راهبران تبلیغ دینی شناخت عمیق از تمدن غربی داشته باشند
کد خبر: 4149234
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد:

راهبران تبلیغ دینی شناخت عمیق از تمدن غربی داشته باشند

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که در حرکت و راهبری تبلیغ باید شناخت عمیقی از جهت‌گیری تمدن غربی داشته باشیم، ابراز کرد: مبلغ ما باید غرب‌شناس باشد و تصویری از تمدن غربی داشته باشد و بداند که در چه کارزاری قرار داریم و چه چیز‌هایی در اذهان جامعه و تحصیل کردگان وجود دارد که در برابر دین مقاومت می‌کنند.

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه  در آستانه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در دیدار مدیرکل، رؤسای ادارات و کارشناسان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم که امروز 30 خردادماه برگزار شد، خواستار توجه بیشتر به شناخت جهت‌گیری بنیادی غرب و گفتمان غربی، شناسایی و استفاده از ظرفیت کنشگران امر تبیین و تربیت و تبلیغ، مردمی‌سازی جریان تبلیغ، احیای مساجد و حضور خانواده‌های روحانیون در برنامه‌های مساجد شد.

وی با اشاره به اهمیت شناخت مخاطب در جریان تبلیغ، ادامه داد: باید بدانیم مخاطبی که امروز طرف ما قرار دارد، تحت تأثیر فضای مجازی، جنگ ترکیبی و به ویژه گفتمان غربی است.

اعرافی گفت: گفتمان غرب که از دوره رنسانس شروع شده، همچنان دنیا را قبضه کرده و گفتمان انقلاب اسلامی در ابتدای هماوردی بسیار سنگین با گفتمان غرب است که از لحاظ سخت افزار و امکانات مادی و رسانه‌ای محدودیت‌های بیشتری داریم. انقلاب اسلامی در بنیاد‌های معرفی حرف دیگری دارد و این برای قدرت‌های دنیا قابل تحمل نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روح غیرالهی و مادی گفتمان و تمدن غرب در تمام شبکه‌های زندگی بشر امروز جریان دارد؛ بنابراین برنامه‌ریزان و راهبران تبلیغ دینی باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی با بیان این که در حرکت و راهبری تبلیغ باید شناخت عمیقی از جهت‌گیری تمدن غربی داشته باشیم، تأکید کرد: مبلغ ما باید غرب‌شناس باشد و تصویری از تمدن غربی داشته باشد و بداند که در چه کارزاری قرار داریم و چه چیز‌هایی در اذهان جامعه و تحصیل کردگان وجود دارد که در برابر دین مقاومت می‌کنند.

لزوم شناسایی فعالان و کنشگران تربیتی در مدارس

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر لزوم شناسایی فعالان و کنشگران تربیتی در مدارس و بررسی شایستگی‌های آن‌ها تأکید کرد و افزود: افرادی که در طرح‌های تربیتی و تبلیغی مدارس حضور پیدا می‌کنند باید در اعماق ذهن و وجود دانش‌آموزان نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه کنشگران تربیتی اتفاق‌های خوبی رقم زده است، بیان داشت: مدیران و معلمان مدارس باید پای کار انقلاب باشند و اگر این اتفاق رقم خورد بسیاری از اهداف تربیت کنشگران دانش آموز محقق می‌شود.

وی در بیان اهمیت مشارکت مردم در امر تبلیغ گفت: تا وقتی که مشارکت مردمی را در حرکت تبلیغ و سازندگی و معماری شخصیت نداشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد.

اعرافی افزود: در طول تاریخ، هنر روحانیت این بوده که مسجد را به شکل طبیعی و مردمی اداره کنند. کار، مردمی بوده و راهبری روحانیت به صورت تعینی از دل مردم بیرون می‌آمده؛ بنابراین حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی باید بستری را فراهم کنند که مشارکت مردمی بجوشد.

وی گفت: در اقتصاد هم همین طور است. اگر اقتصاد با نظارت هوشمندانه دست مردم باشد حتماً بسیاری از مشکلات حل می‌شود. البته این موضوع در فرهنگ هم صدق می‌کند، ولی دشواری بیشتری دارد.

اهمیت توجه به جریان تبلیغ در قم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت توجه به جریان تبلیغ در قم، اظهار کرد: قم دارای ویژگی‌های خاصی است و اگر تحولی در قم صورت بگیرد موج آن تمام ایران را در بر خواهد گرفت؛ بنابراین باید نمونه‌ای از راهبری مشترک و متحد در امر تبلیغ معارف اسلام و انقلاب اسلامی ارائه کنیم که برای سایر استان‌ها قابلیت الگوبرداری باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توصیه‌ای به مسئولان نهاد‌های تبلیغی در استان گفت: نباید هیچ گونه شائبه دوگانگی در میان شما باشد و هیچ نقطه عدم تفاهم را باقی نگذارید. باید برای رضای خدا کنار هم بنشینید و جبهه واحد در تبلیغ داشته باشید.

اعرافی با بیان این که در حال حاضر جبهه واحدی در جریان تبلیغ وجود ندارد، تأکید کرد: البته سازمان تبلیغات اسلامی در امر راهبری تبلیغ جایگاه بسیار مهمی دارد و ما در بنیاد‌های فکری هیچ فاصله‌ای با این سازمان نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم احیای کارکرد مساجد تأکید کرد و افزود: مساجد اگر احیا شوند حداقل نیمی از مسائل فرهنگی سامان می‌یابد. قم باید هزار مسجد فعال داشته باشد که در آن‌ها سه وعده نماز اقامه شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به سکونت حدود ۱۰۰ هزار طلبه در قم، گفت: نهاد حوزه باید پای کار مسجد بیاید و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که روحانیون در فعالیت‌های تبلیغی مساجد حضور جدی داشته باشند.

اعرافی با تبریک فرارسیدن سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از همه کسانی که در این نهاد مبارک مشغول فعالیت هستند صمیمانه تقدیر و تشکر کرده و امیدواریم این نهاد بتواند در مسیر راهبری تبلیغ و تبیین و تربیت دینی گام‌های بزرگی بردارد و به آفاق بلندتری بیندیشد و دسترسی پیدا کند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گزارش مفصلی از فعالیت‌های این اداره کل و برنامه‌های تحولی در سال‌های پیش رو ارائه کرد که مورد تقدیر آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha