای معین به بحث گذاشته شد. درخواست ما از اعضا این بود که نظرات مکتوب خود را اعلام کنند تا امروز نهایی و به کمیسیون تبلیغ و ترویج ارسال شود.

در ادامه بررسی آیین‌نامه و نظرات اعضا در مورد تغییرات اعمال شده در آن به بحث گذاشته شد. در این بخش و در مورد مأموریت‌های سازمان به پیشنهاد نماینده وزارت آموزش و پرورش مقرر شد عبارت «بستر حقیقی و مجازی» به ابتدای بخش مأموریت اضافه شود.

در بخش اهداف، نماینده وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود تا یک هدف به اهداف سه‌گانه آیین‌نامه اضافه شود و بر اساس آن، چهارمین هدف به «ارتقای سطح توانمندی شرکت‌کنندگان در مسابقات در حوزه‌های دانشی، مهارتی و اخلاقی» اختصاص داده شود.

در بخش مربوط به اعضای ستاد، بیشترین بحث در مورد نحوه انتخاب نماینده مجلس برای عضویت در ستاد مطرح شد. در این بخش، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان پیشنهاد داده بود تا نماینده انتخابی «رئیس کمیسیون فرهنگی یا رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس» باشد که مورد پذیرش اعضا قرار نگرفت و مقرر شد این کار به انتخاب رئیس مجلس صورت گیرد.

از جمله دیگر مباحث مورد بحث در بخش انتخاب اعضاء، تعیین «دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» بود. در این بخش مباحثی در مورد حضور مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به جای دبیر شورای هماهنگی که معاون فرهنگی و سیاسی نهاد هست، مطرح و در نهایت مقرر شد تا اطلاع بعدی، روال بر سابق باشد.


بیشتر بخوانید و ببینید:

چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور

انتخاب اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات قرآن


موضوع دیگری که در این بخش مطرح شد، بند 17 ماده پنج بود که به معرفی اعضای حقیقی ستاد می‌پردازد. در این بخش، ولی یاراحمدی، مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، پیشنهاد داد که دو نفر حافظ قرآن و دو نفر قاری در ستاد عضویت داشته باشند و ترکیب بانو و آقا بودن آنها نیز رعایت شود که پس از رأی‌گیری، به تصویب رسید.

بررسی آیین‌نامه ستاد عالی مسابقات / جدال بر سر تعیین مصادیق اعزام / یا / چالشی به نام مصادیق اعزام

همچنین به پیشنهاد محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی به منظور گردش نخبگانی و ورود نظرات و ایده‌های جدید، می‌توان قید بلامانع بودن انتخاب مجدد اعضای حقیقی را حذف کرد. پس از رأی‌گیری، مقرر شد عضویت اعضای حقیقی ستاد، حداکثر تا دو دوره متوالی بلامانع باشد. در آیین‌نامه قبلی هیچ محدودیتی برای عضویت اعضا در ادوار مختلف در نظر گرفته نشده بود و اعضا می‌توانستند در صورت کسب رأی لازم برای ادوار مختلف، عضو حقیقی ستاد باقی بمانند.

گزارش ایکنا حاکی است، اصلی‌ترین و چالشی‌ترین بحث این جلسه، مربوط به بررسی وظایف ستاد و بند «تعیین ضوابط اعزام نمایندگان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات» بود که در آیین‌نامه جدید، بخش زیادی از آن بر عهده ستاد قرار داده شده است.

در این بخش، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر کمیته اعزام و دعوت قاریان قرآن کریم پیشنهاد داده بود تا ضوابط کلی اعزام نمایندگان ایران به سایر مسابقات در ستاد عالی و تعیین مصادیق در کمیته اعزام و دعوت باشد.

سرابی در این باره گفت: در شورای معین در مورد این بحث و استدلال شد که ستاد یک نقش هماهنگ‌کننده و سیاست‌گذار در این موضوع دارد و نمی‌تواند در بحث اعزام ورود داشته باشد. دوستان در شورای معین استدلال را پذیرفتند. با توجه به اینکه این مباحث تبدیل به آیین‌نامه می‌شود و ممکن است در آینده دیگرانی وارد شوند و متوجه منظور بند، نشوند، پیشنهاد داده شد تا تبصره‌ای تبیینی اضافه شود که بر اساس آن، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، مسئول معرفی و پیگیری اعزام نمایندگان به مسابقات باشد و تعیین مصادیق اعزام در کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم انجام شود.

مهدی قره‌شیخلو، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات نیز با تأکید بر اینکه مخالف دیدگاه مطرح شده است، اظهار کرد: در شورای معین بحث شد که اگر دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در یک مورد خاص از اعزام قاریان وجود داشته باشد، با حضور رئیس کمیته اعزام و دعوت از قاریان این موضوع برطرف شود و اختلافی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه اگر ضوابط به خوبی و درست نوشته شود، در مصادیق مشکلی به وجود نخواهد آمد، افزود: اگر در طول چند سال در مصادیق مشکلی به وجود بیاید، با عضویت رئیس کمیته اعزام در شورای معین و ستاد برطرف خواهد شد. اینکه در ستاد ضوابط تعیین شود و مصادیق و اجرا در جای دیگر باشد، موضوع ناهمگونی خواهد شد و کار درستی نیست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی مشخص هستند، گفت: ضوابط از سوی ستاد مشخص می‌شود و به عنوان مثال هرکسی در مسابقات سراسری قرآن، اول شود، به مسابقات بین‌المللی ایران اعزام می‌شود و هر کسی رتبه دوم را بیاورد، به مالزی اعزام می‌شود. وقتی این موارد مشخص باشد،‌ دیگر مصادیقی باقی نمی‌ماند تا کمیته به آن بپردازد، مگر اینکه مورد خاصی وجود داشته باشد. ممکن است یک نماینده، مسئله‌ای برای اعزام داشته باشد، آنجا باید کمیته تذکر دهد. ضوابط و مصادیق قابل جداسازی نیستند، مگر اینکه بخواهیم بر عکس ضوابط عمل کنیم، در این صورت باید بگوییم برای مصادیق چاره‌اندیشی شود. ما تا جایی که می‌توانیم، باید ضوابط را مشخص کنیم تا کار به مصادیق نکشد. اینکه گفته شود ضوابط در ستاد نوشته شود، اجرا در دستگاه‌ها و مصادیق در جای دیگر باشد، یک کار غیر ضروری است.

