محافل؛ حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی در مدارس
کد خبر: 4185944
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

محافل؛ حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی در مدارس

هم‌زمان با هفته قرآن و عترت(ع) مدارس، محفل قرآنی «آوای آسمانی» با شعار هم‌نوا با قرآن، هم‌صدا با غزه در شهرکرد برگزار شد و شرکت‌کنندگان بر نقش مهم محافل قرآنی در جذب دانش‌آموزان و ایجاد انس دائمی با قرآن تأکید کردند.

تجلیل از حافظان قرآن

هم‌زمان با هفته قرآن و عترت(ع) مدارس، رویداد قرآنی «آوای آسمانی» با شعار «هم‌نوا با قرآن، هم‌صدا با غزه» روز گذشته، ۱۳ آذرماه با حضور جمعی از دانش‌آموزان مدارس هیئت امنایی و غیردولتی ناحیه یک شهرستان شهرکرد در مسجد باقرالعلوم(ع) این شهر برگزار و ۳۰ دانش‌آموز قرآنی دختر و پسر تجلیل شدند. 

تلاوت قرآن توسط دانش‌آموزان، اجرای مداحی و سرود حماسی به یاد شهدای غزه از جمله بخش‌های این برنامه بود که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خانی، معاون اداره‌کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش استان و تجلیل از دانش‌آموزان همراه شد. برگزاری این رویداد قرآنی فرصتی شد تا با برخی مسئولان و نیز برخی دانش‌آموزان فرهیخته قرآنی درباره بایسته‌های فعالیت‌های قرآنی و وضعیت این حوزه در مدارس گفت‌وگو کنیم.

عبدالرضا خسروی، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رویداد «آوای آسمانی» به مناسبت هفته دوم آذرماه و با نام هفته قرآن و عترت برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این برنامه، قرائت قرآن توسط ۲ قاری نوجوان اجرا شد، همچنین اجرای گروه تواشیح دانش‌آموزان دارالقرآن شهر بن و اجرای سرود غزه توسط دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی ولیعصر(عج) فرخشهر از دیگر بخش‌های برنامه آوای آسمانی است.

وی ادامه داد: بنا داشتیم در این برنامه از تمامی دانش‌آموزان حافظ قرآن از یک تا ۳۰ جزء تجلیل کنیم اما با توجه به اینکه بالغ بر ۳۰۰ دانش‌آموز حافظ یک جزء در مدارس داریم، تصمیم بر آن شد که حافظان ۲ جزء به بالا تجلیل شوند که ۳۲ دانش‌آموز را شامل می‌شود.

برنامه‌های هفته قرآن و عترت مدارس 

یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در هفته قرآن و عترت، رویداد آوای آسمانی ناظر بر محفل قرآنی با حضور دانش‌آموزان مدارس غیردولتی و هیئت امنایی در تمامی این مدارس برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه متمرکز محوری این رویداد با حضور جمعی از دانش‌آموزان شهرکرد امروز با میزبانی مدرسه موعود در مسجد باقرالعلوم(ع) برگزار و از بالغ بر ۳۰ دانش‌آموز قرآنی این مدارس تجلیل شد. 

وی در خصوص دیگر برنامه‌های هفته قرآن و عترت، ادامه داد: آغاز مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن دانش‌آموزی را در این هفته شاهد هستیم که در دو بخش آوایی و پژوهشی در حال برگزاری است و دانش‌آموزان برگزیده برای اعزام به مرحله شهرستانی مشخص می‌شوند.

اروجی تجلیل از دانش‌آموزان و فرهنگیان فعال قرآنی مدارس در مناطق آموزش و پرورش استان را در این هفته یادآور شد و توضیح داد: این محافل قرآنی با محوریت مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش در تمامی مدارس برگزار می‌شود که برگزیدگان مسابقات قرآن سال گذشته و همچنین فعالان هیئت‌های مذهبی تجلیل خواهند شد.

