صرف مال برای امام حسین(ع) زمینه‌ساز توفیق خدمت به فقراست
کد خبر: 4158593
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۷
حجت‌الاسلام میرباقری:

صرف مال برای امام حسین(ع) زمینه‌ساز توفیق خدمت به فقراست

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه ضعفا بیشتر از دیگران برای مجالس عزای حسینی هزینه می‌کنند، گفت: هزینه بر سیدالشهدا(ع) بهترین هزینه‌ها و در راه یاری دین الهی است؛ هزینه بر امام حسین(ع) توفیق خدمت به فقرا و حمایت از ضعفا را نصیب انسان می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران محفل معارفی حرم مطهربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، پنجم مردادماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با تأکید بر اینکه این پیام و کتاب الهی، رشته اتصال ما و خداست که به‌وسیله اشرف انبیاء نازل شده است، اظهار کرد: عدم ایمان عده‌ای نسبت به پیام الهی، پیامبر اعظم(ص) را دچار «فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ» در آیه 6 سوره کهف کرده و وجود حضرت چنان غصه می‌خورد گویا هر آن امکان دارد جان دهند.

وی در ادامه دنیای پرجاذبه و پر زرق و برق را فتنه راه مؤمنان و مزاحم ایمان مؤمنان دانست و ادامه داد: جلوه‌های دنیا و دعوتی که از ناحیه اهل دنیا اتفاق می‌افتد، مانعی پیش روی تجلی ایمان انسان‌هاست تا از انسان از دعوت خدا، حقیقت قرآن و رزق الهی باز بماند.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه تجلی ایمان واقعی در گرو عبور از میانه زینت‌ها و جلوه‌های دنیای تزئین شده است، افزود: در این فتنه و جلوه‌های دنیا امتحان اتفاق افتاده، انسان‌ها مسیر و راه خود را انتخاب می‌کنند؛ خداوند متعال می‌فرمایند که در این جلوه دادن به دنیا، راه را نه تنها برای خوب شدن، بلکه برای بهترین شدن قرار داده‌ایم.

میرباقری با اشاره به اینکه مؤمن واقعی همچون حبیب بن مظاهر‌ها در عبور از دنیای پرزرق و برق بنی امیه‌ها و دعوت‌های پر جاذبه شیاطین، به سمت حق رهنمون می‌شوند، بیان کرد: خداوند متعال در آیه 8 سوره کهف می‌فرماید: «وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَیْهَا صَعِیدًا جُرُزًا» یعنی روزی این زینت‌های دنیا که عامل فتنه و سختی است، جمع خواهند شد و راه روشن و مسیر رشد باز خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: انسان باید از فتنه‌ها، جلوه‌ها و قدرت و تطمیع‌های دنیا عبور کند تا بتواند به رشد دست یابند؛ روی‌گردانی از این بت‌ها و بت‌کده‌ها شرط ورود به وادی خدا و حرکت در مسیر الله است.

وی قرار گرفتن در پناهگاه الهی را در گرو اعتزال و فاصله گرفتن از فتنه‌های زیبای دنیا توصیف کرد و افزود: مؤمن باید از این وسط دنیا عبور کند تا بتواند در پناهگاه ایمن الهی قرار گیرد؛ دنیا دریای عمیقی است که بسیاری از متقیان را غرق کرده است؛ خداوند متعال نیز برای عبور انسان از دریای پرتلاطم دنیا کشتی نجات اهل بیت(ع) را قرار داده است.

میرباقری در ادامه با اشاره به استواری و استقامت اصحاب عاشورا تصریح کرد: سر مطهر سیدالشهدا(ع) کهف این کاروان است که در دل سختی‌ها با قرائت قرآن از اسرای عاشورا حمایت کردند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند متعال در مقابل جلوه‌هایی که به اهل دنیا داده، کهفی را برای امت اسلام قرار داده است، ادامه داد: امام حسین(ع) کهف امت رسول‌الله است، عاشورای سیدالشهدا(ع) با وارد کردن عالم به محیط حزن، انسان را از بساط لهو و لعب و تجارت‌خانه شیطانی که به اندازه کل دنیا پهن شده، رها می‌کند و تمام جلوه‌های دستگاه شیطان بی‌فروغ می‌شوند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: خداوند متعال برای اهل راه و کسانی که می‌خواهند خوب زندگی کنند کهف و پایگاهی قرار داده است که هر وقت انسان وارد آن شود، جلوه‌های دنیا و بساط لهو، تفاخر و تکاثر آزاد خواهد شد. امت اگر می‌خواهد از دل این فتنه‌های سنگین آخرالزمانی نجات پیدا کند؛ باید بداند که امام حسین(ع) تنها کهفی است که می‌تواند انسان را در مقابل تهدید و تطمیع و گرفتاری در بساط لهو و لعب و طبل و دهل روزگار ایمن کند.

میرباقری بر اهمیت تقویت مراسم و مناسک عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) تأکید کرد و گفت: هزینه بر سیدالشهدا(ع) بهترین هزینه‌ها و در راه یاری دین الهی است؛ هزینه بر امام حسین(ع) توفیق خدمت به فقرا و حمایت از ضعفا را نصیب انسان می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ضعفا بیشتر از دیگران برای مجالس عزای حسینی هزینه می‌کنند، یادآور شد: در میزبانی از زائران اربعین حسینی برخی از خانواده‌های عراقی، نیمی از درآمد سالانه خود را برای میزبانی از زائران اربعینی سیدالشهدا(ع) هزینه می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: به هر قیمت شده باید مردم را زیر چتر امام حسین(ع) محفوظ داریم؛ چراکه این کهفی است که خداوند متعال وعده آن را به رسول‌الله(ص) داده‌اند. اگر ما مراقبت کرده و جوانان را با این دستگاه مأنوس کنیم، تردید نکنید در پناه امام حسین(ع) از تمام آسیب‌های روزگار مصون خواهند ماند.

وی افزود: انسانی که درگیر جلوه‌های دنیا می‌شود، باید بلافاصله خود را بر سر سفره امام حسین(ع) حاضر و دل خود را به عاشورای امام حسین(ع) محزون کند؛ این حزن نمی‌گذارد انسان غرق در جلوه‌های دنیا شود. عالم حزنی که سیدالشهدا به پا کرده است، بساط تطهیر و حیات طیبه‌ای است که انسان را از آلودگی‌های دنیا پاک می‌کند.

میرباقری با تأکید بر اینکه هر وقت انسان احساس کدورت در دلش کرد، باید خود را به سرچشمه رحمت الهی اتصال داده، با اشک بر سیدالشهدا(ع) قلب خود را احیا کند، اظهار کرد: انسان عاشورایی از دشمن هیچ هراسی به دل راه نمی‌دهد و با تطمیع دشمن دلکنده از معرفت الله نمی‌شود؛ کل بساط لهو و لعب شیطان هیچ جاذبه‌ای برای عاشورایی‌ها ندارد.

انتهای پیام
captcha