متولیان مساجد مظهر اخلاق نبوی باشند
کد خبر: 4169352
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
سخنران حرم بانوی کرامت:

متولیان مساجد مظهر اخلاق نبوی باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی گفت: فضای مسجد و متولیان مساجد باید مظهر اخلاق نبوی باشد؛ معجزه‌ای که باعث شد تا عرب جاهلی با آن اندازه از جهالت، دور پیامبر(ص) جمع شوند، همان معجزه اخلاق نبوی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی، سخنران حرم مطهر بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی، سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در سخنرانی مراسم عزاداری شام شهادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) که شب گذشته 25 شهریورماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به موضوع دین‌داری و ولایت‌مداری نسبت به اهل بیت(ع)، ملاک‌های رشد و معیار نزدیکی انسان به اهل بیت(ع) را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: اگر ملاک رشد را از متن معارف قرآن و اهل بیت(ع) پیدا نکنیم، ممکن است یک عمر با دلخوشی به این که انسان خوبی هستیم زندگی کنیم، در حالی که در لحظه آخر عمر متوجه خالی بودن دستانمان می‌شویم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه ملاک رشد و معیار نزدیکی ما به اهل بیت(ع) را باید از خود ائمه اطهار(ع) دریافت کنیم، افزود: یکی از مهمترین مسائل در تربیت دینی، نظام محاسباتی یا همان ملاک و معیار‌های سنجه سیر معرفتی انسان است.

عباسی‌ولدی در ادامه خوش‌اخلاقی را یکی از مهمترین ملاک‌های رشد و معیار‌های قرب به اهل بیت(ع) توصیف نمود و گفت: یکی از مشکلات بزرگ در معرفی دین و ملاک‌های رشد این است که دین و ملاک‌های رشد را به گونه‌ای تبیین کنیم که خودمان انسان خوب معرفی شویم.

وی در تشریح خطر بزرگ گزینش دین بر اساس سلیقه، یادآور شد: متاسفانه خواسته و ناخواسته گاهی اوقات ملاک‌ها و معیار‌های رشد و ایمان را جوری تعریف می‌کنیم که خود را در دایره مومنین بگنجانیم؛ در این میان معیار‌هایی را که نداریم تضعیف و ملاک‌هایی که داریم را تقویت می‌کنیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به حدیثی از پیامبر اعظم(ص)اشاره نمود و افزود: نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق‌ترین آن‌ها و کسی است که از بقیه نسبت به خانواده اش مهربان‌تر باشد.

عباسی ولدی ضمن تأکید بر اهمیت مقایسه نفس با ملاک‌های قرآنی و روایی، به حدیث «أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ» اشاره نمود و تصریح کرد: «أکْمَلُکُم إیمانا أحْسَنُکُم خُلقا»؛ امام على(ع) می‌فرماید: «آن کس از شما ایمانش کامل‌تر است که اخلاقش نیکوتر باشد.»

وی در تبیین روایت «اِنَّ جَبْرَئیلَ الرُّوحَ الاَمینَ نَزَلَ عَلَىَّ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعالَمینَ فَقالَ یا مُحَمَّدُ: عَلَیْکَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَاِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ یَذْهَبُ بِخَیْرِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ أَلا وَ اِنَّ اَشْبَهَکُمْ بىاَحْسَنُکُمْ خُلُقا»، گفت: رسول الله(ص) فرمود: «همانا جبرائیل روح الأمین از طرف پروردگار عالمیان بر من نازل شد و گفت؛ اى محمد، تو را به خوش اخلاقى سفارش مى کنم، به درستى که بد اخلاقى خیر دنیا و آخرت را از بین مى برد، آگاه باش! به راستى که شبیه‌ترین شما به من، خوش اخلاق‌ترین شماست.»

این استاد حوزه در ادامه ضمن اشاره به اهمیت توجه به مستحبات، نوافل و تعقیبات نماز به جایگاه خوش اخلاقی در آموزه‌های دینی تأکید نمود و اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «هرکسی خلق نیکو داشته باشد، پاداشش همچون کسی است که روز‌ها را روزه می‌گیرد و شب‌ها را به عبادت سپری می‌کند.» در روایات اسلامی پاداش خوش اخلاقی، با اجر و ثواب مجاهد فی سبیل الله مقایسه شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که بداخلاقی باعث می‌شود تا عبادات و مناسک ما بی‌فایده یا کم‌فایده شود، تصریح کرد: در بد اخلاقی هیچ خیری برای انسان وجود ندارد.

وی با تأکید بر این که هرکسی امام حسینی است، باید فعال فرهنگی و تربیتی باشد، گفت: پیامبر اعظم(ص) بزرگترین فعال فرهنگی تاریخ بشریت است که توانست جامعه جاهلی را مبتنی بر پایه‌گذاری تمدن اسلامی، متحول سازد.

عباسی‌ولدی رحمت و مهربانی رسول الله(ص) را سر موفقیت پیامبر در تربیت جامعه عنوان کرد و ادامه داد: فضای مسجد و متولیان مساجد باید مظهر اخلاق نبوی باشد؛ معجزه‌ای که باعث شد تا عرب جاهلی با آن اندازه از جهالت، دور پیامبر جمع شوند، همان معجزه اخلاق نبوی بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به برخی از آداب و سیره نبوی و تجلی اعلای اخلاق اسلامی در وجود نازنین ایشان اشاره نمود و یادآور شد: نوجوانان و جوانان پیش از مطالعه آثار مکتوب افراد، کتاب اخلاق و رفتار افراد را مطالعه و از آن درس و الگو می‌گیرند.

عباسی ولدی خوش اخلاقی را یکی از ملاک‌های اصلی رشد ایمانی و نزدیکی به اهل بیت علیهم السلام توصیف نمود و اذعان داشت: اهل بیت(ع) وسیله رسیدن انسان به خداوند متعال هستند؛ رفتار انسان مومن به حساب دین گذاشته می‌شود و صفت خوش‌اخلاقی، باید جزء برجسته‌ترین ویژگی افراد مذهبی و متدین قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha