نخستین مسجد بدون نیاز به انرژی فسیلی در امارات ساخته می‌شود
کد خبر: 4185864
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

نخستین مسجد بدون نیاز به انرژی فسیلی در امارات ساخته می‌شود

کار ساخت نخستین مسجد بدون نیاز به انرژی فسیلی در شهر مصدر در ابوظبی امارات سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از زاویه، ساخت یک مسجد با انرژی خالص صفر قرار است سال آینده در شهر مصدر در ابوظبی آغاز شود. محمد البریکی، مدیر اجرایی توسعه پایدار در شهر مصدر در  گفت: ما چندین پروژه انرژی خالص صفر را طراحی کرده‌ایم. اما طراحی این مسجد برای ما و شخص من اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌ویژه  اینکه در جریان کنفرانس آب و هوایی امارات COP28 آن را اعلام می‌کنیم.
وی افزود: این مسجد بیش از یک محل تجمع، یک مرکز اجتماعی، یا یک مکان عبادت خواهد بود و مردم را به سفری فرهنگی، معنوی و زیست محیطی می‌برد و به عنوان نمادی قدرتمند از تعهد انسان به عنوان خلیفه الهی مسئول بر روی زمین عمل می‌کند. این مسجد هدیه ما به جامعه است.

این سازه 2349 متر مربعی با ظرفیت 1300 نمازگزار 100 درصد انرژی مورد نیاز خود را در طول یک سال با استفاده از 1590 متر مربع پنل‌های خورشیدی در محل تولید می‌کند.

مصدر امیدوار است با طراحی نوآورانه‌ای که حفاظت از محیط زیست را با میراث فرهنگی و مکان‌های اجتماعی ترکیب می‌کند، استاندارد صنعتی جدیدی برای عبادتگاه‌ها در منطقه ایجاد کند.

لوتز ویلگن، رئیس طراحی شهر مصدر می‌گوید: آسیب کمتر به زمین و کمک به دیگران در انجام همین کار، ضربان قلب شهر مصدر است. کل انرژی مورد نیاز مسجد با استفاده از طراحی ویژه معماری آن  35 درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: حفظ وجهه زیست‌محیطی در یک مسجد، چالشی منحصر به فرد بود که ما مفتخر به انجام آن هستیم. پس از ماه‌ها همکاری و مشاوره، طرحی ایجاد کردیم که زیبایی، اهمیت فرهنگی، عملکرد و پایداری را به‌طور یکپارچه در خود دارد.

طراحی مسجد با مجموعه‌ای از پنجره‌های روی پشت بام اجازه می‌دهد تا  مسجد با نور طبیعی آبشاری روشن شود.

ویلگن افزود: طراحی مسجد یک سیستم تهویه طبیعی ایجاد می‌کند که تهویه مطبوع را در فصول سرد و گرم فراهم می‌کند.

این پروژه، مانند پروژه‌های دیگر، از روش‌های کارآمد دفع زباله‌های ساختمانی بهره می‌برد و از مواد محلی و بازیافتی تا جایی که ممکن است برای کاهش هزینه‌ها و ردپای کربن استفاده می‌کند. تجهیزات مخصوص آب، محوطه‌سازی مقاوم در برابر خشکسالی و استفاده از آب بازیافتی برای آبیاری، مصرف آب را تا 55 درصد کاهش می‌دهد.

مسجد جدید امارات یکی از چندین پروژه انرژی صفر خالص در شهر مصدر است که سال 2025 تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha