مدارس؛ پلی برای تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن
کد خبر: 4209627
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۶
ایکنا گزارش می‌دهد

مدارس؛ پلی برای تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن با اشاره به اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: اگر قصد داریم فرمایش مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده شود باید از مدارس استفاده کنیم؛ تا زمانی که در مدارس به حفظ، تدبر و عمل به قرآن اهمیت داده نشود، نباید جای دیگر به سراغش برویم.

محفل انس با قرآن دانش آموزان اراکی

بزرگترین محفل انس با قرآن جهان اسلام، با حضور جمع کثیری از دانش‌آموزان در سراسر کشور برگزار شد. در راستای اجرای این طرح استان مرکزی نیز امر مستثنی نبود و بسیاری از دانش‌آموزان در دارالقرآن‌ها، مساجد و مصلاها گردهم آمده و محفل قرآنی برگزار کردند. این محفل نورانی با حضور 600 دانش‌آموز اراکی مقطع متوسطه اول با حضور حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد. خبرنگار ایکنا از استان مرکزی از برگزاری این محفل گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

پس از تلاوت محمدسجاد سالاری، قاری و حافظ نوجوان تبعه کشور افغانستان در این محفل، حجت‌الاسلام سعید پیرایش، کارشناس قرآن و عترت آموزش و پرورش ناحیه دو اراک، ضرورت بهره‌گیری از ماه مبارک رمضان را متذکر شد و گفت: شما دانش‌آموزان امسال توفیق عبادت و همنشینی با خوبان داشتید که باید از این امر بهره لازم را ببرید.

هدایت مستلزم تلاوت، تدبر و عمل به قرآن است

وی به نزول قرآن و تلاوت آیات در این ماه اشاره کرد و گفت: تمام مضامین الهی راهگشاست و فرصت درست زیستن را برای ما فراهم می‌کند. این مصحف شریف مایه هدایت است؛ از این‌رو باید بخوانید، تدبر و عمل کنید تا هدایت شوید. در دنیایی که دشمنان از هر سو برای نوجوانان برنامه داشته و توطئه‌افکنی می‌کنند، کمک دانش‌آموزان قرآنی به سایر دانش‌آموزان باعث می‌شود تا از فتنه‌ها در امان مانده و اجازه ندهیم فکر و ذهن سرمایه‌های انسانی به خطر افتد.

پیرایش عمل به قرآن را یکی از مهم‌ترین مصادیق جهاد تبیین دانست و اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص تأکید ویژه دارند که باید مورد اهمیت واقع شود. دستاورد جهاد تبیین این است که انسان را به فکر وادار کند. همه شما نوجوانان قرآنی باید در مسیر خدمت به قرآن گام بردارید تا در آینده مسیری روشن‌تر داشته باشیم.

برگزاری محافل قرآن به سبک بزرگسالان برای نوجوانان جذابیت ندارد

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن و دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، نیز پس از اجرای مسابقه حفظ بین حافظان دو مدرسه شهید فهمیده و حاج‌محمودی، به ایکنا گفت: این محفل قرآن دانش‌آموزی در سراسر کشور در حال اجراست و در اراک نیز با حضور دو مدرسه قرآنی برگزار شد. 

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن

وی از برگزاری این محفل ابراز خرسندی کرد و افزود: برگزاری این‌گونه جلسات بسیار مورد توجه است، اما برای برگزاری هرچه بهتر باید بیشتر برنامه‌ریزی شده و از سوی دیگر به دفعات بیشتر در سطح مدارس، مساجد و مصلاها برپا شود. برنامه‌ریزی منظم با اجرای برنامه‌های جذاب می‌تواند به ارتقای آن بیفزاید. اگر این محافل به سبک و روش بزرگسالان برگزار شود، جذابیتی برای آنان ندارد. باید با زبان نشاط و شادی با نوجوانان صحبت کرد تا جذابیت لازم ایجاد شود. 

کرمی به سؤال ارزیابی شما از فعالیت قرآنی در مدارس چگونه است و آیا انتظارات را برآورده می‌کند یا خیر؟ این‌گونه پاسخ داد: نظر شخصی اینجانب این است که برآورده نمی‌کند، چراکه از ایده‌آل‌ها و اهداف خیلی عقب هستیم. حفظ قرآن در مدارس قرآنی شروع خوبی است، ولی کافی نیست و باید تعداد مدارس فعال در این حوزه افزایش یابد. از سوی دیگر باید روی ضرورت حفظ قرآن کار شود.

این حافظ کل در ادامه توضیحات خود گفت: دانش‌آموزان بر این باورند اگر قرآن حفظ نکنند اشکالی پیش نخواهد آمد. باید طوری برنامه‌ریزی شود که حفظ قرآن جزو برنامه‌های درسی باشد تا محصلان اهمیت بیشتر قائل باشند. البته حفظ  جزو برنامه اصلی مدارس قرآنی است، اما هنوز هم تعدادی از دانش‌آموزان دیدگاه گذشته را داشته و به فعالیت قرآنی به چشم فوق برنامه نگاه می‌کنند. بهتر است فقط دانش‌آموزانی به این مدارس وارد شوند که انگیزه حفظ دارند تا خروجی خوبی داشته باشیم.

کرمی به اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: اگر قصد داریم فرمایش ایشان را جامه عمل بپوشانیم باید از مدارس و مساجد استفاده کنیم. تا زمانی که در مدارس به حفظ، تدبر و عمل به قرآن اهمیت داده نشود، نباید جای دیگر سراغش برویم. البته که مهدها و مؤسسات قرآن جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارند، اما اصل کار مدارس است، چراکه آموزش درست در مدارس به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه منتج خواهد شد.

منابع درسی باید غنی از قرآن باشد

محمد ذوالفقاری، فعال اجتماعی، مدرس دانشگاه و نماینده اولیای استان در این محفل قرآنی نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا، این محفل قرآنی را شکوهمند، سازنده و قابل تحسین توصیف کرد و افزود: امید است این برنامه به صورت مستمر به‌صورت ماهیانه در طول سال در سطح مدارس، مساجد و اماکن عمومی با حضور تمام دانش‌آموزان برگزار شود. 

مسئولان حاضر در محفل قرآنی دانش آموزان

وی ادامه داد: اعتقاد بر این است که تمام مدارس باید مدارس قرآنی باشند. قرآن را نباید فقط در چند مدرسه محدود محصور کرد، بلکه باید از این ظرفیت بی‌نظیر در تمام مدارس بهره گرفت و به مضامین الهی آن به شکل خاص نگاه کرد تا دانش‌آموزان در جوانی با آیات مأنوس باشند.

ذوالفقاری به پژوهش‌های انجام شده در خصوص نقش قرآن در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: قطعاً تحقیقاتی در این حوزه نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام و سایر کشورهای جهان نیز انجام شده است. اینجانب گاه حسرت می‌خورم که چرا بسیاری از کشورها همچون مصر توانستند موفق‌تر از ما در این عرصه عمل کنند.

وی با بیان اینکه قرآن و کلام اهل‌ بیت(ع) اصلی‌ترین منبع فقهی ما هستند و باید مضامین الهی در تمام لحظات زندگی جاری و ساری باشد، ادامه داد: نگاه کردن به کلام وحی فقط به شکل درس در مدارس، در واقع نگاهی شبه‌سکولاریسم است. قرآن در ریاضی، تاریخ، اجتماعی، ادبیات، جغرافی و... مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است. قرآن را جدا کردیم و در ساعت خاص به آن پرداختیم، در حالی که تمام معلمان و دبیران مدارس باید به این حوزه مسلط باشند و منابع درسی سرشار و غنی از منابع قرآنی باشد.

حضور 600 دانش آموز اراکی در محفل انس با قرآن

حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در جریان برگزاری محفل انس با قرآن دانش‌آموزی، گفت: امروز شاهد برگزاری بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام ویژه دانش‌آموزان در سراسر کشور هستیم.

حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی

وی با بیان اینکه این محفل قرآنی در دارالقرآن‌های سراسر کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: در همین راستا بیش از ۶۰۰ دانش‌آموز از مدارس قرآنی شهید فهمیده و حاج محمودی اراک در این محفل حضور دارند که در مصلا اجتماع کردند.

این مقام مسئول هدف از برگزاری این محفل قرآنی را انس هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کلام وحی برشمرد و ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که مدارس آغازگر رشد و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه باشند.

مولوی قرآن را جزء لاینفک زندگی دانست و هدایت دانش‌آموزان در مسیر کلام وحی را جزء رسالت‌های مهم آموزش و پرورش برشمرد و افزود: نوجوانان باید حلاوت و شیرینی قرآن را درک کرده و پس از تلاوت و قرائت و حتی حفظ به تدبر و عمل به مضامین این مصحف شریف برسند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در پایان گفت: امسال استقبال خوبی از این محفل قرآنی شد و حتی برای دانش‌آموزان نیز جذابیت داشت. امید است این طرح‌ها هم در سطح ملی و هم استانی ادامه‌دار باشد و بتوان در سال چندین محفل با محوریت نوجوانان برگزار کرد.

اثر خانواده و محیط بر تربیت قرآنی

محمدمهدی عدالت، از مدرسه نمونه شهید فهمیده کلاس هشتم به ایکنا گفت: از سال گذشته در این مدرسه قرآنی مشغول به تحصیل شدم و در مدت این دو سال علاوه بر تحصیل توانستم انس بیشتری با کلام وحی داشته باشم. 

