نقد ناصحانه خبرنگاران ضامن سلامت جامعه است
کد خبر: 4160981
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم:

نقد ناصحانه خبرنگاران ضامن سلامت جامعه است

علی حسینی با بیان اینکه رسانه‌ها و مطبوعات از ارکان مهم و امیدبخش مردم‌سالاری دینی هستند، گفت: اطلاع‌رسانی و خبر رسانی به‌موقع، صادقانه، مشفقانه و نقد ناصحانه خبرنگاران تضمین‌کننده سلامت جامعه، رقابت، پیشرفت و مایه تداوم توفیقات نظام اسلامی است.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قمبه گزارش ایکنا از قم، علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم، پیامی به‌مناسبت روز خبرنگار صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است:

«سالروز شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی بهانه نامگذاری ۱۷ مرداد به نام خبرنگاران شده است؛ این روز فرصت مغتنمی است که از زحمات بی‌دریغ اصحاب قلم تشکر و قدردانی شود؛ روز خبرنگار امسال که با ایام محرم مقارن شده است، یادآور حرکت تاریخی، آگاهی‌بخش و ماندگار قیام کربلا، حضرت زینب(س) است که پیام عاشورا را برای تمامی نسل‌ها اطلاع‌رسانی نمود که والاترین سرمشق و الگو است.

رسانه‌ها و مطبوعات از ارکان مهم و امیدبخش مردم‌سالاری دینی هستند و اطلاع‌رسانی و خبررسانی به‌موقع، صادقانه، مشفقانه و نقد ناصحانه آنان تضمین‌کننده سلامت جامعه، رقابت، پیشرفت و مایه تداوم توفیقات نظام اسلامی است. خبرنگاران پرنفوذترین اهرم آگاهی‌رسانی در جامعه محسوب می‌شوند؛ آنان به‌طور مستقیم بر روح و روان مردم تأثیر می‌گذارند و از شغلی حساس و پرمسئولیت برخوردارند.

امروزه که دشمنان با جنگ رسانه‌ای و پمپاژ دروغ و ناامیدی در جامعه سعی دارند مردم ایران را تحت فشار قرار دهند، خبرنگاران سربازان خط مقدم این نبرد سخت علیه استکبار جهانی هستند که با آگاهی‌بخشی و ایجاد وفاق و همدلی در جامعه، مانع از محقق شدن طرح‌های دشمن شوند و از ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب صیانت کنند.

مزیت بارز اصحاب رسانه آن است که زاویه دید آن‌ها، در یک میدان وسیع و مشرف بر همه مسائل است و همین امتیاز باعث می‌شود تخصص خبرنگاری با هنرمندی خاصی که نیاز دارد، خبرنگار تحلیل‌گر و دقیق باشد.

خبرنگاران به‌مثابه چشم بینا و گوش شنوای جامعه، با شناخت نیاز‌های مردم و انتقال انتظارات، خواسته‌ها و نیاز‌های مردم به مسئولان، نقش ویژه خود را در تعالی کشور ایفا کنند.

خبرنگاران در زمره لایه برگزیده اجتماعی برای آگاهی‌بخشی به مردم هستند. خبرنگاران گروه مرجع اجتماع و بسیاری دیگر از لایه‌های اجتماعی به‌شمار می‌آیند و از آنان انتظار بوده و هست که هیچ‌گاه رسالت‌های سنگین خود را در بزنگاه‌های حساس به بوته نسیان نسپارند؛ یک خبرنگار وظیفه دارد در روشن‌سازی اذهان عمومی به شهروندان نقش خود را ایفا کند و اخبار مفید را به گوش مردم برساند، خبرنگار می‌تواند نقد کند اما نقدهایش باید منصفانه و به دور از تخریب شخصیت افراد باشد.

یک خبرنگار به دور از حزب‌بازی باید به انتشار اخبار مفید جامعه بپردازد و قلمش صدای افراد ضعیف و کسانی که دستشان از رسیدن به حقوق خود کوتاه است، باشد.

بهتر است مسئولان و مدیران پاسخگوی مطالبات مردم از سوی قشر خبرنگار باشند، زیرا این سخت‌کوشان برای آگهی‌بخشی و رفع دغدغه‌های مردم قلم می‌زنند و درواقع زبان گویای ملت هستند که قلم و ابزار اطلاع‌رسانی خود را جسورانه در راه سلامت و تعالی فرهنگی جامعه به‌کار می‌گیرند؛ خبرنگاران پرتلاش با الهام از مبانی انسان‌ساز اسلام برای رفع محرومیت‌ها و معضلات از پای نمی‌نشینند.  

درآمد‌های پایین قشر خبرنگار بر مسئولان و متولیان امر پوشیده نیست و تنها عشق و علاقه به حرفه خبر و رفع دغدغه‌های مردمی است که با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات خبرنگاران را پای کار نگه داشته است. رفع مشکلات کاری، حرفه‌ای و معیشتی خبرنگاران مورد توجه باشد، زیرا اگر این حرفه تضعیف شود قطعا امر اطلاع‌رسانی در جامعه لطمه می‌خورد.   

حقوق کافی و بیمه از مطالبات اصحاب رسانه است که زمینه را برای فعالیت روشنگرانه خبرنگاران بیش از پیش فراهم می‌کند، پویایی جامعه و آگاهی مردم در گرو داشتن خبرنگاران جهادگر، متعهد و متخصصی است که بدون دغدغه به کار خود می‌پردازند.»

انتهای پیام
captcha