دفاع مقدس مکتب جهادی است
کد خبر: 4170079
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
استاندار خراسان‌جنوبی:

دفاع مقدس مکتب جهادی است

جواد قناعت با بیان اینکه دفاع مقدس، یک فرهنگ و مکتب جهادی است، گفت: مهم‌ترین ویژگی دفاع مقدس معنوی بودن آن است چرا که از آغاز تا پایان جنگ نصرت الهی و امداد غیبی را می‌توان مشاهده کرد.

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، امروز ۲۹ شهریورماه در مراسم سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» خراسان جنوبی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد اظهار کرد: یکی از خصوصیات دفاع مقدس آرمان خواهی آن بود که جنگ را تبدیل به فرهنگ کرد.

وی تجلیل از رزمندگان، ایثارگران و پیشکسوتان جهاد و مقاومت با محوریت همسرانشان را امری پسندیده دانست و افزود: چنانچه در دفاع مقدس مردان و بزرگانی توانستند در جبهه خوب بدرخشند چون زنان فداکار همراه و همسویی در پشت جبهه داشتند.

وی با اشاره به نقش مادران در پشتیبانی از جنگ تصریح کرد: اگر جوانان کشور با خیال راحت و آسودگی خاطر هشت سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند نیز به این خاطر بود که مادرانی فهمیده، فهیم و همراه با اصول نظام داشتند.

قناعت به بیان ویژگی‌هایی از هشت سال جنگ تحمیلی در ایران پرداخت و گفت: ماهیت جنگ تلخ و سخت است، خونریزی، کُشت و کشتار دارد؛ پس ناپسند و ناخوشایند بوده لذا تقدسی ندارد. دفاع مقدس، یک فرهنگ و مکتب جهادی بوده و مهم‌ترین ویژگی دفاع مقدس معنوی بودن آن است چرا که از آغاز تا پایان جنگ نصرت الهی و امداد غیبی را می‌توان مشاهده کرد.

استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: وقتی کشوری مورد حمله قرار گیرد بحث دفاع پیش می‌آید لذا دفاع هشت ساله ملت ما در برابر جنگ تحمیلی به خاطر ویژگی‌های منحصر به‌فرد و استثنایی، نورانیت و معنویت داشته پس نام و عنوانی جز دفاع مقدس زیبنده آن نیست و مهم‌ترین ویژگی دفاع مقدس معنوی بودن آن است چراکه از آغاز تا پایان جنگ نصرت الهی و امداد غیبی را می‌توان مشاهده کرد.

قناعت گفت: اینکه یک نظام نوپا بدون هیچ تجهیزات نظامی در برابر کشوری همچون عراق که از هر سو حمایت مالی، سیاسی و اقتصادی می‌شد ایستاد و به پیروزی رسید چیزی جز نصرت الهی نبود.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان ایران یک کشور تازه انقلاب شده بود که ۳۰ گروهک در داخل آن به دنبال تجزیه‌طلبی بودند و ارتش انسجام لازم را نداشت، حتی سپاه هم تشکیل نشده بود اما عراق به مراتب از ایران قوی تر وارد عمل شد پس از لحاظ ارزیابی‌ها نظام برتری با ارتش صدام بود اما آنچه ملت ایران را در جنگ هشت ساله نگه داشت تا یک وجب از خاک کشور به دست دشمن نیفتد فقط نصرت الهی و امداد غیبی بود.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: صدام فردی جانی و دیکتاتور بود که جنگ کلاسیک مدرن پیشرفته بر علیه انقلاب اسلامی که آن زمان فقط ۱۹ ماه ازعمرش سپری شده بود تحمیل کرد. بر اساس تحلیل استراتژیست‌های غربی جنگ هشت ساله یک و نیم برابر جنگ جهانی اول و ۲ برابر جنگ جهانی دوم بوده که بر ملت ایران تحمیل شد.

وی با اشاره به نقش روحانیت در دفاع مقدس اظهار کرد: آمار شهدای روحانی ۶ برابر دیگر اقشار است که نشان می‌دهد روحانیون هم پابه پای مردم با لباس رزم در جنگ نقش آفرینی کردند.

در این مراسم ۲۷ عنوان کتاب دفاع مقدس و ۱۵ پادکست از خاطرات رزمندگان استان خراسان جنوبی رونمایی شد. تجلیل از ۴۶ همسر رزمنده به نمایندگی از ۶ هزار رزمنده خراسان جنوبی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با حضور استاندار خراسان جنوبی و نماینده ولی فقیه در استان انجام شد.

انتهای پیام
captcha