نمایش دستاوردهای مراکش در بهینه‌سازی مصرف انرژی مساجد
کد خبر: 4099787
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

نمایش دستاوردهای مراکش در بهینه‌سازی مصرف انرژی مساجد

در جریان فعالیت‌های بیست و هفتمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی در شرم‌الشیخ، تجربه مراکش در زمینه بهره‌وری انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد به نمایش درآمد.

به گزارش ایکنا به نقل از هسپرس، خدیجه الزهیدی، رئیس اداره تجهیزات وزارت اوقاف و امور اسلامی طی رویدادی که در غرفه مراکش در کنفرانس آب‌وهوا برگزار شد، به معرفی برنامه بهینه‌سازی انرژی در مساجد این کشور پرداخت.

به گفته وی این اقدام در چارچوب یک ‌چشم‌انداز ملی و در راستای حفاظت از محیط‌ زیست و توسعه پایدار صورت گرفته است.

الزهیدی خاطرنشان کرد: وزارت اوقاف به عنوان متولی اماکن عبادت در کشور، یکی از اولین سازمان‌هایی است که در راستای تحقق این چشم‌انداز اقدام کرده است.

به گفته وی تأمین حداکثر شرایط آسایش، ایمنی و امنیت در اماکن مذهبی و ارائه خدمات مناسب برای همه ذی‌نفعان مهم‌ترین اهداف برنامه وزارت اوقاف مراکش در بخش مدیریت مصرف انرژی در مساجد بوده است.

الزهیدی تصریح کرد: برای اجرای بهینه این برنامه، پیش‌مطالعه‌ای با محوریت تحلیل بازده انرژی در مساجد انجام شد که نتایج آن نشان داد مصرف روزانه انرژی در مساجد مختلف از روزانه 2 کیلووات تا 110 کیلووات در نوسان است و مجموع مصرف روزانه در همه مساجد را که تعداد آن‌ها از 52 هزار مسجد فراتر می‌رود، به 320 کیلووات در روز و 115 هزار کیلووات در سال می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: هدف این برنامه دستیابی به صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف انرژی بوده است که با کاهش 12 کیلووات مصرف روزانه در مساجد سالانه حدود 46 هزار مگاوات در مصرف برق مساجد صرفه‌جویی می‌کرده است. از این رو امکان صرفه‌جویی 78 میلیون درهم در سال و جلوگیری از انتشار 24 هزار تن دی‌اکسید کربن در هوا فراهم شده است که تأثیر مثبتی بر محیط‌ زیست دارد.

الزهیدی اظهار كرد: این برنامه شامل دو بخش می‌شود که نخستین بخش شامل سرمایه‌گذاری برای تأمین تجهیزاتی از قبیل لامپ‌های کم‌مصرف و همچنین پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق برخی از مساجد بوده و دومین بخش نیز شامل آموزش‌هایی برای کارکنان و متولیان مساجد در زمینه روش‌های صرفه‌جویی در مصرف برق و نگهداری از تجهیزات بوده است.

به گفته این مسئول وزارت اوقاف مراکش، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و همچنین نصب پنل‌های خورشیدی تأثیر بسیار مثبتی در کاهش مصرف برق در مساجد داشته است. به‌ویژه اینکه بسیاری از مناطق مراکش در طول روز برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار دارند. از سویی شبکه‌های توزیع برق و سیم‌کشی موجود در مساجد نیز تعمیر شده است، اقدامی که تأثیر قابل‌ ملاحظه‌ای در کاهش مصرف برق در این اماکن داشته است.

تجربه مراکش می‌تواند از سوی دیگر کشورهای اسلامی که شرایط جغرافیایی مشابهی دارند، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha