آسیب‌های مربوط به کودکان؛ مهم‌ترین آسیب اجتماعی سال 94
کد خبر: 3483527
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
مسعودی فرید عنوان کرد:

آسیب‌های مربوط به کودکان؛ مهم‌ترین آسیب اجتماعی سال 94

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی آسیب‌های مربوط به کودکان را مهم‌ترین آسیب اجتماعی سال 94 اعلام کرد و گفت: موضوع کودک‌آزاری موجب نگرانی ما شده است.

حبیب‌اللهمسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال 94، گفت: بیشترین تمرکز ما در حوزه کودکان است، از جمله توسعه خدمات کودکان خیابانی و توسعه مراکز روزانه، چرا که بیشتر بچه‌های خیابانی (بیش از 90 درصد) با پدر و مادر یا اقوام خود زندگی می‌کنند و به آن مفهوم کودک خیابانی که شب در خیابان بخوابند نداریم.

فعالیت 15 خانه امن برای حمایت از زنان در معرض خشونت

وی توسعه مراکز خانه امن برای مقابله با خشونت علیه زنان را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی اعلام و اظهار کرد: اکنون 15 خانه امن برای حمایت از زنان در کشور داریم و زنان در معرض آسیب در استان‌هایی که خانه امن ندارند می‌توانند به مراکز مقابله با بحران بهزیستی مراجعه کنند. البته خانه‌های امن مراکزی حرفه ای‌تر و تخصصی‌تر برای حمایت از خانم‌ها هستند که بر همین اساس در سال 95 تلاش داریم این خانه‌ها را در 31 استان توسعه دهیم.

همه مراکز روزانه حمایت از کودکان خیابانی در اختیار بخش غیردولتی است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به توسعه بخش غیر دولتی در حمایت از کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: همه مراکز روزانه حمایت از کودکان خیابانی در اختیار بخش غیر دولتی است و حتی خانه‌های امن و خانه‌های سلامت را نیز تلاش داریم به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

مسعودی فرید با تأکید بر اینکه واگذاری طرح‌های حمایتی به بخش غیردولتی با تأکید بر اجرای حرفه‌ای و تخصصی حمایت‌ها صورت می‌گیرد، گفت: البته مراکز دولتی نیز داریم از جمله مرکزی در تهران داریم که برای حمایت از خانم‌های بی‌خانمانی که دارای فرزند هستند فعالیت می‌کند و توسط بخش دولتی اداره می شود، اما ارتباط بیشتر با بخش غیر دولتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از سیاست‌های مهم ما در سال 94 بوده‌است.

آسیب‌های مربوط به کودکان مهم‌ترین آسیب اجتماعی سال 94

وی مهم‌ترین آسیب اجتماعی که در سال 94 با آن درگیر بوده‌‌اند را آسیب‌های مربوط به کودکان به ویژه کودکان آسیب دیده در مناطق محروم عنوان کرد و گفت: در سال 95 ارائه یک وعده غذای گرم در مناطق محروم 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین از حضور کودکان در مهدهای حاشیه‌ای و ارائه خدمات به کودکان در حاشیه شهرها حمایت می‌کنیم و اعتبار این خدمت در سال 95 دو برابر می‌شود.

مسعودی‌فرید به مشکلات مادرانی که در مناطق آسیب‌خیز زندگی می‌کنند نیز اشاره و اعلام کرد: مراکز رفاه کودک و خانواده در مناطق آسیب خیز برای مادرانی که به دلیل کار نمی‌توانند از کودکان خود مراقبت کنند، نیز ایجاد شده و اکنون پنج مرکز در پنج استان از جمله تهران و تبریز در حال فعالیت هستند.

نگرانی از معضل کودک‌آزاری

وی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان کودک‌آزاری در جامعه افزایش داشته است؟ گفت: موضوع کودک آزاری از دیگر مواردی است که موجب نگرانی ما است. در اورژانس اجتماعی شاهد افزایش آمار تماس‌های گزارش کودک‌آزاری نبوده‌ایم ولی واقعیت این است که موارد کودک آزاری که به ما گزارش می‌شود موارد کودک آزاری شدید است و بسیاری دیگر از کودک‌آزاری‌ها به ما گزارش نمی‌شود.

مسعودی فرید با تأکید بر لزوم ارائه آموزش به مردم در خصوص مصادیق کودک آزاری گفت: یکی از کارهایی که کنوانسیون حقوق کودک در دادگستری انجام می‌دهد آشنا کردن مردم با مفاد حقوق کودک است اکنون در کتاب هفتم نیز یکسری از حقوق کودک مطرح شده و اموزش و پرورش در حال آموزش حقوق کودکان به آنها است.

captcha