حوزه‌های علمیه قرآنی در فارس افزایش پیدا می‌کند
کد خبر: 4148001
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

حوزه‌های علمیه قرآنی در فارس افزایش پیدا می‌کند

مدیر حوزه علمیه استان فارس با بیان اینکه تنها یک حوزه علمیه قرآنی در شهرستان استهبان اکنون فعالیت می‌کند، گفت: در سال تحصیلی آینده تعداد حوزه‌های علمیه قرآنی استان فارس به پنج حوزه خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر حوزه علمیه استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر حوزه علمیه استان فارس امروز، ۲۵ خردادماه در جمع اصحاب رسانه گفت: اصحاب رسانه نقش ارزشمندی در تنویر افکار عمومی دارند و جامعه‌ای که رسانه پویا داشته باشد، مردم هم بیشتر در صحنه‌ها خواهند بود. بنابراین، خبرنگاران حق مطالبه‌گری و پرسش‌گری را از تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌ها به ویژه حوزه علمیه را دارند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درخصوص فعالیت‌های قرآنی حوزه علمیه فارس بیان کرد: دو فعالیت عمومی و تخصصی قرآنی در حال انجام است که در فعالیت عمومی طلاب صحیح‌خوانی، روان‌خوانی، تجوید و تدبر در قرآن را در تمامی سطوح فرا می‌گیرند.

این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: در فعالیت تخصصی، بعضی از طلاب از بدو ورود به حوزه علمیه در مدارس قرآن به حفظ، تفسیر و تدبر در قرآن مشغول می‌شوند و طی مدت یک سال حافظ کل قرآن کریم خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به اینکه هر ساله آزمون حفظ سالانه طلاب برگزار می‌شود، ادامه داد: طلاب حفظ کامل، ۲۰ جزء و ۱۰ جزء در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و بیش از ۱۲۰ طلبه در سطح استان حافظ کل قرآن هستند.

وی با بیان اینکه اکنون تنها یک حوزه علمیه قرآنی در شهرستان استهبان فعالیت می‌کند، گفت: در سال تحصیلی آینده تعداد حوزه‌های علمیه قرآنی استان فارس به پنج حوزه خواهد رسید.

این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد: ارتقای چهره‌های قرآنی حوزه‌های علمیه فارس در دستورکار است که پس از شناسایی نخبگان قرآنی، ارتقا تخصصی این طلاب انجام خواهد شد. طی سالیان گذشته در مسابقات کشوری و اوقاف طلاب فارس در رشته‌های مختلف حائز رتبه و مقام شدند.

وی با بیان اینکه یکی از قدیمی مراکز آمزش عالی در سطح جهان حوزه علمیه است، اظهار کرد: در رتبه‌بندی بین‌المللی قدمت مراکز آموزشی یکی از ملاک‌های اصلی است که حوزه علمیه با بیش از یک هزار سال قدمت جزو قدیمی‌ترین مراکز آموزشی به حساب می‌آید و دو بال حوزه علمیه و دانشگاه، مراحل تعالی و رشد را در جامعه فراهم می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمودی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر شجره طیبه گفت: عملکرد برخی از نهاد‌ها و سازمان‌ها همانند شجره طیبه است که در تمامی فصول ثمر می‌دهد. بنابراین، حوزه علمیه به عنوان یک شجره طیبه رسالت ذاتی خود را در بحث علم دنبال می‌کند. امام علی(ع) می‌فرمایند که علم قدرت و تحکم است، اگر کسی به آن دست یافت، سلطان می‌شود و با آن بر دیگران مسلط می‌شود، اما اگر کسی علم را به دست نیاورد، کسانی که علم را در دست بیاورند بر او مسلط می‌شوند. بنابراین، تحصیل و تولید علم یکی از ضروریات جامعه بوده که حوزه علمیه از اوایل تأسیس خود به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس تذهیب نفس را دومین رسالت حوزه علمیه در کنار تحصیل علم دانست و افزود: همانند رسالت پیامبر اسلام(ص) که تعلیم و تزکیه در قرآن کریم بیان شده، در کنار علم تزکیه نفس نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی وظایف حوزه علمیه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: اجرای احکام اسلام در قالب حاکمیت، ارتباط فعال در جوامع ملی و بین‌المللی و حضور فعال در عرصه جامعه به عنوان ملجأ و پناه مردم از وظایف حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام محمودی با تأکید بر اینکه حوزه باید در مناسبت‌های اجتماعی فعال باشد، اضافه کرد: علوم تجربی، عقلی و وحی ره‌آورد حوزه علمیه است که قطعاً این دست‌آورد می‌تواند در جوامع بین‌الملل حرف برای گفتن داشته باشد. اجتهاد و انبساط احکام اسلامی در موضوعات مبتلابه و نیاز جامعه یکی دیگر از کارکرد‌های حوزه علمیه است؛ به‌طور مثال در جامعه پزشکی با پیشرفت علم و پیدایش علومی همانند نظیر پیوند و... در حکومت دینی نظر شرع بسیار مهم خواهد بود، بنابراین وجود حوزه کاملا احساس می‌شود.

مدیر حوزه علمیه فارس با بیان اینکه با پیروزی انقلاب رسالت حوزه چند برابر می‌شود، اظهار کرد: در استان فارس ۵۳ حوزه علمیه برادر با تحصیل سه هزار طلبه در ۱۳ رشته تخصصی فعالیت می‌کنند که طلاب در تحصیل خود در دو راه اجتهاد و یا دروس تخصص دیگر مختار هستند. با توافق حوزه علمیه با شورای عالی انقلاب فرهنگی طلاب فارغ‌التحصیل در سطح دو می‌توانند در مقطع فوق لیسانس دانشگاهی به تحصیل خود ادامه دهند.

بنابه گفته این استاد حوزه علمیه، در استان فارس دو هزار و ۴۰۰ طلبه در طرح امین مشارکت دارند که در سطح کشور، فارس با وفاق مسئولان دارای رتبه اول است. دوره‌های بدو و ضمن خدمت برای طلاب طرح امین درنظر گرفته شده و در پایان سال تحصیلی ارزیابی میدانی با تهیه پرسشنامه مدیران، دانش‌آموزان، والدین و روحانیون انجام می‌شود.

وی کنشگری اجتماعی را یکی از رسالت‌های حوزه علمیه دانست و افزود: حوزه علمیه با حساسیت در شورای فرهنگ عمومی هنجار‌های فرهنگی و اجتماعی استان را دنبال می‌کند و راه‌اندازی گروه عفاف و حجاب در حال پیگیری است.

وی پذیرش و جذب حوزه علمیه فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: کماکان پذیرش حوزه‌های علمیه استان فارس ادامه دارد و با آغوش باز پذیرایی متقاضیان کسب علوم اسلامی نظیر امامت، حقوق و قضای اسلامی، حقوق خصوصی، مشاوره اسلامی، تفسیر، کلام اسلامی، مدرسی علوم عقلی، فرق و تفسیر اعتقادی موضوعی هستیم.

وی با تأکید بر تامین معیشت طلاب بیان کرد: برای معیشت طلاب دغدعه ویژه داریم و فضایی در حوزه علمیه فارس برای اشتغال طلاب در سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد شده است، بنابراین تلاش برای بهبود معیشت داریم.

انتهای پیام
captcha