فعالیت مؤسسات قرآنی در مهد و پیش‌دبستانی تسهیل‌ شود
کد خبر: 4183360
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
کریم‌نژاد:

فعالیت مؤسسات قرآنی در مهد و پیش‌دبستانی تسهیل‌ شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مازندران با اشاره به فعالیت مؤسسات قرآنی در دایر کردن مهد و پیش‌دبستانی و ضرورت اخذ مجوز فعالیت از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: امیدواریم با همراهی دستگاه‌های نظارتی و ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، راهکاری حقوقی به منظور تسهیل‌ فعالیت در این دو مقطع فراهم شود.

بهروز کریم‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مازندران

بهروز کریم‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مازندران در گفت‌وگو با ایکنا با ابراز گلایه از مشکل و معضل مؤسسات قرآنی در زمینه فعالیت در بخش پیش‌دبستانی و مهدهای قرآنی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین منابع مالی مؤسسات قرآنی، برگزاری دوره‌هایی ویژه نونهالان در گروه سنی سه‌ سال‌ونیم تا شش سال است که بخش اعظمی از هزینه‌های جاری مؤسسه و حق‌الزحمه مربیان را از این طریق پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: اما با توجه به بخشنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تمامی مؤسسات قرآنی اعم از دارندگان مجوز از وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی موظف به دریافت مجوز از این سازمان و مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی این سازمان به نشانی eservices.smttk.gov.ir هستند تا دوره‌های مهد و پیش‌دبستانی خود را با نظارت و ارزیابی این سازمان انجام دهند، نوعی مانع‌تراشی برای فعالیت مؤسسات قرآنی است.

کریم‌نژاد اضافه کرد: در این راستا اتحادیه هر استان می‌تواند به عنوان مؤسسه معین آموزش و پرورش وارد عمل شود و چون اشراف کامل به توانمندی مؤسسات سطح استان مربوطه دارد، طی تعاملی، مؤسسات دارای ظرفیت را معرفی کند و یا اینکه تعدادی مؤسسه و خانه قرآن در سطح استان‌ها به عنوان مؤسسات معین در این راستا معرفی شوند.

مدیرعامل اتحادیه مازندران با ابراز گلایه از اینکه چرا باید مؤسساتی که دارای مجوز هستند، دوباره برای کسب مجوز از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت اقدام کنند، اظهار کرد: در این صورت بیش از 90 درصد مؤسسات قرآنی که رویکرد فعالیت‌هایشان برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویج فرهنگ انس با قرآن در سطح جامعه بوده است به دلیل از دست ندادن منبع مالی حداقلی مؤسسه به این سمت گرایش پیدا خواهند کرد و از فعالیت‌های اصلی موسسات قرآنی دور خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان چند جلسه با مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاون آموزش ابتدایی استان به منظور بررسی راهکارهای حقوقی و حل این موضوع داشتیم، ادامه داد: اگر دستگاه‌های ناظر چون ارشاد و تبلیغات اسلامی استان‌ها با اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها پای کار بیایند، قطعا این موضوع برای مؤسسات قرآنی با راهکاری قانونی حل می‌شود تا در فرایند اخذ مجوز از سازمان تعلیم و تربیت گرفتار نشوند.

کریم‌نژاد تصریح کرد: امیدواریم با تعامل بیش از پیش دستگاه‌های ناظر و متولی امور قرآنی برای این موضوع نیز تصمیماتی مناسب اخذ شود تا شاهد رونق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآنی باشیم نه اینکه با مجموعه اقداماتی جهت فعالیت آنها را صرفا در برگزاری دوره‌های مهد و پیش‌دبستانی خلاصه کنیم.

وی تأکید کرد: در سطح استان 14 هزار و 700 نوآموز پیش‌دبستانی داریم. همچین بیش از 300 مؤسسه در مازندران دارای پروانه فعالیت هستند که بخش اعظمی از آن مهد و پیش‌دبستانی قرآنی دارد.

انتهای پیام
captcha