این چهره قرآنی استان تصریح کرد: نزدیک به ۱۵۰۰ متر سجاده برای نمازخانه‌های مدارس استان تهیه شده که همزمان با هفته قرآن و عترت در مدارس مناطق محروم توزیع می‌شود. تهیه و نصب عکس‌نوشته‌هایی با موضوع نماز در ادارات آموزش و پرورش و تجهیز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های پیش‌رو است.

آموزش و پرورش؛ بستر مطلوب فعالیت‌های قرآنی 

ذوالفقار علیخانی، قاری ممتاز استان و رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ایجاد فضای خدمتگزاری و فعالیت برای کارهای قرآنی در جامعه بسیار مهم است، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش‌های عمومی و رسمی هم از حیث محتوا و هم معلمان تخصصی و هم فضای برنامه‌ریزی رسمی، فرصت بسیار مغتنمی برای آموزش قرآن کریم است.

وی ادامه داد: مسابقات قرآن هر سال در حجم بسیار بالایی در سطوح مختلف برگزار می‌شود و فضای مطلوبی برای انس دانش‌آموزان با مصحف شریف و شناسایی استعدادهای قرآنی است. بااینحال باید گفت که در جامعه اسلامی حق قرآن آن‌گونه که باید ادا نمی‌شود و باید بسیار بیشتر از اینها در بین همه اقشار جامعه و معلمان، اولیا و دانش‌آموزان جا باز کند. 

علیخانی برپایی محافل قرآنی را در سطح مدارس مهم ارزیابی و تصریح کرد: وقتی یک استاد قاری با حافظ و نیز قاریان و حافظان نوجوان از بین دانش‌آموزان به تلاوت در این محافل می‌پردازند، قطعاً اثرگذار خواهد بود زیرا قرآن فی نفسه جاذب و گیرا است و امیدواریم برپایی این دست رویدادها در سطح مدارس حتی‌الامکان افزایش یابد و تقویت شود.

نقش محافل قرآنی در ایجاد فضای قرآنی 

سمیه کاظمی، حافظ کل و مربی قرآن که دختر نوجوان خود را برای تجلیل در این برنامه همراهی می‌کرد به خبرنگار ایکنا گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخیر شاهد پیگیری و اهتمام بهتر مدارس در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان هستیم اما به نظر می‌رسد باید برای مسابقات قرآن و دانش‌آموزان قرآنی فعال در این عرصه ارج بیشتری نهاده شود و بیشتر تشویق شوند.

وی مقوله تشویق را از اصلی‌ترین مؤلفه‌های پیشرفت نوجوانان دانست و ادامه داد: بنده وقتی پیگیر ثبت‌نام قرآن‌آموزانم برای مسابقات قرآن می‌شوم آنها می‌گویند ما سال گذشته نیز شرکت داشتیم و مقام آوردیم اما جایزه نگرفتیم و از ما تقدیر نکردند لذا این موضوع باعث دلسردی و کاهش انگیزه دانش‌آموزان می‌شود. 

این مربی قرآن، برپایی محافل قرآنی بزرگ و برجسته را حلقه مفقوده در مدارس مطرح کرد و توضیح داد: این محافل به‌ویژه اگر با تشویق و تجلیل دانش‌آموزان قرآنی همراه باشد، یقین بدانید اثرگذار خواهد بود؛ این محافل باید در هر ماه یک بار برگزار شود تا کلام وحی در ذهن دانش‌آموزان پررنگ شود. 

کاظمی افزود: تصور کنید اگر نظیر این محافلی که امروز شاهدش باشیم چند بار در طول سال تحصیلی برگزار شود، آیا تأثیر مطلوب خود را نخواهد داشت؟ دانش‌آموزان فعال قرآنی در این محافل باید نقش و مسئولیت بر عهده بگیرند و وقتی آنان ببینند که در مرکز توجه قرار دارند، خودشان جذب خواهند شد. اما اگر اهمیتی به قابلیت آنان در حوزه قرآنی داده نشود کم‌کم انگیزه خود را از دست می‌دهند.

