دسته‌بندی سرنوشت انسان‌ها به 3 گروه مقربون، میمنه و مشئمه + فیلم
کد خبر: 4206027
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۸
سعادتنامه/ 7

دسته‌بندی سرنوشت انسان‌ها به 3 گروه مقربون، میمنه و مشئمه + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: در سوره واقعه توضیح داده است که افراد به 3 گروه تقسیم می‌شوند و ویژگی هر سه دسته را مطرح کرده و اوصاف هر وجهی از هرم را بیان کرده است از جمله اینکه اگر کسی قرار است جزء مقربون، یا میمنه و مشئمه باشد چه ویژگی‌هایی دارد.

به گزارش ایکنا، فهم قرآن کریم دارای لایه‌هایی است که هر کس به اقتضای تلاش علمی و عملی خود به لایه‌های عمیق‌تر آن دست پیدا می‌کند. خواندن ترجمه ساده آیات اولین لایه فهم قرآن است و نهایتی نیز برای آن قابل تصور نیست.

آزاده عباسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف در درس‌گفتارهایی که «سعادتنامه» نام دارد ما را با لایه‌ای عمیق‌تر از ترجمه ساده آشنا می‌کند. او در این ۱۰ درس کوشیده تا به نحوی، شیوه فهم و درک بهتر آیات را نیز به ما بیاموزد.

فیلم و متن قسمت هفتم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.

مطالعه آیات قرآن گاه مختص و منوط به آیات و گاه مختص به یک سوره است یعنی می‌توانیم مطالب یک سوره را در کنار همدیگر به عنوان یک واحد یکپارچه بنگریم که چه هدف واحدی را دنبال می‌کنند یعنی بررسی کنیم که هدف محوری یک سوره چیست. گاهی اوقات در روش تدبری در قرآن هم از این مدل استفاده کرده و با استفاده از الگوهای تدبری به دنبال کشف غرض و هدف واحد یک سوره هستیم. 

از جمله سوره‌هایی که مورد مراجعه مکرر مردم واقع می‌شود سوره مبارکه واقعه است که به مناسبت‌های مختلف قرائت می‌شود؛ هدف واحد در این سوره، هدایت الهی است که وجه هندسی جالبی را تشکیل می‌دهد؛ این سوره چند سیاق کاملا جذاب دارد؛ اول تقسیم‌بندی افراد بشر به اصحاب میمنه، مشئمه و مقربون؛ یعنی 3 دسته کلی مطرح کرده است و ما می‌توانیم این سه دسته را به صورت یک هرم با سه وجه آن در نظر بگیریم که قاعده هم دارد.

بعد از اینکه در سوره واقعه توضیح داده است که افراد به 3 گروه تقسیم می‌شوند و ویژگی هر سه دسته را مطرح کرده و اوصاف هر وجهی از هرم را بیان کرده است از جمله اینکه اگر کسی قرار است جزء مقربون، یا میمنه و مشئمه باشد چه ویژگی‌هایی دارد.

در سیاق یکی مانده به آخر هم یکسری سؤالات مطرح شده و فرموده است: أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ/ أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ/ أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ. شما کشت و زرع می‌کنید یا ما می‌کنیم، شما خلق می‌کنید یا ما؟ نحوه پاسخگویی افراد به این سؤالات در سیاق انتهایی داده می‌شود در نتیجه سؤالات توحیدی و نهایی در قاعده هرم مطرح می‌شود و بعد از آن سوره دوباره به 3 گروه مردم برگشت دارد و برخی را مقرب و نتیجه آنان را روح و ریحان، برخی را اصحاب میمنه و برخی را هم اصحاب مشئمه معرفی می‌کند.

چگونگی پاسخ به این سؤالات نه فقط پاسخ زبانی بلکه عملی و  رفتاری سبب می‌شود تا مشخص شود که افراد در کدام گروه قرار بگیرند و سعادت و شقاوت آنان رقم بخورد.

انتهای پیام
captcha