رویدادهایی که در جلسه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری گذشت
کد خبر: 4204705
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶

رویدادهایی که در جلسه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری گذشت

یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۲ با موضوع فعالیت‌های قرآنی و اقدامات انجام شده در حوزه سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان و نیز عملیات قرآنی ماه مبارک رمضان برگزار شد.

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۲ عصر روز گذشته، ۲۰ اسفندماه با موضوع فعالیت‌های قرآنی و اقدامات انجام شده در حوزه سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان و نیز عملیات قرآنی ماه مبارک رمضان برگزار شد.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست اظهار کرد: کارگروه جوانی جمعیت استان، زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی مدتی شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی بیان گزارشات کامل و جامع و مبسوط توسط اعضای این کارگروه و بررسی تخصصی موضوع سقط جنین را از اقدامات انجام شده در این نشست مطرح کرد و افزود: یکی از ثمرات تصمیمات گرفته شده در این کارگروه صرف نظر کردن خانواده‌ها از انجام عمل سقط جنین به واسطه فعالیت‌های فرهنگی متنوع انجام شده است.

احمدی همچنین از ارائه گزارشات مبسوط در مباحث قرآنی توسط مجموعه‌های دولتی و مردمی خبر داد و تصریح کرد: یکی از طرح‌های مطرح شده در این جلسه طرح «مسطورا» بود که توسط سازمان تبلیغات اسلامی قرار است هم‌زمان با ماه مبارک رمضان به مدت سه سال در سطح کشور برگزار شود.

وی همچنین از استقبال اولیه مردم از طرح ملی مسطورا ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: این جلسه درباره مسائلی از جمله تکریم ایام ماه مبارک رمضان و پاسداشت ایام نوروز و اقدامات لازم در چهارشنبه آخر سال است.

دلسوزان قرآن به میدان بیایند

در ادامه، حسین گنجی، رئیس دفتر نماینده ولی‌ فقیه در استان با اشاره به اینکه امروز کار قرآنی در بسیاری از دستگاه‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: البته کیفیت و کمیت، ابعاد و اشکال آن جای بحث دارد و متفاوت است؛ دستگاه‌هایی که ساختار قرآنی و پست سازمانی یا معاونت قرآنی دارند در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارای وظایف و مسئولیت هستند.

وی ادامه داد: به یاد دارم برای برگزاری محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد نهادهای مختلف از هم سبقت می‌گرفتند و کار خودشان تلقی می‌کردند در حالی‌که امروز در آستانه ماه مبارک رمضان هنوز تکلیف این محفل مشخص نیست لذا پیشنهاد می‌کنم تعدادی از دلسوزان که ساختار و تشکل مردمی دارند، این کار را بر عهده بگیرند و انجام دهند. 

گنجی با اشاره به فعالیت ده‌ها مؤسسه قرآنی و خانه‌های قرآن و تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد در استان، توضیح داد: به نظرم جا دارد این ساختار به میدان بیاید؛ مسطورا یک طرح قرآنی گسترده و بسیار خوب است که اجرای آن نباید فقط به ماه مبارک رمضان محدود شود به‌ویژه اینکه بسیاری از مخاطبان طرح کودکان و نوجوانان هستند.

این فعال فرهنگی استان بیان کرد: برای تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی زحمات زیادی کشیده شد و در تدوین سند جزو استان‌های برتر بودیم اما متأسفانه در اجرایی کردن سند عقب ماندیم و خواهش دارم لااقل مراکز مردمی پای کار بیایند و این کارهای زمین مانده را دست بگیرند. البته ساختارهای اداری نیز محدودیت‌هایی دارند اما نباید بهانه باشد که کارها روی زمین بماند.

برنامه‌های فعالان جلسات خانگی در ماه رمضان 

در ادامه، سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گام اول انقلاب اسلامی متمرکز بر ایجاد ساختارها بود، اظهار کرد: در گام دوم، مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ مطالبه ایجاد حرکت عمومی را با موضوع راه‌اندازی جلسات خانگی و خانوادگی مطرح کردند و این موضوعی بود که تا آن زمان انجام نشده بود.

