دیدارهای کارگشا برای زندانیان دربند خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4168675
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

دیدارهای کارگشا برای زندانیان دربند خراسان‌جنوبی

مدیرکل زندان‌های خراسان‌‍جنوبی به همراه معاونان ستادی خود امروز با تعدادی از خانواده‌های زندانیان با پابند الکترونیک مرکز استان دیدار کرد که این دیدارها برای همه این خانواده‌ها کارگشا بود.

دیدار مسئولان خراسان‌جنوبی با خانواده زندانیان

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل زندان‌های خراسان‌جنوبی، علی عبدی، مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی، امروز، 22 شهریورماه به‌صورت سرزده در محل زندگی و کار زندانیان دارای پابند الکترونیک حاضر شده و با آن‌ها دیدار و به مشکلاتشان رسیدگی کرد. از کوچه پس کوچه‌های تنگ و قدیمی شمال شهر به خانه‌ای انتهای کوچه بن‌بست، کنار تپه‌ای خاکی رسیدیم. 
 
مادر خانواده زندانیست، او با پابند الکترونیک کنار فرزندانش دوران محکومیت را می‌گذراند، می‌گوید: خواهرم در تأمین مخارج کمکمان می‌کند، می‌گوید اگر امکاناتش مهیا باشد می‌توانم شغل خانگی پخت نان راه‌اندازی کنم. 
 
مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار رئیس مرکز مراقبت را بعد از خروج مکلف کرد آرد و وسایل مورد نیازش را فراهم کرده تا شغل نانوایی را برای تأمین مخارجش راه‌اندازی کند. هیئت همراه در همان منطقه شهر در ادامه مسیرشان در کوچه‌ای باریک به خانه‌ای کوچک رسیدند، آشپزخانه‌ای دو متری، حال و اتاقی کوچک؛ با دو دخترش تنها زندگی می‌کرد، می‌گفت وقتی در زندان بودم دختر بزرگم و همسر دومم ما را رها کردند. 
 
مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی کنار فرزندش صمیمانه نشست و از وضعیت تحصیلی و معدلش پرسید، مادر از دیدن این صحنه بغض گلویش را گرفت و ناخودآگاه اشک‌هایش سرازیر شد. زن زندانی که دوران محکومیت خود را با استفاده از پابند الکترونیکی می‌گذارند، گفت: دیگر خسته شدم از زندگی چون اکنون تاوان اشتباهم را دارم پس می‌دهم؛ اگر این اشتباه را انجام نمی‌دادم اکنون وضعیت زندگی‌ام این‌طور نبود. 
 
مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی و هیئت همراه در منزل این زن دستور داد به سرعت مشکلات قضایی مرتفع و برای فرزندانش قبل از شروع سال تحصیلی لوازم‌التحریر کامل تهیه و تحویل شود. در ادامه خودروی اداری در خیابانی در مرکز شهر روبروی مغازه‌ای متوقف شد، پیاده شدیم. مردی که پابند الکترونیک به پایش بود به اتفاق همسرش کسب و کاری راه انداخته بودند و روزی حلال برای فرزندانشان سر سفره می‌بردند. وی گفت: تا عمر دارم دعاگوی مسئولان استان هستم، چراکه به‌واسطه حضورم در کنار خانواده، فرزندم در دانشگاه رشته خوبی قبول شده و آبروی خانواده‌ام حفظ شده است. 
 
مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی دستور داد چنانچه در تأمین هزینه دانشگاه فرزندشان مشکلی داشتند مساعدت و آزادی مشروط برای زندانی پیشنهاد شود. پابند الکترونیک یک اقدام نوع‌دوستانه و خداپسندانه است و زندانیان تحت نظارت الکترونیک باید سپاسگزار مسئولان نظام اسلامی باشند. 
 
وی افزود: اداره مراقبت الکترونیک استان با تجهیزات نوین و به‌روز، سال گذشته راه‌اندازی و هم‌اکنون از نظر کمی و کیفی در رتبه برتر کشور قرار دارد. در این مرکز زندانیان با نصب پابند الکترونیک، دوران محکومیت خود را در کنار خانواده می‌گذرانند و به‌صورت شبانه‌روزی توسط سامانه‌های مراقبت الکترونیک تحت نظارت هستند. 
 
مدیرکل زندان‌های استان هدف از این دیدارها را حمایت از خانواده زندانیان و به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی توصیف و ابراز امیدواری کرد به‌واسطه این کمک‌ها باری از دوش این قشر آسیب‌دیده برداشته شود. در ادامه بازدیدها در آخرین مقصد مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی و هیئت همراه پای به منزل زندانی دیگری در مرکز شهر گذاشتند که زن ۴۰ ساله از سیاه‌بختی خود در همان روزهای اول ازدواج گفت: از همان ابتدای ازدواج همسرم اعتیاد داشت. بارها خواستم موضوع را به پدرش که از متمکنین شهر بود در میان بگذارم، اما شوهرم قول ترک اعتیاد را داد ولی فایده‌ای نداشت، چراکه تا چشم باز کردم پسرم به دنیا آمد حالا کور سوی امید در زندگی داشتم. 
 
زن زندانی ادامه داد: اما به وجود پسرم زندگی تلخ‌تر شد، شوهرم برای اعتیاد شدید از خانواده‌اش ترد شد و من ماندم با کوله‌باری از مشکلات، تمامی وسایل زندگی‌ام را فروخت و دود کرد، تنها امیدم این بود سرپناهی دارم که آن هم فروخت. قد کشیدن پسرم را می‌دیدم و آرزوهای بر دل نشسته او را در چشمان معصومش مشاهده می‌کردم؛ چه باید می‌کردم، بارها شوهرم به زندان افتاده بود و برچسب زن و فرزند زندانی به ما خورده بود. 
 
زن جوان با اشاره به اجاره معوقه محل سکونتش و نداشتن یخچال و کولر افزود: در زندگی‌ام هیچ‌کس مقصر نیست؛ این انتخاب اشتباه خودم بوده که باید بسوزم و بسازم. مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی، رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج را مأمور کرد که با انجمن حمایت از زندانیان اجاره معوق مسکن نامبرده حل شود و زندانی(همسر) به بند حرفه‌آموزی منتقل و در کارگاه‌های داخل زندان مشغول به کار شود. در پایان سبد حمایتی(مواد غذایی) به خانواده زندانیان اهدا شد.

 

انتهای پیام
captcha