پذیرش دانش‌پژوه ایرانی در مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف آغاز شد
کد خبر: 4153454
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

پذیرش دانش‌پژوه ایرانی در مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف آغاز شد

پذیرش دانش‌پژوه ایرانی برای سال تحصیلی جدید در مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف آغاز شد.

علی معصومیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی معصومی، رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف، 17 تیر در نشستی خبری به آغاز پذیرش دانشجو در این مؤسسه اشاره کرد و با بیان اینکه جامعه‌المصطفی به عنوان یک مرکز شیعی بین‌المللی و حوزوی در دنیا شناخته شده است، گفت: این نهاد علمی اعتبار خوبی دارد و در بیشتر مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است و در 70 کشور حضور فیزیکی دارد و طلاب و دانشجویانی از 120 ملیت در این مرکز علمی به تحصیل علوم و معارف اسلامی مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه این نهاد در داخل کشور هم چندین شعبه و قطب علمی دارد که از جمله می‌توان به مؤسسه فقه و اصول و قرآن و حدیث، فلسفه، ادیان، تاریخ، قطب علوم انسانی و زبان و فرهنگ و آموزش مجازی و ... اشاره کرد، افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از علاقه‌مندان دوست دارند از علوم و معارف اسلامی استفاده کنند بدون اینکه طلبه شوند، این نهاد علمی یک دهه قبل مؤسسه(دانشگاه) آموزش عالی علوم و معارف را تأسیس کرد که مأموریت آن پذیرش داوطلبان تحصیل در فضای المصطفی و افراد غیرطلبه مصطلح هستند.

معصومی با بیان اینکه این مؤسسه با توجه به تقاضاهای فراوان ایجاد شد، تصریح کرد: این تقاضاها به ویژه از برخی کشورهای همسایه از جمله عراق بسیار زیاد است؛ این کشور شیعی است و در دوره صدام، شیعیان از تحصیلات دانشگاهی و موقعیت‌های علمی محروم بودند، ولی بعد از سقوطش شیعیان توانستند موقعیت خود را بازیابی کنند و افراد زیادی جذب این مؤسسه شدند تا علوم دینی را فراگیرند.

ارائه 12 رشته اسلامی و انسانی

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف اظهار کرد: 12 رشته از رشته‌های علوم انسانی و اسلامی در این مؤسسه اقدام به پذیرش دانش‌پژوه کرده که از جمله آنها می‌توان به قرآن و حدیث، تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد، حقوق و جامعه‌شناسی اشاره کرد.

معصومی با بیان اینکه افراد در این مؤسسه در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، گفت: در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های زبان و ادبیات عربی، بلاغت و نقد ادبی، مترجمی عربی، ادبیات قرآنی، روابط بین‌الملل، مالیه و بانکداری اسلامی، مدیریت دولتی، حقوق جزا و خصوصی و حقوق جرم‌شناسی، رشته‌های تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، جامعه‌شناسی فرهنگ، روان‌شناسی تربیتی، مشاوره، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، تبلیغ و ارتباطات و تاریخ تمدن اسلامی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. در مقطع دکتری هم رشته‌های علوم اقتصادی، اندیشه معاصر مسلمین، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، تفسیر تطبیقی، علوم حدیث تطبیقی، تاریخ تشیع، تاریخ معاصر جهان اسلام و تاریخ تمدن اسلامی به دانش‌پژوهان ارائه شده است. 

فارغ‌التحصیلی 2 هزار نفر

معصومی با ذکر اینکه فلسفه تأسیس این مجموعه ارائه تحصیلات در مدت اندک است، گفت: به همین دلیل این دو مقطع طراحی شده است. این مؤسسه اولین مجموعه‌ای است که اقدام به ارائه خدمات آموزشی به خواهران و برادران عراقی کرده است. البته امروز پذیرش دانشگاه‌های دیگر هم وجود دارد و خوشحالیم که نزدیک به دوهزار نفر در فروردین امسال از مؤسسه فارغ‌التحصیل شدند و قریب به دوهزار نفر در این رشته‌ها مشغول تحصیل هستند. 

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی مؤسسه برای افراد خارج از کشور است، ولی با توجه به علاقه‌مندی برخی از افراد در داخل کشور 20 درصد دانش‌پژوهان از داخل پذیرش می‌شوند، اضافه کرد: این 20 درصد ایرانی بیشتر در رشته‌های علوم انسانی خواهند بود لذا داوطلبان زیادی هم از داخل ابراز علاقه کردند و برای اولین بار امسال انجام پذیرش از 23 تیر آغاز می‌شود و آزمون مربوطه 15 مرداد برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق نشانی www.qm.miu.ac.ir اقدام کنند یا با شماره 02537774898 _9، داخلی 102 و 103 تماس بگیرند.

امتیازات تحصیل

رئیس مؤسسه آموزش علوم و معارف با اشاره به برخی امتیازات تحصیل در این مؤسسه تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های این مجموعه وجود فضای تربیتی، فرهنگی و مذهبی است؛ ویژگی دیگر آن است که واحدهای مصوب این مؤسسه مصوب وزارت علوم است و بر جنبه اسلامی رشته‌ها تأکید می‌شود و در کنار واحدهای دانشگاهی به جای دروس حوزوی، مقدار محدودی معارف اسلامی در حد هشت تا 10 واحد آن هم معارف اسلامی تخصصی تدریس می‌شود. ویژگی دیگر هم وجود استادان حوزوی با تحصیلات دانشگاهی است که تعلقات دینی و مذهبی دارند و این تعلقات در رشته‌ها، اشراب می‌شود. ضمن اینکه دروس این مؤسسه در عصرها و آخر هفته برای کارمندان و شاغلان ارائه می‌شود. همچنین آزمون اختصاصی دارد که زیر نظر وزارت علوم انجام می‌شود. علاوه بر این، اگر در مراکز استان‌ها تعداد به حد نصاب برسد، دوره‌ها در همان استانها برگزار می‌شود، ادامه داد: اهواز، تبریز، مشهد و چند شهر دیگر آمادگی دارند و اگر به حد نصاب برسد این کار انجام می‌شود. 

وی در مورد شهریه دانشجویان ایرانی و غیرایرانی این مؤسسه، گفت: دانش‌پژوهان غیرایرانی طی توافق‌نامه‌ای با مراکز خاص در کشورهای دیگر به خصوص عراق پذیرفته و افراد کمتری به صورت آزاد پذیرش می‌شوند و شهریه آنها هم طبق تفاهم‌نامه‌ است، ولی برای دانشجویان ایرانی، طبق ضوابط آموزش عالی و البته با چند درصد تخفیف انجام خواهد شد. 

معصومی با بیان اینکه یکی از رشته‌های مهم این مؤسسه رسانه است، ادامه داد: این رشته از اصحاب رسانه و علاقه‌مندان استقبال می‌کند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. ضمن اینکه شرط معدل برای ورود وجود ندارد. البته کسانی که استعدادهای درخشان و معدل بالا دارند در اولویت پذیرش هستند.  

انتهای پیام
captcha