نکاتی برای موفقیت در سطوح بالای مسابقات قرآن
کد خبر: 4186203
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
مرتضی مختاری تشریح کرد:

نکاتی برای موفقیت در سطوح بالای مسابقات قرآن

ناظر فنی مرحله نهایی بخش آوایی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، تفاوت سطح تلاوت‌ها در مرحله غیر حضوری و ارسال اثر با مرحله حضور در صحن مسابقات را حاصل بی‌توجهی به چند نکته دانست.

مختاریمرتضی مختاری از استان مرکزی، ناظر فنی مرحله نهایی بخش آوایی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره سطح تلاوت و اجرای حفاظ تا شب گذشته 14 آذرماه گفت: تمامی راه‌یافتگان از مرحله استانی مسابقات به مرحله کشوری مؤظف بودند تا طبق اسلوبی مشخص، فایل‌های تلاوت خود را ارسال کنند. این مرحله، مقدماتیِ کشوری نام گرفت و نوعی غربالگری بود. یک ماه پیش آن آثار با حضور همین اعضا که هم‌اکنون داوران مرحله نهایی هستند، طی 10 روز بررسی شد و با توجه به کیفیت خوب آثار مرحله غیر حضوری انتظار داشتیم در مرحله حضوری اجراهای بهتری را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم و قابل تأمل آن است که اگر بین تلاوت‌های آن مرحله غیر حضوری با این مرحله حضوری و اجرای زنده در سالن مسابقات و در برابر چشمان ناظران مقایسه‌ای داشته باشیم، تقریباً تلاوت‌ها افت کرده است. قاری به دلیل زنده‌خوانی و استرس حاصل از آن نتوانسته است، همه توانمندی خود را به نمایش بگذارد.

این فعال قرآنی افزود: بخش صدور و کنترل کارنامه را به عهده دارم و شاهد بودم که متسابقی نسبت به دوره مقدماتی چهار نمره کمتر دریافت کرده بود. به عنوان فردی که سه دهه فعالیت قرآنی داشته‌ام، نظر خود را می‌گویم که متاسفانه فضایی برای ارائه محفوظات در اغلب استان‌ها برای حفاظ و تلاوت قاریان مهیا نیست. حتی قاری و حافظ ممکن است در طول سال در یکی، دو محفل اجرا داشته باشد، اما در برخی استان‌ها مانند تهران، اصفهان، خراسان رضوی، زمینه تلاوت بیشتر است.

مسابقات قرآن

مختاری تصریح کرد: این افراد به دلیل تمرین کمتر در چنین صحنه‌هایی دچار لکنت و تپق می‌شوند. داوران مسابقات بسیار دقیق هستند و در این سطح در هر بخش دو داور قضاوت دارند و میانگین این دو داور نمره اصلی است. علت دوم این است که متسابق در مراحل پائین‌تر با این روند داوری مواجه نبودند و عموماً در برابر داورانی با سطوح متوسط‌تر مسابقه دادند.

وی اظهار کرد: مطالعه دقیق آئین‌نامه مسابقات و ارتباط مستمر با اساتید مبرز کشور حتی اگر این ارتباط مجازی باشد، بسیار کمک‌کننده است. تلاوت خود را در معرض قضاوت قرار دهند تا در مسابقاتی در این سطح غافلگیر نشوند.

مختاری در ادامه به استقبال مردمی خراسان شمالی از  این رویداد کشوری اشاره کرد و افزود: مشاهده این جمعیت برای من لذت‌بخش است. این عزیزان چنین فرصتی که تلاوت درجه یک را شنوا باشند، غنیمت شمرده‌اند و با استقبال‌شان نشان دادند که قدردان این لحظات هستند. این کودکان و نوجوانان بجنوردی، قطعاً با مشاهده این نخبگان قرآنی، به دنبال فراگیری حفظ و قرائت قرآن خواهند رفت تا ان‌شاءالله ارزش‌های قرآن در جامعه حاکم شود.

وی در پایان تأکید کرد: ضمن قدردانی از زحمات و مهمان‌نوازی خوب استان خراسان شمالی و شهر بجنورد باید از برنامه‌ریزی دقیق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف که پیش از آغاز روزهای مسابقات، اسامی و جدول زمان‌بندی دقیق اجراهای هر یک از متسابقان تعیین شده بود، سخن گفت، این کار بزرگی است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

یادآور می‌شود، رقابت‌های مرحله نهایی بخش آوایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش آقایان و بانوان تا 18 آذرماه در بجنورد ادامه دارد.

همچنین، خبرگزاری ایکنا در راستای تسهیل در امر اطلاع‌رسانی به مخاطبان قرآنی، اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه با متسابقان و کارشناسان قرآنی در پرونده‌ای مستقل به اخبار این رویداد بزرگ قرآنی پرداخته است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha