مادر به‌صورت مستمر تربیت فرزندان را مدیریت کند
کد خبر: 4185507
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
حجت‌الاسلام تراشیون:

مادر به‌صورت مستمر تربیت فرزندان را مدیریت کند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه بهترین فرد برای تربیت فرزندان مادر است و مادر باید به‌صورت مستمر مدیریت و مربیگری تربیت فرزندان را عهده‌دار باشد، گفت: مادر باید به‌صورت مستمر حس مادری خود را به فرزندان انتقال دهد وگرنه خلأ تربیتی در آینده فرزندان تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون، استاد حوزه علمیه و مشاور خانواده در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 11 آذرماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان  اینکه بشر معاصر دچار بحران هویت است و نظام سلطه سرمایه‌داری مادی، بشر را به سمت بی‌هویتی بیشتر سوق می‌دهد، اظهار کرد: تمدن غربی مبتنی بر نظام مادی فاقد الگوی هویت‌بخش انسانی است.

وی اهل‌ بیت(ع) را والاترین الگوی معرفی شده توسط ذات اقدس الهی برای بشر دانست و ادامه داد: وجود مبارک صدیقه طاهره(س) از برترین الگو‌هایی است که برای کل بشر به‌ویژه بانوان می‌توان بدان اشاره کرد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در این برهه از پیچ مهم تاریخ بشر، شیاطین و شیطان‌صفت‌ها چشم طمع به جایگاه بانوان در نظام خلقت دارند، اظهار کرد: نقش بانوان در میان انسان‌ها نقشی محوری است که کسی را نمی‌توان جایگزین آن‌ها قرار داد.

هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین نقش مادری شود

وی گسترش هوش مصنوعی در زیست انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: هوش مصنوعی هیچ‌گاه نمی‌تواند نقش مادران و بانوان را آن‌گونه که شایسته جایگاه انسانی است ایفا کند، متأسفانه در جهان معاصر با اینکه مادران در خانه حضور دارند، فرزندان به‌نوعی بی‌مادر بزرگ می‌شوند و حضور مادر را در کنار خود حس نمی‌کند؛ گاهی اوقات مادر در محیط خانه است ولی چون زیست معاصر هویت اصیل را از او گرفته است، فرزندان آن احساس مادری را نسبت به مادران‌شان کمتر دارند.

تراشیون تصریح کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که دشمنان و نظام سلطه با ابراز‌های رسانه‌ای و جامعه‌پذیری می‌کنند، نگاه‌های حق‌بین و حق‌جو در جهان حضرت زهرا(س) را به‌عنوان الگوی متعالی حس می‌کنند و در بسیاری از کشور‌ها گرایش به الگوپذیری شخصیت‌هایی چون زهرای مرضیه در میان تحصیل‌کردگان و اهل مطالعه و تحقیق گسترش‌یافته است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه بهترین فرد برای تربیت فرزندان مادر است و مادر باید به‌صورت مستمر مدیریت و مربیگری تربیت فرزندان را عهده‌دار باشد و این به معنای خلع‌ید از پدران نیست، اظهار کرد: مادر باید به‌صورت مستمر حس مادری خود را به فرزندان انتقال دهد وگرنه خلأ تربیتی در آینده فرزندان تأثیرات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به انتقال مفاهیم توحیدی، الهی و نبوی در عنفوان کودکی تصریح کرد: حضور مستمر مادر در تربیت موضوعیت دارد؛ امروز جریان فکری در دنیا وجود دارد که می‌خواهد حضور مادران را در کنار فرزندان بی‌رنگ و کم‌خاصیت و بی‌اهمیت جلوه دهد.

ویژگی مردان شرور را بشناسیم

تراشیون در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نباید فرزندانمان را تنبل بار بیاوریم، گفت: بددهنی از ویژگی‌های مردان شرور است و براساس روایات اسلامی مرد باید لطافت‌ترین رفتار و کلام را با همسرش داشته باشد.

وی دست بر روی همسر و فرزندان بلند کردن و بخیل بودن را از دیگر ویژگی‌های مردان شرور توصیف کرد و افزود: مرد هوشمند، مردی است که برای زن و بچه‌اش به‌اندازه کافی هزینه کند و گشاده‌دستی سنجیده داشته باشد. گشاده‌دستی سنجیده گره‌های زندگی را باز می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت مردانی که به زنانشان سخت‌گیری می‌کنند را از دیگر ویژگی‌های مردان شرور دانست و یادآور شد: سخت‌گیری‌های اقتصادی، رفتاری و بداخلاقی‌ها زندگی را برای زن تنگ می‌کند و او را برای نقش‌آفرینی در بیرون از خانه و شغل و کار ترغیب می‌کند.

وی بیان کرد: مرد شرور همواره زنش را محتاج دیگران می‌کند و برای همسرش وقت نمی‌گذارد و نسبت به همسرش منع عاطفی دارد و به او محبت نمی‌کند؛ در محبت و ابراز عاطفه به همسر نباید بخیل بود؛ بخل در محبت زندگی را بی‌رنگ‌وبو و پر آسیب می‌کند و در واقع افراط‌وتفریط در محبت آسیب‌زاست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به نقش تربیتی حضرت زهرا(س) و خطاب‌های زیبا و دلنشین امیرالمؤمنین(ع) نسبت به زهرای مرضیه(س) اشاره کرد و ادامه داد: بانوان در محیط آرام و پرعاطفه می‌تواند به رسالت‌های تربیتی خود عمل کند.

زن قدرتمند حس آرامش به همسرش منتقل می‌کند

وی با بیان اینکه مرد قدرتمند، مردی است که خانواده، همسر و فرزندانش از وجود او آرامش می‌گیرند، اظهار کرد: زن قدرتمند، زنی است که همانند صدیقه طاهره زهرای مرضیه(س)، وقتی همسرش علی(ع) وارد خانه می‌شدند و به زهرا(س) می‌نگریست همه سختی‌های طول روز را فراموش می‌کردند و زن قدرتمند، زنی است که بتواند حس آرامش را به همسرش منتقل کند.

تراشیون با تأکید بر اینکه قدرتمندترین فرد کسی است که در مقابل تندی و بداخلاقی طرف مقابل آرامش را حفظ کرده، بتواند در وجود همسرش نفوذ کند، یادآور شد: استمرار تربیت بسیار مهم است و انسان تا زمانی که نفس می‌کشد نیازمند تربیت است و رویکرد‌های تربیتی را نمی‌توان با عجله اجرا کرد.

انتهای پیام
captcha