محمدمهدی عدالت، دانش آموز

وی برگزاری محافل قرآنی دانش‌آموزی را راهی برای انس بیشتر با قرآن دانست و ادامه داد: در هر یک از محافل ما از گروه دوستان مطالبی می‌آموزیم که می‌تواند در طول مسیر برای ما مهم باشد. آشنایی با دوستان جدید ما را در رسیدن به اهداف قرآنی کمک می‌کند.

 این دانش‌آموز تصریح کرد: به حفظ علاقه دارم و با استفاده از نرم‌افزارهای موجود جزء 30 قرآن را در منزل حفظ کردم، قصد دارم برای آموزش‌های بهتر و تخصصی‌تر از مؤسسات استفاده کنم. برای گرایش نوجوانان در مسیر قرآن خانواده و محیط اثر بسیار دارند و باید از این دو مؤلفه مهم غافل نشد. 

قرآنی شدن جامعه؛ آرزوی دانش‌آموز اراکی

رهام کَندی، قاری، دانش‌آموز کلاس نهم از مدرسه حاج‌محمودی، حضور در این محفل قرآنی را خوشایند توصیف کرد و افزود: انس بیشتر با قرآن باعث می‌شود تا از معضلات و آسیب‌ها در امان باشیم. کلام وحی راه درست زیستن را به ما آموزش داده و پیروی از خدا و اهل‌ بیت(ع) راه را بر انحرافات سد می‌کند. 

رهام کندی، دانش آموز

وی که از کلاس‌های آموزشی جامعة‌القرآن استفاده می‌کند، اضافه کرد: برای موفق شدن در حوزه قرآن باید آموزش‌ها را تخصصی و حرفه‌ای دنبال کرد. ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که چشم و چراغ جهان اسلام هستیم؛ از این‌رو نباید در حوزه قرآن از آنان عقب‌تر باشیم. باید با تمرین و ممارست بیشتر گوی سبقت را از آنان برباییم. 

این دانش‌آموز در پاسخ به پرسش آرزوی قرآنی شما چیست؟ بیان کرد: من برای خودم آرزو ندارم، اما تنها آرزویم قرآنی شدن تمام جامعه و فراگیر شدن مبانی و مفاهیم الهی در اجتماع است. امید است روزی شاهد تحقق این آرزو باشم. دانش‌آموزان مدارس قرآنی، کلام وحی را بهتر دانسته و درک بهتری از آیات دارد. هدف از قرآن فقط تلاوت نیست و مهم‌ترین هدف عمل و تدبر است.

قاریان غزه؛ الگوی دانش‌آموزان

اشکان میچانی، کلاس نهم از مدرسه حاج‌محمودی، نیز به ایکنا گفت: در سن کودکی حفظ قرآن را آغاز کرده و سه جزء از قرآن را حفظ کردم، اما به دلیل عدم تمرین تسلط کافی ندارم. امسال بار دیگر حفظ را با جدیت آغاز کرده و امیدوارم روزی حافظ کل قرآن باشم. 

اشکان میچانی، دانش آموز

وی به تفاوت تحصیل در مدرسه قرآنی با سایر مدارس اشاره کرد و گفت: در مدارس قرآنی روح کلام وحی جریان دارد و هر روز قبل از شروع درس قرآن تلاوت و حفظ می‌شود. برگزاری محافل قرآنی در مدرسه و اقامه نماز جماعت از جمله ویژگی‌های این مدارس هستند. کلام وحی آوای ماندگاری است که روح و روان انسان را جلا بخشیده و مسیر بهتر زیستن را نمایان می‌کند.

میچانی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: الگوی ما نوجوانان، نوجوانان غزه‌ای هستند که با وجود رگبار موشک و خمپاره دست از تلاوت قرآن برنداشته و از هر فرصتی برای ادای دین استفاده می‌کنند. امید است خداوند متعال عنایت فرماید و مشکل مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه برطرف و رژیم صهیونیستی نابود شود.

یادآور می شود، اجرای برنامه از سوی مجتبی سعیدی، حافظ کل و مدیر مهد قرآن «رهروان ولایت» اراک و همراهی حضار و تلاوت محمدحسین عسگری از دیگر بخش های این محفل است.

امسال در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری بزرگترین اجتماع قرآنی دانش‌آموزان سراسر کشور بودیم. این اجتماع حداکثری می‌تواند نویدبخش اتفاقات و رویدادهای خوب و قابل توجه باشد. امید است تمام مسئولان و متولیان امر قرآن فقط به این برنامه محدود نشوند و برای این نوجوانان پرشور و بانشاط برنامه داشته باشند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه فرهنگ و تفکر قرآنی در جامعه باشیم.

انتهای پیام
captcha