در ادامه چالش‌های مربوط به این موضوع، سرابی با بیان اینکه اگر منظور از ضوابطی که در آیین‌نامه ستاد نگارش یافته است، مصادیق باشد، با وظایف ستاد و کمیته اعزام و مرکز امور قرآنی مغایرت دارد، گفت: ما الان یک کمیته اعزام داریم که در ابلاغیه وظایف آن به معرفی نمایندگان ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره شده است. ستاد نمی‌تواند به این موضوع ورود کند. ستاد برای هماهنگی امور مسابقات است و نه تعیین مصادیق.

سرابی در پاسخ به نقدهای مطرح شده، بیان کرد: کار ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن سیاست‌گذاری و تعیین ضوابط است و در اجرا ورود ندارد. به عنوان مثال، ستاد در بحث مسابقات دانش‌آموزی، فقط سیاست‌گذاری می‌کند، اما اجرا را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کرده است. نکته دیگر این است که ممکن است ضوابط مشخص شود. این ضوابط تنها کلیات را مطرح می‌کند و به مصادیق ورود نداشته است. به عنوان مثال، ما امسال مسابقات سراسری داشته‌ایم، اما بین‌المللی نداریم، بنابر این برای تعیین مصادیق نمایندگان در مسابقات بین‌المللی سال آینده با دو گروه از منتخبان سال 98 و 99 مواجه هستیم، بین این دو گروه باید کدام یک را انتخاب کرد؟ اینجا همان جایی است که ضوابط وجود دارد، اما تعیین مصداق ندارد و لذا به جایی که تعیین مصداق کند، احساس نیاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طی 30 سال گذشته این اتفاق در کمیته اعزام رخ می‌داده است، گفت: در این کمیته، نماینده سازمان اوقاف و نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز عضو هستند و معمولاً خود سازمان اوقاف هم پیشنهادات را مطرح می‌کند و در کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد. تعیین مصداق از حوزه اختیارات ستاد خارج است. اگر می‌خواهید اختیارات را توسعه دهید، باید مراجعی که این ستاد را پایه‌گذاری کرده‌اند، مورد تأیید قرار گیرد.

احمد حاجی‌شریف، مسئول کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات نیز با اشاره به اینکه اگر مانند امسال استثنایی به وجود بیاید، باید کمیته فنی ستاد ورود کند، گفت: اگر در کمیته فنی هم تعیین وضعیت نشود، نهایتاً باید در شورای معین این کار صورت گیرد. بنابراین نیاز نیست کمیته دیگری در بُعد صرفاً تخصصی اظهار نظر کند.

در این بخش عباس سلیمی، مسئول کمیته تبلیغ و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات با بیان اینکه در این قضیه متفق‌القول هستیم که جمهوری اسلامی ایران با هزینه‌های کلان، نماینده‌ای را برای مسابقات انتخاب می‌کند تا برای ایران کسب وجاهت و آبرو کند،‌ گفت: لذا همه ارکان باید تلاش کنند تا همدیگر را تضعیف نکنند. این موضوع به حیطه اجرایی و وظایف ذاتی دو نهاد قابل احترام در کشور شامل سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان بازمی‌گردد. ‌

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی

وی به صفحه اول آیین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات اشاره و با تأکید بر اینکه درخواست من این است که ستاد را وارد مسائل اجرایی و مدیریتی خود نکنید، گفت: پیشنهاد می‌دهم، ستاد عالی مسابقات را وارد بحث نحوه اعزام‌ منتخبان نکنیم و این بحث را مسکوت بگذاریم یا اینکه بند بسیار دقیقی نوشته شود تا مراتب در جلسات مشترک کاری، به سرانجام برسد. به گونه‌ای پیش نرویم تا مشکلی ایجاد شود.

در نهایت و پس از طرح مباحث مختلف در موافقت و مخالفت‌ با این موضوع مقرر شد همچنان تعیین ضوابط در حیطه اختیارات ستاد باقی بماند، اما برای واگذاری تعیین مصادیق، سیدعلی سرابی، مستندات خود در این زمینه را ارائه دهد تا در جلسات مشترک به بحث گذاشته شود.

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه این جلسه مقرر شد تا بررسی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به جلسه دیگر که تا 10 روز آینده برگزار خواهد شد، موکول شود.

همچنین در بخش پایانی این جلسه در مورد انتخاب عضو حقیقی شورا از بین بانوان معرفی شده، حوریه عقبایی، با کسب بیشترین رأی، به عضویت ستاد درآمد.

انتهای پیام
captcha