وی با ذکر اینکه جلسات خانگی قرآن در کنار هیئت‌های مذهبی ریشه در تاریخ ایران اسلامی دارد، ادامه داد: جامعه قرآنی عصر از سال ۹۰ در کشور و استان کار خود را با محوریت ایجاد و توسعه جلسات خانگی قرآن کریم آغاز به‌کار کرد و اولین کاری که انجام شد، شبکه‌سازی مردمی از نیروهای انقلابی و دغدغه‌مند و مؤمن بود. 

میراحمدی بیان کرد: در مجموع ۱۴ اقدام جامعه قرآنی عصر به‌صورت چراغ‌خاموش و بدون ارایه آمار و اطلاعات انجام شد اما از سال ۹۷ به بعد و به‌ویژه در راستای مطالبات مقام معظم رهبری، تغییری در رویکردها صورت گرفت و طرح‌هایی به اجرا درآمد که مهم‌ترین آن طرح جلسات خانگی قرآن بود.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌های استان این شبکه گسترده و میزهای مختلف جلسات خانگی، مساجد، دانشجویی، دانش‌آموزی، شبکه‌سازی، روابط عمومی و ... راه‌اندازی شده است که در سه سال اخیر، طرح «ستاره‌های زمین» اجرایی شد و سال قبل استان ما رتبه سوم را با مشارکت یک‌هزار و ۷۱ خانواده در این طرح کسب کرد. این استان همچنین در حوزه شبکه‌سازی و ساختار سازی تشکیلاتی مبتنی بر منظومه فکری رهبر انقلاب فعالیت‌های مختلفی داشته است.

این مدرس دانشگاه در استان بیان کرد: امسال طرح «ستاره‌های زمین» در ۲ لایه شامل حرکت عمومی مردم و ساختار تشکیلاتی جامعه قرآنی عصر اجرایی می‌شود؛ در طی ۲ سال گذشته ۷۰۰ مربی اختصاصاً برای جلسات خانگی قرآن تربیت شدند.

میراحمدی در خصوص انتظارات فعالان جامعه قرآنی عصر از شورای فرهنگ عمومی، بیان کرد: این مطالبه را داریم که ائمه جمعه شهرستان‌ها نشستی با اعضای فعال شبکه نشستی داشته باشند تا انگیزه‌ای برای ادامه کار و مانایی در این عرصه باشد. اگر به نیروهای فعال در کف میدان توجه شود قطعاً آثار و نتایج بهتری در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین از صدا و سیما، آموزش‌وپرورش، اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی انتظار می‌رود مانند گذشته برای انتشار محتوای طرح‌های جامعه قرآنی عصر در میدان به ما کمک کنند. همه لایه‌های اجتماع قرار است اجراکننده طرح مسطورا باشند که فعالان جامعه قرآنی عصر نیز در این عرصه فعال خواهد بود.

میراحمدی گفت: پیشنهاد می‌شود در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان با یک کار نمادین، اقدام به ثبت‌نام جلسات خانگی قرآن کریم در مصلی‌های نماز جمعه سراسر استان داشته باشیم که به‌نظرم بسیاری از افراد متدین استقبال خواهند کرد؛ همچنین از ائمه جمعه سراسر استان تقاضا می‌شود که موضوع جلسات خانگی را در خطبه‌ها مورد تأکید قرار دهند.

برگزاری جزءخوانی در مصلی شهرکرد 

در پایان، فرج‌الله فرهادی، قائم‌مقام صدا و سیمای استان در خصوص برگزاری محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد، اظهار کرد: یک جلسه با مسئولان تبلیغات اسلامی برای این موضوع داشتیم که اعلام کردند قادر به تأمین هزینه این برنامه نیستند.

وی ادامه داد: طی امروز و فردا جلسه دیگری را برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌شود که برنامه جزءخوانی در مصلی شهرکرد و پخش زنده از شبکه جهان‌بین حتماً برگزار شود.

انتهای پیام
captcha