همه انسان‌ها مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند + فیلم
کد خبر: 4206029
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
سعادتنامه/ 9

همه انسان‌ها مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: از جمله مباحثی که در قرآن به آن اشاره شده است و مخاطب آن همه انسان‌ها هستند مسئله ابتلا و آزمایش الهی است که در 20 آیه به آن پرداخته شده است و محتوای آیات همه انسان‌ها را مخاطب خود قرار داده است و هیچ کسی مستثنی نیست.

به گزارش ایکنا، فهم قرآن کریم دارای لایه‌هایی است که هر کس به اقتضای تلاش علمی و عملی خود به لایه‌های عمیق‌تر آن دست پیدا می‌کند. خواندن ترجمه ساده آیات اولین لایه فهم قرآن است و نهایتی نیز برای آن قابل تصور نیست.

آزاده عباسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف در درس‌گفتارهایی که «سعادتنامه» نام دارد ما را با لایه‌ای عمیق‌تر از ترجمه ساده آشنا می‌کند. او در این ۱۰ درس کوشیده تا به نحوی، شیوه فهم و درک بهتر آیات را نیز به ما بیاموزد.

فیلم و متن قسمت نهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.

در مواجهه با آیات قرآن کریم برای فهم آیات شیوه‌های مطالعاتی و مناهج مختلف وجود دارد؛ گاهی آیات به صورت ترتیبی ملاحظه می‌شود و گاهی هم به تفسیر موضوعی می‌پردازیم. از جمله مباحثی که در قرآن به آن اشاره شده است و مخاطب آن همه انسان‌ها هستند مسئله ابتلا و آزمایش الهی است که در 20 ایه به آن پرداخته شده است و محتوای آیات همه انسان‌ها را مخاطب خود قرار داده است و هیچ کسی مستثنی نیست؛ در آیه دوم سوره مبارکه عنکبوت فرمود: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ؛  الف و لام بر سر کلمه ناس، افاده عموم می کند یعنی همه مردم؛ مومن و کافر، صالح و طالع و حتی انبیاء الهی هم از این ابتلائات معاف نیستند.

میان امتحانات و آزمایش الهی با آزمایش انسان‌ها تفاوت وجود دارد؛ مثلا دانشگاه‌ها و مدارس آزمون‌هایی می‌گیرند و یا حتی کنکور؛ آزمایش بشری برای به دست آوردن علم و رفع جهل است یعنی یک انسان می‌خواهد نسبت به مسئله دیگری خبر و آگاهی داشته باشد لذا از شیوه آزمون و پرسش استفاده می‌کند ولی در دستگاه الهی این کار بی معناست زیرا خدا علام الغیوب و دانای مطلق است؛ امتحان گرفتن برای کشف ضمائر قلبی و برای نشان‌دادن ماهیت بسیاری از امور است و کشف ماهیت امور سبب می‌شود انسان‌ها در مسیر تعالی و رشد قرار بگیرند.

گاهی اوقات در برخی تفاسیر یاد می‌شود که انسان‌ها برای اینکه نسبت به برخی امور آگاه شوند مورد امتحان قرار می‌گیرند؛ موارد متعددی در قرآن یاد می‌شود که این موارد موضوع امتحان هستند مثلا مال و فرزند و سلامتی و ... جزء ابتلائات الهی است.

به صورت کلی شر و خیر می‌تواند موضوع امتحان باشد؛ گاهی اوقات امتحان الهی با نعمات هم هست و قرآن از واژگان اختبار، فتنه و ابتلا برای آزمایش الهی استفاده کرده است. امتحانات الهی موضوع گسترده و مهمی در تفسیر موضوعی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. 

انتهای پیام
captcha