نمونه‌سؤال‌های تدبری از پیام‌ها و قطعات منتخب قرآنی
کد خبر: 4173787
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

نمونه‌سؤال‌های تدبری از پیام‌ها و قطعات منتخب قرآنی

کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی به منظور دریافت راحت‌تر مهارت تدبر در آیات توسط آموزگاران، نمونه سؤال‌های تدبری از پیام‌ها و قطعات منتخب قرآنی را طراحی کرده است.

سؤال‌های تدبری از پیام‌ها و قطعات منتخب قرآنی

به گزارش ایکنا، رضا نباتی، از مؤلفان کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش و کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی با توجه به طرح نظریه «جمله، واحد تربیت و یادگیری قرآن کریم» و تمرکز بر «جمله» و «قطعه» در آموزش کتاب‌های درسی قرآن، در قالب جدیدترین پست وبلاگ خود به ‌نام «فرهنگ آموزش عمومی قرآن کریم» به نشانی http://quran-edu.blogfa.com/post/806، نمونه سؤال‌های تدبری از پیا‌م‌ها و قطعات منتخب قرآنی را مطرح کرده است. متن این پست در ذیل آمده است؛

«با توجه به طرح نظریه «جمله، واحد تربیت و یادگیری قرآن کریم» و تمرکز بر «جمله» و «قطعه» در آموزش کتاب‌های درسی قرآن دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه، ۱۸ سؤال زیر، نمونه‌ای از پرسش‌های تدبری است که معلمان اعم از آموزگاران و دبیران قرآن می‌توانند از دانش‌آموزان سؤال کرده و به امر کسب مهارت تدبر در آیات، به ایشان یاری رسانند.

ضمن تقدیم نمونه سؤال‌های تدبری زیر، از آموزگاران و دبیران قرآن درخواست می‌شود به جای هرگونه توضیح و سخنرانی درباره پیام‌ها و قطعات منتخب قرآنی، با طرح اینگونه سؤال‌ها و دادن فرصت جواب به ایشان، زمینه گفت‌وگو را فراهم کرده و به کسب مهارت تدبر دانش آموزان در قرآن کمک کنند.

معلمان به این طریق رفته‌رفته به توانایی دانش‌آموزان با بیان مطالب و پاسخ‌های عمیق‌تر و دقیق‌تر پی برده و معجزه یادگیری را به چشم خود خواهند دید.

ملاک سنجش موفقیت معلم در میزان مشارکت دانش آموزان در مباحث است و نه در محتوای پاسخ ایشان؛ لذا همکاران تا حد امکان از جمع‌بندی پایانی مباحث خودداری کنند تا در فرصت‌های مقتضی دیگر نیز امکان بیان مطالب جدیدتر فراهم باشد.

نمونه سؤال‌های تدبری در پیام‌ها و قطعات منتخب قرآنی:

  1. در این جمله / قطعه، معنای چه کلمه‌ها / ترکیب‌ها‌یی را می‌دانید؟
  2. هر یک از این کلمه‌ها / ترکیب‌ها چه ارتباطی با ترجمه آن دارند؟
  3. این کلمه‌ها و ترکیب‌ها چه کلمات دیگری را به یاد شما می آورند؟ (هم خانواده، مترادف و متضاد)
  4. این قطعه، از چند جمله تشکیل شده است؟
  5.  آیا می‌توانی به زبان و ادبیات خودتان ترجمه جمله (هر جمله در قطعه) را بگویید؟
  6. جمله / قطعه مورد نظر به چه موضوعاتی اشاره دارد؟
  7. از توجه به این جمله / قطعه چه نتایجی را می توان به دست آورد؟
  8. این جمله / قطعه چه پیامی برای زندگی امروز ما دارد؟
  9. چگونه می‌توانیم مفاهیم و معارف این جمله/ قطعه را در زندگی خود محقق کنیم؟
  10. چگونه می‌توانیم پیام این جمله/ قطعه را در جامعه ترویج دهیم؟
  11. آیا در زمینه پیام این جمله/ قطعه تجربه زیسته‌ای به خاطر دارید؟
  12. عواقب ترک عمل به این جمله/ قطعه را بیان کنید.
  13. این جمله/ قطعه کدام نظریه‌ها را تأیید یا رد می‌کند؟
  14. وضعیت جامعه را نسبت به عمل به این جمله / قطعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  15. ارتباط این جمله/ قطعه با آیات و جملات قبلی و بعدی چیست؟
  16. با مراجعه به مراجع معتبر، شأن نزول این جمله/ قطعه را بیان کنید.
  17. درباره کدام بخش از این جمله/ قطعه ابهام یا پرسش دارید؟
  18. آیا می‌توان از ترکیب مفهوم این جمله / قطعه با احادیث و روایات، نتایج جدیدتری را به دست آورد؟

موفقیت یکایک استادان عزیز قرآن در ترویج فرهنگ آموزش تدبر در قرآن کریم را از خدای رحمان خواهانیم».

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ - ۲۲:۵۶
0
2
بسیار عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ - ۲۳:۰۲
0
2
تدبر یک روش است. لذا باید آن را به دانش آموزان یاد داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ - ۲۳:۰۳
0
2
لطفا از این سوال ها برای آموزش پیام های قرآنی به دانش آموزان استفاده کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۲۶
0
2
از خبرگزاري ايكنا تشكر مي شود.
captcha