ابعاد زیارت عاشورا را دریابیم
کد خبر: 4158661
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
امام جمعه بخش مرکزی یزد:

ابعاد زیارت عاشورا را دریابیم

آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی گفت: زیارت عاشورا دارای ابعاد ارزشمند و مختلفی است، چراکه از یک جهت حدیث قدسی محسوب می‌شود و از بُعد دیگر پردشمن‌ترین زیارت در بین زیارات است و شرح‌های زیادی هم برای آن نوشته شده که به آثار و برکات ارزشمندی اشاره دارد.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، ششم مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: زیارت عاشورا دارای ابعاد ارزشمند و مختلفی است، چراکه از یک جهت حدیث قدسی محسوب می‌شود و از بُعد دیگر پردشمن‌ترین زیارت در بین زیارات است و شرح‌های زیادی هم برای آن نوشته شده که به آثار و برکات ارزشمندی اشاره دارد.

وی ادامه داد: محتوای عاطفی، حماسی، سیاسی، عبادی، اجتماعی و خانوادگی نیز در زیارت عاشورا وجود دارد و شکل و شمایل آن نیز استثنایی است، چراکه دارای سجده بوده و صد لعن و صد سلام نیز به همراه دارد. در چند جای این زیارت معیت و همراهی با سیدالشهدا نیز موج می‌زند و این معیت و ثبات قدم ادعایی نیست، چراکه شرایط و اوصافی دارد.

مدرسی با اشاره به اینکه امسال در ماه محرم و دهه عاشورای حسینی مسلمانان و شیعیان دو مصیبت دارند، بیان کرد: یکی مصیبت عاشورا و کربلا که در جای خود جایگاه عظیمی دارد و دیگری مصیبت هتک حرمت به قرآن مجید. این سؤال مطرح است که چرا هتک حرمت؟ و چه آثاری برای این هتک حرمت وجود دارد و چه کسانی هتک حرمت می‌کنند و چرا سازمان‌های بین‌المللی نسبت به آرمان‌های انسان‌های موحد خصوصاً مسلمانان توجه ندارند. 

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تقدیر و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران ماه محرم که در برپایی  آیین عزاداری حسینی ایفای نقش کردند تا شکوهی ماندگار را در سایه همدلی و دین‌مداری و ولایت‌پذیری رقم زنند، گفت: اگر گفته می‌شود امام حسین(ع)، مصباح‌الهدی، سفینه‌النجاة و داعی‌الله هستند، بیشترین تجلی این موارد در عاشورای حسینی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ 250 ساله امامت تشیع فراز و نشیب‌های زیادی داریم و این تاریخ برای ما الگوست و باید در شرایط زمانی خاص از این الگو استفاده کنیم. اهل بیت(ع) گاهی زندان، گاهی همراهی و گاهی صلح داشتند و علمای شیعه نیز نسبت به این الگوها حساس بوده‌اند و الگوبرداری می‌کردند. گاهی در مقابل اتفاقات می‌ایستادند، گاهی سکوت می‌کردند، گاهی تنها کار فرهنگی می‌کردند، گاهی مشورت می‌دادند و گاهی با آن‌ها تمشیت می‌کردند مثل زمان صفویه، اما امروزه براساس تکلیف عالمان شیعه، حکومتی تشکیل شده که طبق برخی از روایات با پرچم ایرانیان در دوران غیبت منطبق است و وظیفه این انقلاب نسبت به ظهور امام عصر(عج) اولاً تهیه عده و عُده یعنی امکانات برای ظهور امام عصر(عج)، ثانیاً پرورش مدیران و افسران فداکار و ثالثاً اجرای ایجاد آمادگی ذهنی برای جهانیان و دفع شبهات و تذکراتی که باید نسبت به خود و اطرافیانمان داشته باشیم، است.

مدرسی ادامه داد: اگر کوتاهی‌هایی هم وجود دارد به هر حال در زمان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز وجود داشته است از این جهت نباید نگران بود و لازم است با تمام قوا و نیت الهی در میدان‌های مختلف جامعه اسلامی حضور پیدا کرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: همه درد دل‌های به حق ما که امروز در دل مردم عزیز به ویژه جوانان است، در دل‌های روحانیت هم وجود دارد، اعم از معیشت، گرانی، بروکراسی اداری، کاهش ارزش پول ملی، مالیات‌های خفه‌کننده برای بخشی از جامعه، مدیریت اتباع بیگانه و سایر موارد ریز و درشت که برخی از آنها را باید خود مردم نیز برای حل و فصل آن همراهی کنند و برخی از آنها نیز نیازمند تببین و توجیه هستند تا چرایی موضوعات مشخص شود. بخشی از آن را نیز مدیران باید بپذیرند، کوتاهی‌هایی صورت گرفته و همراهی با مردم و همت برای حل مسائل نیز در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha