۵ دستورالعمل امام رضا(ع) برای ورود به ماه محرم
کد خبر: 4156473
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷

۵ دستورالعمل امام رضا(ع) برای ورود به ماه محرم

سخنران مراسم عزاداری حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام رضا(ع) در روز اول ماه محرم به ریان ابن شبیب توصیه کردند که گریه بر امام حسین(ع) و زیارتشان باعث آمرزش گناهان، لعن قاتلین ایشان موجب همنشینی با پیامبر در بهشت، آرزوی همراهی ایشان موجب شریک شدن در ثواب شهدای کربلا و محزون بودن در حزن اهل بیت(ع) موجب همراهی اهل‌بیت(ع) در درجات بهشتی می‌شود.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی مراسم عزاداری ظهر روز اول محرم که امروز 28 تیرماه، در شبستان امام خمینی(ره) این آستان برگزار شد با بیان اینکه روز اول محرم روز مهمی است، اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند هر کس امروز را روزه بگیرید و دعا کند همانطور که دعای حضرت زکریا و در این روز مستجاب شد دعایش مستجاب می‌شود.

وی گفت: محدث قمی در مفاتیح برای روز اول محرم آدابی را بیان کرده است که دو رکعت نماز دارد و بعد از آن دعایی از امام رضا(ع) نقل کرده است که مضمون آن این است که خدا را در زندگی خود پر رنگ و مؤثر بدانیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه سه درخواست در صدر این دعا و مطالبی در میانه دعا و سه درخواست در پایان این دعا بیان شده است، افزود: درخواست اول در امان ماندن از آسیب شیطان، دوم قدرت پیدا کردن برای کنترل نفس اماره به سوء و سوم توفیق برای انجام کار‌هایی که باعث نزدیک شدن انسان به خدا می‌شود است.

وی با بیان اینکه در میانه این دعا عشق بازی با خدا، بیان اوصاف و توجه به قدرت خداوند است، گفت: در آخر دعا درخواست می‌کنیم که خدایا من را بهتر از آنچه که مردم راجع به من گمان می‌کنند قرار ده، خدایا گناهانی که مردم نمی‌دانند و تو می‌دانی را بر من ببخش و راجع به اموری که مردم از من می‌گویند من را مآخذه نکن.

مؤمنی با بیان اینکه امام رضا(ع) به ریان بن شبیب ۵ دستورالعمل در هنگام ورود به ماه محرم بیان کرده اند، گفت: دستور العمل اول گریه بر اباعبدالله است و فرمودند برای امام حسین(ع) زیاد گریه کن و اگر بر امام حسین(ع) گریه کردی آنگونه که اشک بر گونه هایت جاری شد خدا همه گناهانت را می‌بخشد.

وی دستور العمل دوم را زیارت اباعبدالله(ع) دانست و گفت: در روایت است که اگر می‌خواهید خدا را در حالی زیارت کنید که هیچ گناهی در پرونده تان نباشد اباعبدالله(ع) را زیارت کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دستور العمل سوم امام رضا(ع) این است که اگر می‌خواهی در غرفه‌های بهشتی در کنار پیامبر خدا(ص) باشید بر قاتلین اباعبدالله(ع) لعن بفرستید، افزود: امام رضا علیه السلام در چهارمین و پنجمین دستورالعمل‌های خود در ماه محرم فرمودند اگر می‌خواهی توفیق معیت با یاران اباعبدالله را داشته باشی هر وقت به یاد اباعبدالله(ع) افتادی این دعا را بخوان که «یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًا» و اگر می‌خواهی در درجات بالای بهشت قرار بگیری در حزن ما اهل بیت(ع) محزون باش.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند محرم که می‌آمد کسی پردم را خندان نمی‌دید و روز حزن و گریه پدرم بود، گفت: امام رضا(ع) فرمودند روز اول محرم ملائکه در عرش پیراهن چاک چاک و آغشته به خون اباعبدالله(ع) را آیزان می‌کنند و ما و شیعیانمان با چشم بصیرت خود این چیراهن را می‌بینیم و بر اباعبدالله(ع) اشک می‌ریزیم.

انتهای پیام
captcha