این حافظ کل قرآن کریم نقش خانواده‌ها را نیز مهم ارزیابی و تصریح کرد: انتظار داریم که این دست برنامه‌ها ادامه‌دار باشند و امروز شاهدیم که نوجوانان ما که با مدیران خود به این محفل آمده‌اند تا تشویق شوند، تا چه میزان هیجان‌زده و خوشحالند.

مادر زهرا مولوی از مدرسه حضرت زهرا(س) شهرکرد در پایان گفت: خانواده در قرآنی بار آمدن فرزندان نقش کلیدی را دارد و پس از آن، مدارس نیز باید بتوانند حال و هوای قرآنی را ایجاد کنند. بنده به لطف خدا و مدد قرآن تلاش کرده‌ام اعضای خانواده را به حفظ تشویق کنم لذا همسرم تا کنون به حفظ ۲۰ جزء نائل شده است، همچنین دخترم پنج جزء را تا کنون حفظ کرده و دختر کوچکترم نیز مشغول حفظ جزء ۳۰ است. 

جذب دانش‌آموزان با برپایی محافل قرآنی 

در ادامه، مریم احمدی، دانش‌آموز حافظ پنج جزء و قاری موفق از مدرسه علامه امینی با اشاره به اینکه بنده مشغول فراگیری قرائت و حفظ قرآن هستم، اظهار کرد: بیشتر در برنامه صبحگاه مدرسه فرصت تلاوت را پیدا می‌کنم و به نظرم برنامه‌های قرآنی مدرسه ضعیف است و می‌تواند بسیار بهتر باشد. 

وی ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم که فضای قرآنی مدارس تقویت شود و مشابه محفل امروز را در مدارس بیشتر شاهد باشیم؛ بنده گاهی در مدرسه تمرین می‌کنم و برای دوستانم قرآن می‌خوانم که آنان نیز دوست دارند.

احمدی تصریح کرد: به نظرم جا دارد مبلغان و قاریان و حافظان قرآن در مدارس حضور پیدا کنند و برنامه‌های قرآنی برای دانش‌آموزان بیشتر شود زیرا مطمئنم که استقبال می‌شود و دانش‌آموزان به سمت قرآن جذب خواهند شد.

این دانش‌آموز قرآنی تصریح کرد: بنده با تشویق خانواده به حفظ قرآن می‌پردازم و اگر پدر و مادرم توجه نداشتند و از چهار سالگی مرا با این عرصه آشنا نمی‌کردند، به این موفقیت نمی‌رسیدم. پدر و مادر پشتیبان بنده هستند و هرگاه احساس خستگی کنم مرا کمک می‌کنند تا با انگیزه به کار ادامه دهم.

احمدی با اشاره به اینکه حفظ قرآن باعث موفقیت بنده در درس‌ها نیز می‌شود، توضیح داد: حفظ باعث تقویت حافظه می‌شود و بنده از تلاوت قرآن آرامش زیادی کسب می‌کنم بنابراین به دوستانم توصیه می‌کنم که به عرصه حفظ وارد شوند.

فاطمه میرعبداللهی، دانش‌آموز حافظ قرآن از مدرسه علامه امینی شهرکرد با اشاره به اینکه با تشویق خانواده وارد حفظ شدم و ادامه مسیر برایم لذت‌بخش بود و با علاقه ادامه می‌دهم، اظهار کرد: مادرم پشتیبان بنده در حفظ قرآن است.

وی در خصوص فضای قرآنی مدرسه، ادامه داد: در مدرسه به‌جز تلاوت قرآن در صبحگاه برنامه خاص دیگری را شاهد نیستیم و درس قرآن نیز بیشتر با هدف نمره خوانده می‌شود و به‌نظرم باید انگیزه‌ای در دانش‌آموزان برای گرایش به سمت قرآن ایجاد شود.

عبداللهی گفت: جا دارد که محافل قرآنی با حضور اساتید قرآن در مدارس بیشتر شود تا شاهد جذب دانش‌آموزان باشیم.

انتهای پیام
captcha